Geachte leden,
Ik probeer al wat langere tijd het mysterie (voor mij althans) rondom de W123 voorserie uit te zoeken.
Mijn auto is er een van deze bewuste voorserie, maar ik kon de zaak tot nu toe niet erg goed doorgronden.
Wat heb ik tot nu toe over de serie 0,5 behalve de kenmerken van deze serie die de mijne ook heeft.
Spitten op het Internet heeft opgeleverd (bij ondermeer
http://www.bemer.nl/ een erg informatieve site overigens) dat voor de sedan er ooit een voorserie is geweest van 500 stuks.
Uit deze serie (of wat er nog van over was want er zijn ook botsproeven en andere test met deze serie geweest) is in1976 de coupe ontwikkeld/cq omgebouwd naar coupe
Mercedes policy was om deze auto,s na afloop niet uit te leveren aan klanten, maar om ze op te slaan in hun voorraad in de zgn. heilige hallen waar zich enorm veel auto’s bevinden of te vernietigen.
Toch is er naast de mijne nog een exemplaar bekend en wel de beroemde rode nr. 2 de 280CE van David Bothen die je elk jaar op de technico classica in Essen kunt aantreffen (foto’s hiervan wederom op
http://www.bemer.nl/ ), deze is intussen totaal gerestaureerd en wordt niet meer dagelijks gebruikt.
Als (en hier begint mijn veronderstelling) er van deze Max 500 stuks de coupe werd ontwikkeld lijkt het me logisch dat men van elke uitvoering (230 280 en 280CE) enkele modellen maakte, dus van elke uitvoering ong. 166, maar dan kan mijn chassisnummer 000.467 dus nooit van een voorserie stammen. Dit kan echter weer verklaard worden uit de stelling dat Mercedes doornummerde, maar dan had niet meer 999.999 stuks kunnen produceren en dan waren de nummers op. Toch zijn er in het totaal meer dan 2.6 mil. van geproduceerd.
Nu heeft elk model zijn eigen code waaruit o.a. het model op te maken valt bijv
123 (serie) ??? (model ?? (versnelling) plus een 6cijferige productieaantal
230C 123.043
230CE 123.243
280C 123.050
280CE 123.053
Als er dus niet doorgenummerd werd zal bijv bij een 280C het eerst exemplaar het nummer 123.050.??.000.001 en het laatste exemplaar 123.050.??.003.704.
Om nu enkele stellingen nader na te pluizen en e.v. uit te sluiten zoek ik dus van de W123 auoto’s de volgende data:
A: het model (om te zien hoe de productiedata van dat model zijn)
B: het bouwjaar ( vergelijken met de gebouwde hoeveelheid in dat jaard.m.v. extrapoleren)
C: het chassisnummer (om te zien of mijn extrapolatie klopt en of er doorgenummerd werd)
Uiteraard besef ik dat dit soort informatie gevoelig ligt en fraudegevoelig is.
Ik zal er dan ook behoedzaam mee om gaan en alleen gebruiken voor het bovenstaand verhaal
Bedankt voor je hulp
Groet,
Jan