Hallo,
van mijn 230TE is niet bekend hoeveel hij nou precies gelopen heeft en al helemaal niet hoelang de ketting er in zit. (M102 motor met enkele distr. ketting) Nu valt het gevaar dat ie breekt wel mee volgens mij. Wat me meer dwarszit is dat de ketting vermoedelijk veel te lang is en de kleptiming daardoor te laat. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor prestaties, verbruik en een mooie ronde loop van de motor. Een garagist vertelde me dat een te lange ketting ook voor een verhoogde slijtage van de tandwielen zorgt.
Febi levert echter gedeelde kettingen, ook met een simpel veerslot erop. Die zou je in principe dus eenvoudig zelf kunnen vervangen. (Slotje openslijpen en dan rustig en nauwkeurig, met veel klemmen, de nieuwe ketting er doorheen trekken.)
Heeft iemand hier ervaring mee? Valt het mee/tegen? Is het raadzaam om ook de kettingspanner te vervangen? (ketting en spanner kosten op duitse websites beide ongeveer 35 euro.)
alle tips/ ervaringen zijn welkom,
Vaes/agavengroen