Hallo,
Omdat ik zo gek ben op mijn auto wou ik er erg graag eens mee op reis gaan ookal zijn vliegvakanties goedkoper en in mijn geval ook warmer.
Vorige week ben ik met een vriend naar Praag gereden, dat is van hieruit zo'n 1000km maar we hebben daar in de buurt ook rondgereden, ik denk dat ik zo'n 2500km gedaan heb.
Ik ben 20 jaar en dit was tot nog toe de langste rit die ik al gemaakt heb. Ik denk wel dat ik er uit geleerd heb, zeker uit de 2de dag toen hebben we de hele dag van Köln naar Plzen in een verschrikkelijke regen gereden.
Mijn met siliconen-dichtgeplakte schuifdak en scharnierbakken bleken toen toch niet zo waterdicht te zijn als verwacht waardoor er al snel plasjes in de wagen stonden. De douanier die mijn hele auto leeghaalde voor een drugscontrole aan de Tsjechische grens was dergelijke taferelen waarschijnlijk gewend om te zien.
Plzen in Tsjechië is niet enkel enorm goedkoop en dé grootste bierstad die je je maar kan voorstellen maar verder ook de plaats waar Skoda vandaan komt. Nagenoeg elke wagen in deze stad is een Skoda van zo'n 0 tot 40 jaar oud en in elke mogelijke staat. Een stad die nog duidelijk de sporen van het communisme draagt.
Praag is niet eenvoudig met de wagen, het verkeer valt nog mee buiten de spitsuren maar er is geen parking te vinden zoals in elke grote stad. Ik heb P+R gedaan vanop een parking buiten het centrum en dan de metro genomen en nadien nog 2 nachten een goedkope garage kunnen huren. P+R kost zo'n €3,5 per nacht dus dat is op zich nog goed te doen.
Ik heb gedurende de rit een liter olie moeten toevoegen en verder niets. Heb gemiddeld 125 ofzo gereden denk ik maar met stukken van 155km/u erin. Toen ging het verbruik wel naar meer dan 12 liter en dat is dus niet echt te doen. Bij 10km 155km/u op de teller uiteraard ging de temperatuur van 85° naar 90°C maar verder niets. Normaal verbruik ik zo'n 10 liter/100km en tijdens deze reis was het wel wat meer. De hoge toeren bij 120/u en het daarmee gepaarde verbruik blijven voor mij het enige en grootste nadeel aan mijn 240D.
Hieronder een paar foto's die we van mijn auto gemaakt hebben onderweg:
(momenteel nog eventjes aan het verkleinen)
Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/09/10 18:19<br><br>Post edited by: Gerespecteerd, at: 2007/09/10 18:25