[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Brandstof? : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:32

Brandstof?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Brandstof?

Berichtdoor Coupe280 » 24 okt 2007, 20:10

dionneke
ik heb inderdaad vroeger ook wel eems petroleum gebruikt voor een benzine auto.
maar is toch niet aan te raden want het word wat mistig achter je.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 24 okt 2007, 20:37

250petrolgrun wrote:
[quote]Inderdaad ik rijd alleen op Shell V-Power en bij iedere tankbeurt loodvervanger toevoegen VOOR het TANKEN! Dan mengt het namelijk bij het vullen van de benzine.

Ik heb hier wel eens gelezen dat sommige leden af en toe Loodvervanger toevoegen??? Ik vind dat raar. Die auto 's zijn toch ontwikkeld om op Loodhoudende Super Benzine te rijden en niet af en toe??

Dus bij iedere tankbeurt loodvervanger voor het Tanken!

Groet, Arno

Nou, volgens een van Jan280CE moedigt MB het gebruik van loodvervanger zeker niet aan. Sterker nog, ze vinden het onzin en raden het af!

Lees mee:

Mercedes-Benz Service_______________________________________

Technische Kundenberatung Thema Bleifreier Kraftstoff Personenwagen Stichwort Bleiersatz-Additive Gruppe 00-313 Ersatz r 00-113 und 00-114 Stand 03/96

Viele Halter �lterer Personenwagen sind durch die Diskussion �ber den Wegfall bleihaltiger Kraftstoffe verunsichert. Besonders vor der Reisezeit h�ufen sich entsprechende besorgte Anfragen. Dabei ist die ,,Blei-Zeit" bei Mercedes bereits seit 1985 zu Ende, wir begr��en den Wegfall des ver-bleiten Kraftstoffes als umweltschonende Ma�nahme.

Dazu m�chten wir nochmals auf folgende Fakten hinweisen:

Kein Mercedes-Benz Personenwagen ist auf verbleiten Kraftstoff angewiesen. Wenn bestimmte - seit 10 Jahren bew�hrte - Randbedingungen beachtet werden, k�nnen wir die Wahrscheinlichkeit von Folgesch�den durch bleifreien Kraftstoff ausschlie�en.

Bei der Verwendung von bleifreien Kraftstoffen mit von der Betriebsstoffempfehlung abweichender Klopffestigkeit (z.B. 95 anstatt 98 ROZ) ist der Zeitpunkt der Fr�hz�ndung anzupassen. Sofern es sich um Motoren ohne speziell geh�rtete Ausla�ventil-Sitzringe (einflie�end zwischen 1983 bis 1985) handelt, empfehlen wir - bei Motoren mit geringer Laufleistung und ohne automatischem Ventilspielausgleich-, das Ventlispiel alle 10 000 km zu pr�fen (halbe Intervalle).

Da alle Mercedes-Benz-Motoren mit bleifreien Kraftstoffen betrieben werden k�nnen (zwingend erforderlich bei KAT-Nachr�stung), sind auch keine besonderen Bleiersatz-Additive erforderlich. Wir empfehlen ausschlie�lich die Verwendung von prim�radditivierten Kraftstoffen nach DIN/EN. Negative Auswirkungen von Sekund�radditiven k�nnen nicht ausgeschlossen werden.

______________________________________________________________________________ Mercedes-Benz AG Vetrieb Service D-70322 Stuttgart

MB adviseert wel elke 10000 km de klepspeling te controleren.
Net als Alex24diesel denk ik dat alle motoren van midden jaren '70 die ook op de Amerikaanse markt werden gevoerd op loddvrije benzine kunnen draaien, met inachtneming van de kleppencontrole. Imeers, vanaf dat moment beginnen ze in Californie op loodvrij te rijden.

Over RON95 of RON98, dan gaat het alleen maar over de klopvastheid. Het gevaar is dat de brandstofnevel in de compressieslag te vroeg ontbrand, dus voordat de uiger het BDP heeft bereikt. De motr gaat dan pingelen en dat is slecht. Het kan op den duur ernstige motorschade veroorzaken. Je kan er binnen grenzen wat aan doen door de ontstekingstijdstip (of liever gezegd de ontstekingsvervroeging) aan te passen, zoals hierboven in het stuk van MB wordt gesteld. De tol die je betaald is verminderd vermogen.

Over mijn motor, een 2.3L M102 injectie met 260.000 km achter de kiezen kan ik zeggen dat deze licht gaat pingelen als ik met RON95 in de tank fors accelereer. Ik tank dus RON98 benzine, en dat is dus geen V-power :-).

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2007/10/24 20:42
Trouwkoets

Berichtdoor Govert » 24 okt 2007, 20:53

Mijn vader had in een ver verleden eens normale benzine in zijn Peugeot 504 TI gegooid en toen deed hij het nauwelijks meer, maar dat was dan wel een achteruitgang van Super (RON 98) naar Normaal (RON 91). Moderne motoren passen automatisch de ontsteking aan.

V-power heeft RON 97, dus dat merk je waarschijnlijk nauwelijks.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Dionneke1963 » 24 okt 2007, 21:01

Sorry jongens, ik wordt er nog niet veel wijzer van. Natuurlijk tank ik benzine met een benzinemotor, maar ik tank bij de shell en pak die groene slurf loodvrije 95 benzine. In mijn instruktieboekje lees ik dat er superkraftstof getankt moet worden. Dan hoor ik weer dat er geen superbenzine meer bestaat en dat daar V-power voor is gekomen. Bestaat 98 nog wel of was dat super? Waarom moet ik dan bij 95 loodvrije geen vervanger er bij gooien?

Het is niet zo zeer mijn hobby, maar ik wil gewoon zonder problemen de goede brandstof tanken.
Dionneke1963

Berichtdoor Riczun1 » 24 okt 2007, 21:24

Het is wel duidelijk dat iedereen zijn eigen meningen erover heeft inderdaad.

Eerst even 1 ding recht zetten: het is geen octaangehalte, maar octaan[n]getal[/b]. Is namelijk heel wat anders!

Maar zelf rij ik met een m115 blok en tank nu al maanden alleen maar euro 95 loodvrij. Het loopt opzich perfect, maar ik wilde toch wel eigenlijk loodvervanger aan toe gaan voegen.
Wat is raadzaam? Want het m115 blok is natuurlijk toch wel wat ouder dan het m102 blok wat schijnbaar toch prima loodvrij kan lopen.

Bedankt!
Riczun1

Berichtdoor jan280CE » 24 okt 2007, 21:56

Hallo Riczun.

Octaangehalte of getal het is mij om het even, maar kijk even op de link van BP http://www.bp.com/sectiongenericarticle ... Id=7010961
Die hebben het toch duidelijk over octaangehalte, en om de verwarring niet nog groter te maken als het al is laten we afspreken dat we met beide termen hetzelfde bedoelen.
War betreft jouw motor stelt Mercedes:Kein Mercedes-Benz Personenwagen ist auf verbleiten Kraftstoff angewiesen.
Om dit nu weer nader toe te lichten en alle argumenten te herhalen is niet erg zinvol.
Ga ervan uit dat indien je het voorgeschreven octaan.... tankt je daarmee je moter niet schaadt en een toevoeging overbodig is en zelfs schadelijk kan zijn.

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Weizengelb » 25 okt 2007, 10:08

In de werkplaatshandboeken staat zelfs de afstelwaarden voor de verschillende brandstoffen vernoemd, dus men houdt er zelfs al enigzins rekening mee.

*Ja dat klopt, maar dat is in principe voor noodgevallen, anders levert Mercedes motoren met verlaagde compressieverhouding. Als je perse op 95 wilt rijden kun je je ontsteking daarop afstellen. De motor levert dan minder vermogen en verbruikt meer brandstof.

Wat Weizengelb schrijft over een dunnere koppakking kan ik niet beamen, volgens mij is er geen ruimte om een dunnere pakking toe te passen, je zou dan wel eens een klep in je zuiger tegen kunnen komen.

*vaak wordt de cylinderkop gevlakt er wordt dan tot een halve mm van de kop afgefreesd. De kop wordt dan lager en de compressieverhouding hoger, mits je geen dikkere koppakking gebruikt.

Bij mijn weten zijn de motoren van Mercedes vanaf 1980(??) sowieso voorzien van harde klepzittingen, deze zijn zonder meer geschikt voor loodvrij en loodvervanger is dus ook niet nodig.[/quote]

*alle motoren met een aluminium cylinderkop zijn voorzien van gehard stalen klepzittingen. er is echter een verschil tussen hard en HARD. Slijten doet alles, alleen niet alles even snel.

Voor de duidelijkheid; in principe staan de discussies over loodhoudend of niet en octaangetal LOS van elkaar.

De in nederland en duitsland geleverde Mercedes benzinemotoren zijn uitgelegd op benzine met een octaangetal van 98 (in NL super plus loodvrij). Een hoger octaangetal is niet nodig maar kan weinig kwaad. Een lager octaangetal (zoals 95) KAN schade aan de motor geven.
Dit laatste vooral onder belasting, de benzine kan voorontsteken en exploderen ipv verbranden. Er kan schade optreden aan Krukas en drijfstanglagers en zuigers.
Bij stationair lopen en onder lichte belasting zal in het algemeen niet snel wat gebeuren.

Als je een paar cent per liter wilt sparen en je bent van mening dat je nooit je motor behoorlijk hoeft te belasten (flink accelereren, hellingen oprijden, snel rijden, met lage toeren hoog belast rijden, gas geven in hoge versnellingen) kun je er euro 95 ingooien en heb je misschien niet eens meer problemen met je motor dan wanneer je op de voorgeschreven superplus 98 zou rijden.

Mathieu<br><br>Post edited by: Weizengelb, at: 2007/10/25 10:09
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Jeroen » 27 okt 2007, 09:43

Mijn MB is uit 82 en heeft dus de nieuwe M102 motor. Heb het hele verhaal een tijdje geleden ook nog eens voorgelegd aan Mercedes dealer van Dijk in Den Haag.

Daar raden ze aan om toch loodvervanger toe te voegen! Maar inderdaad het maakt nogal uit of je 5000 of 50.000 kilometer per jaar rijdt. Het enige verschil vind je terug in de klepslijtage. Ik doe niet zo veel kilometers, maar ik vind het een prettig idee, die loodvervanger. Kost een paar centen per liter meer, maar op de totale kosten vind ik dat peanuts. Bovendien als mijn kleppen zo langer meegaan, is loodvervanger relatief op de lange termijn goedkoop.

Ik heb zo'n busje met loodvervanger in de kofferbak liggen. En heb het geluk dat er vlakbij een pomp is waar ze 98 met loodvervanger hebben. De Avia-pomp aan de rand van Pijnacker richting Berkel.

Ik probeer zoveel mogelijk 98 te tanken. Maar ook op 95 en Shell V-power loopt de Mercedes prima. Zolang de motor niet pingelt is er niets aan de hand.

Maar lettend op de originele specificatie kun je volgens mij het beste 98 met loodvervanger tanken. Lukt dat niet, dan is het ook niet zo erg, zoals ook velen anderen reeds schreven.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Dionneke1963 » 31 okt 2007, 21:14

Bij deze nog wat informatie die ik kreeg van de Shell, misschien hebben we hier wat aan?:

Uw wagen, MB W123 kan zonder technische restricties Shell Euro 95 of Shell V-power gebruiken. Het gebruik in uw type wagen van Shell V-Power kan inderdaad betere prestaties geven door een betere verbranding en rendement. De specifieke additieven in Shell V-Power houden ook de motor intern reiner wat ook bijdraagd tot een beter rendement.

De smerende werking van het lood in de oude benzine was meer een beschermende werking. De kleppen en vooral de klepzittingen werden beschermd met een loodhoudende afzetting welke de klepzittingen tegen inbranden en slijtage beschermde. Deze bescherming wordt door nieuwere additieven in de benzine opgevangen.

De koelende werking komt niet zozeer van de addtieven maar van de flow/debiet van het brandstof-luchtmengsel langs de kleppen. daar dit mengsel uit 14 keer meer lucht dan brandstof bestaat heeft de additivering van de brandstof hier weinig invloed.

Bij gebruik van een benzine met een hoger octaangetal in een oudere motor zonder pingelsensor kan de vooronsteking verlaat worden doordat er bij gebruik van een benzine met een hoger octaangetal de kans op zelfonbranding (pingelen) veel lager ligt.
Indien u het onstekingstijdstip gaat vervroegen is er kans op onsteking van de brandstof voordat de zuiger in de juiste positie staat. Dan krijgt u een vooronsteking van de brandstof dicht bij de bougie, voordat de rest van het brandstofmengsel in de cylinder de juiste druk en temperatuur heeft bereikt. Deze ongecontroleerde verbranding kan ernstige schade veroorzaken, vooral aan de zuigers en lagers.

Shell Lubricants Technical Information Centre (TIC) BeNeFrux & Switserland (Fr)
S.A. Belgian Shell N.V.
Arnaud Fraiteurlaan 15-23, 1050 Brussels, Belgium
RPR/RPM 0403.048.262
Dionneke1963

Berichtdoor Roel280€ » 31 okt 2007, 23:20

Zeer interessante discussie.

Tank(te) altijd bij een pomp in Goirle waar nog wel super met lvv wordt aangeboden, maar de prijs is hoog en, laten we wel wezen, hoe vers is die benzine nog met die paar oldies die er wekelijks tanken. Ook benzine heeft zijn houdbaarheid.
Ga nu dus eens kijken hoe het gaat op verse RON98 sans plumb. Vanwege de M110 motor zie ik RON95 niet zitten.
Roel280€

Berichtdoor Dionneke1963 » 09 jan 2008, 22:14

Ik rij gewoon op 95 en lijkt goed te gaan. Met het advies van de Shell gooi ik er geen loodvervanger bij, dus ik neem aan dat mijn vraag wel beantwoord is.

Zo lang de rest ookgoed rijdt op de brandstof van zijn keuze met of zonder toevoegingen, mag ik aannemen dat deze topic gesloten kan worden.

Bedankt voor alle adviezen, Dion
Dionneke1963

Berichtdoor Mart49 » 17 jan 2008, 22:55

Mijn Mercedes 230E 1982 komt uit Duitsland met een katylisator gemonteerd, ik rijdt dus op 95 en dat gaat prima. er moet eigenlijk 98 loodvrij in.<br><br>Post edited by: Mart49, at: 2008/01/17 21:56
Mart49

Berichtdoor Roel280€ » 18 jan 2008, 00:13

98 loodvrij wordt steeds minder aangeboden. Mijn 280E met G-kat doet het ook zonder gepingel op RON95. Denk ook dat de kwaliteit van de benzine er ook op vooruit is gegaan.
Roel280€

Berichtdoor Toontje » 18 jan 2008, 08:44

hoi hoi
Was van de week toevallig op de tv een onderzoek naar v power en ultimate en nog 1 met betrekking van het meerdere vermogen dat de firma's claimen.
Waren drie auto's op een test bank
een opel een golf en een impreza.
uit de test bleek dus weer dat het voornamelijk geld klopperij is die duurdere brandstoffen was maar 1 auto wie daad werkelijk meer vermogen kreeg en dat was de subaru en dat komt dan door de verfijnde boord pc wie het optimale rendement er uit wist te krijgen.
voor de andere wagens was het dus te verwaarlozen.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 18 jan 2008, 19:09

Met mijn M110 tankte ik af en toe Super 98 met lood. Dat is bij ons in de buurt nog te krijgen.
Iedere keer weer ging de motor daarna schudden en onregelmatig lopen.
Ik vermoed dat die brandstof nog zo weinig getankt wordt, dat hij vervuild en wellicht gekristalliseerd uit de pomp komt.

Tegenwoordig tank ik uitsluitend Shell V-Power, waarbij ik om de tankbeurt loodvervanger toevoeg.
De motor loopt er goed op, maar ik verg ook niet het uiterste; harder dan 120 rijd ik bijna nooit en ik hoef ook niet als eerste weg te zijn bij het stoplicht.
Volgens mij blijft het injektiesysteem schoner.

Gr. Erik (die overigens geen aandelen Shell heeft (-;
Gottlieb u. Karl

Berichtdoor Weizengelb » 21 jan 2008, 12:59

Shell Vpower heeft maar een octaangehalte van 97 en mag dus ook niet verkocht worden als de oude superbenzine met octaan 98. Bij de pomp staat er ook vaak gewoon 95 bij om claims te voorkomen van mensen die denken 98 superbenzine te tanken.
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Harmen » 21 jan 2008, 14:04

het enige waar ik V-Power voor zou tanken is een schonere verbranding..... toch?
Harmen

Vorige

Keer terug naar Techniek