Lijst met zwakke punten van de w123-algemeen.
De W123 heeft een aantal zwakke plekken, die door de tand des tijds alleen maar erger worden.
Als men dus een W123 type wil gaan kopen is het raadzaam, om deze lijst even uit te printen.
Je hebt dan een handige leidraad bij de hand, waarmee je de wagen punt voor punt kunt nakijken.
Hiervoor hoef je geen monteur of een of ander techneut te zijn.
Gemakkelijk stap voor stap de wagen nakijken, en je hebt aan het eind van de controle een aardige kijk op de algehele toestand van de wagen.
Waar mogelijk zullen fotos het item verduidelijken.
Carrosserie :
Controleer de portieren, speling op de scharnieren (deur voorzichtig optillen)
Onderzijde portieren op doorrot / roest
Deurrubbers mogen niet gescheurd zijn i.v.m.lekkage
Rubbers onderzijde raam / deur op scheuren controleren
Raam moet makkelijk open en dicht gaan
Motorkap openen en scharnierpunten / bevestiging op rot controleren
Achterklep / kofferdeksel openen en randen op roest bekijken
Achterklep bij raam onderzijde op roest controleren
· Achterklep ruitewisser op funktionaliteit testen alsmede de ruitesproeier
· Controleer alle 4 krikpunten op roest / rottigheid
· Dorpels rondom op rottigheid controleren
· Ophangpunten achteras op rottigheid controleren
· Schroefveer /schokbreker punten onder motorkap controleren
· Controleer onder de accuplaat de carrosserie op rottigheid
· Op de hoeken onder de voorruit onder de rubbers controleren op rottigheid
Motor en aandrijflijn
1. Dieselmotoren
· bekijk de motor rondom op olie sporen, moet eigenlijk droog zijn
· controleer oliepeil, en bekijk gelijktijdig de olie aan de peilstok, mag niet stroperig zijn
· controleer het koelwater niveau van de radiateur, moet gevuld zijn tot ca. 1cm onder de rand gevuld zijn
· controleer de koelwaterleidingen op scheurtjes
· start de motor en kijk naar de inspuitleidingen op lekkage
· controleer de brandstoffilters op lekkage
· bij warme motor moet motor stil liggen en niet vibreren ( mogelijk verkeerde afstelling of slechte compressie)
· neem deksel van de luchtfilterhuis, en kijk of deze droog is van binnen,veel olie duid op slijtage van de motor, carterventilatie.
· Luister of de motor ongewone geluiden maakt –kleppen die rammelen-
·
1. Benzine motoren
· bekijk de motor rondom op olie sporen, moet eigenlijk droog zijn
· controleer oliepeil, en bekijk gelijktijdig de olie aan de peilstok, mag niet stroperig zijn
· controleer het oliepeil van de stromberg carburateur (indien aanwezig) = ATF-olie, moet vol zijn
· controleer het koelwaterniveau van de radiateur, moet tot ca 1 cm onder de rand gevuld zijn
· controleer de koelwaterleidingen op scheurtjes
· start de motor en kijk of deze gelijk aanspringt
· bij gas…controleer of je gas ruikt en de staat van de leidingen (scheurtjes – aansluitingen )
1. Aandrijflijn
·Zet de wagen in de 1e versnelling, en duw de wagen iets heen en weer en luister of je rare ongewone geluiden hoort, mogelijk een klikken van de kruiskoppelingen of homokineet die defect zijn
· Controleer de speling op de assen door de wielen iets heen en weer te bewegen,om te kijken en te horen of hier speling op zit