[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
automaat probleem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:50

automaat probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

automaat probleem

Berichtdoor manijack » 01 nov 2007, 22:04

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een W123 280E automaat op LPG . Er is alleen 1 probleem met deze auto en dat is dat hij volgens mij snel doorschakeld, bij 60 al in zijn 3, en hij niet doorschakeld naar zijn 4. Nu heb ik al even zitten neuzen op dit forum en lees ik regelmatig dat het iets met vacuum te maken heeft. Kan iemand mij als "groentje" uitleggen hoe dit zit en vooral wat ik eraan kan doen? Welke onderdelen zou ik bijvoorbeeld nieuw moeten kopen enz.

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Jack.

Post edited by: manijack, at: 2007/11/01 21:06<br><br>Post edited by: manijack, at: 2007/11/01 21:06
manijack

Re:automaat probleem

Berichtdoor Trouwkoets » 01 nov 2007, 22:21

Jack, hier de leek. Een W123 automaat trekt volgens mij normaal in de 2e versnelling op, dus wat jij als 3e versnelling ervaart zou wel eens de 4e versnelling kunnen zijn.
Voor wat het waard is,

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Rob Holewijn » 01 nov 2007, 22:24

werkt je kickdown ook??????
Rob Holewijn

Berichtdoor aernout » 01 nov 2007, 22:27

trouwkoets is right!
die 3 van jou is 4!

heb je een boekje bij de wagen? daar staat het netjes is!

moet je eens kijken wat er gebeurt als je flink accelereerd.
dan zal ie later schakelen.

mijn 230E schakelt ook zeer vroeg naar 4, kun je ook afdwingen door te versnellen en dan even het gas terug te nemen.
Daarentegen als je hem de sporen geeft, schakelt ie veeeeel later naar 4

Aernout
aernout

Berichtdoor manijack » 01 nov 2007, 22:27

de kickdown werkt wel maar traag, maar niet in de 3 (of is het de 4 als hij in zijn 2 vertrekt)

Als hij in zijn 2 vertrekt dan heb ik dus wel 4 versnellingen, maar dan schakelt hij toch wel wat snel naar zijn 4 bij +/- 60 km/h???
manijack

Berichtdoor aernout » 01 nov 2007, 22:29

dat ie het niet doet bij jouw 3, kan kloppen, het is 4 en die is vrij lang.
dus als je al te ver in 4 zit, zal ie geen kickdown meer doen ????

(dit is een gok gebaseerd op aernout-logica)

Aernout
aernout

Berichtdoor manijack » 01 nov 2007, 22:34

super al die snelle reacties ;-)
Het zal dus toch wel zijn 4 zijn.
Er zit geen toereteller in dus ik kan ook niet echt zeggen bij welke toeren..
De 4 is wel lang maar ben nog niet harder gegaan dan 110....

Maar het rijd wel erg lekker zo'n Mercedes :-)
manijack

Berichtdoor marco123 » 01 nov 2007, 22:53

als ik het goed heb werkt de kickdown ook via een stang die aan het gasmechanisme zit,deze regelt ook de sckael momenten.
het lijkt er op dat deze te los staat,deze loopt van je gasmechanisme langs het schutbord naar de bak.als je deze losmaakt ,deze zit met een kogeltje op je gasmechanisme vast ,kun je deze wat strakker stellen door het kogelhoudertje er wat verder op te schroeven.

groetjes
marco
marco123

Berichtdoor Mr.W123 » 01 nov 2007, 23:12

De kickdown is gewoon een knop op de vloer precies onder het gaspedaal. Het gebeurt wel 'ns dat het tapijt op de knop ligt en dat je daardoor de knop niet bedient als je het gaspedaal helemaal intrapt.

Verder rijdt de auto weg in z'n 2. Mijn auto gaat bij 50 km/h al naar z'n 4. Pas bij stevig gas geven schaklet ie pas veel later!!!
Rene
Mr.W123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor manijack » 01 nov 2007, 23:15

nou dat klinkt allemaal geruststellend, dan kan ik morgen dua op pad gaan voor een radio want die zit er helaas niet in ;-)
manijack

Berichtdoor marco123 » 01 nov 2007, 23:24

mr W123 dat je bij veel gasgeven later opschakeld regeld dus deze stang, deze laat ook de bak bij meer gasgeven terugschakelenen regelt dus de schakelmomenten,de kickdown knop is er voor het maximale uit de motor te halen, die gebruik je dus normaal niet.

groetjes
marco
marco123

Berichtdoor Bogent » 01 nov 2007, 23:55

als ik heel rustig rij gaat hij bij mij al bij 45 naar de vierde dat is afhankelijk van de rijstijl. De eerste versnelling wordt alleen in d stand S=stijgen en L=last gebruikt in S alleen met de kickdown bij sterke stijgingen.
Bogent

Berichtdoor jan280CE » 02 nov 2007, 09:45

Ik ken het gevoel, een andere auto en je wilt het zo goed mogelijk doen, en vraagt je af of alles wel naar behoren werkt.

1) Om iets van de werking te doorgronden lees eens op http://www.bemer.nl/ de W123 pdf files.
Als dat enigzins begrijpelijk is zou ik pas ergens aan gaan draaien.

2) probeer de WIS-cd ergens te scoren, redelijk onmisbaar en een goede hulp om je in te lezen.

Als enige zou ik (wellicht) overwegen de atf in de bak eens te verversen incl filter, tenzij je de onderhoudshistorie van de auto exact kent.
Dit moet om de 60.000 km gedaan worden, en is ook vaak verantwoordelijk voor het wat minder functioneren van de automaat. Hoe?
Staat uiteraard allemaal op de WIS.

Kortom besteed vooral je tijd, energie en geld in het verzamelen van informatie en het inlezen in de materie.

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor manijack » 06 nov 2007, 15:39

nogmaals bedankt voor alle info. Ik zou graag ook eens met iemand samen kijken die al meer ervaring heeft in 123's. Ik wil graag weten wat er allemaal technisch aan mijn auto moet gebeuren zodat ik een planning kan maken voor reparaties.

Jack.
manijack

Berichtdoor Dionneke1963 » 22 nov 2007, 19:10

Ik denk ook dat probleem te hebben met de automaat. Hij schakelt al snel naar zijn 3 en bij 50 km/uur naar zijn 4. Ook bij snel of hard optrekken blijft hij op dezelfde momenten schakelen. De kickdown lijkt niet te werken en dat knopje onder het gaspedaal is compleet vrij. Mij is verteld dat de olie en filter van de bak een tijdje terug zijn ververst, dus mag ik aannemen dat dit nog goed is.
Ik dacht dit pas de twee laatste dagen te merken. Ze zijn toen bezig geweest mijn stuurhuis te stellen en verder is er eigenlijk niets aan gebeurd.
Voorheen heb ik toch altijd goed door kunnen trekken en schakelde hij ook later over. Vandaag ook nog eens in zijn "S" gezet, maar dacht dat snelle overschakelen ook te merken.
Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 23 nov 2007, 18:29

Vandaag nog eens alles doorgenomen op het forum en hier http://www.bemer.nl wat zitten lezen en toen eens onder de kap gekeken. En waarempel, de stang aan het gasmechanisme lag dus naast dat kogeltje. Hopelijk is het nu weer opgelost, want ik heb er nog niet mee gereden. Wat was nu het probleem van manijack?
Dionneke1963

Berichtdoor Wiebren240D » 23 nov 2007, 19:37

Hallo Jack

kom een keer naar de Hofstad groep doe het zelf garage daar zijn meer mannem en vrouwen met hun W123 bezig en die kunnen je vast wel vertellen wat normaal is en wat niet.

ik kom als het goed is half december ook nog een keer langs wil ik je heus wel vertellen wat normaal is en wat niet.

groeten van Wiebren ut Snits telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor manijack » 23 nov 2007, 20:11

@dionneke: Er was geen probleem ;-) de auto rijdt in zijn twee weg....

@wiebren: ik wil idd wel eens langskomen, bij wie moet ik zijn om achter het adres te komen? Ik lees dat er ook regelmatig in pijnacker gesleuteld word, voor mij een kippe stukkie vanuit Delft, wie kan me daar het adres van geven?
In de Kerstvakantie even 2 nieuwe achterschermen en binnenachermen monteren, heb due weer even wat te lassen. Ik moet dan wel eerst even mijn spijlbus ergens onderbrengen zodat ik gewoon thuis kan lassen, wel zo gezellig.

Ik moet wel zeggen dat ik de reacties op alle topics hier zeer positief vind, klasse allemaal!!!!

Jack
manijack

Berichtdoor frank_300tdt » 24 nov 2007, 10:07

Hallo,

Mijn 300TD turbodiesel rijdt altijd in z'n 1 weg en schakeld vrij senl door naar de overige versnellingen. Ik heb uit het document van Bremer.nl en dit forum begrepen dat een automaat normaal gesproken in z'n 2 wegtrekt. Waar zou het aankunnen liggen als hij in z'n 1 optrekt?

gegroet

Frank Nijpels
frank_300tdt

Berichtdoor Kenny » 24 nov 2007, 12:13

Frank wrote:

Mijn 300TD turbodiesel rijdt altijd in z'n 1 weg en schakeld vrij senl door naar de overige versnellingen. Ik heb uit het document van Bremer.nl en dit forum begrepen dat een automaat normaal gesproken in z'n 2 wegtrekt. Waar zou het aankunnen liggen als hij in z'n 1 optrekt?
[/quote]

Alleen de turbodiesels trekken wel in de 1ste versnelling op, dit is dezelfde bak als van een 300SD en dus geen W123 bak eigenlijk. vandaar, dus niks aan de hand.

Greetz Kenny<br><br>Post edited by: Kenny, at: 2007/11/24 11:15
Kenny

Volgende

Keer terug naar Techniek