Beste iedereen,
Ik ben op zoek naar een W123 en het liefst een 280E Aut.
Nu ben ik er een tegen gekomen, een 280E Handbak, met 197.000 km. b.j. 1980
Deze auto is voorzien van el. ramen, el. schuifdak, en c.v., originele kroonkurkvelgen (als nieuw zelfs reservewiel is kroonkurk !!!! )
De auto is voorzover ik er verstand van heb keihard.
Ik heb hem op de brug gezien, hamertje op de bodem en dorpels geklopt, en alles hoort gewoon goed aan, en ziet er super uit.
De uitlaat is nooit aan gelast, de remslangen en andere rubber slangen zijn super goed, aandrijfas hoezen zijn niet versleten, en droog.
Enige roest plekjes op de wielkast rand achter, echt een heel klein beetje, onder het chroomwerk.
Al het chroom is mooi, geen steenslag, hij zit goed in de lak, nieuwe banden, nieuwe accu, nieuwe remschijven rondom,nieuwe stuurstangen,
de oliepeilstok is mooi blank, de olie is netjes van kleur en redelijk op pijl (onderste streepje.
De motor loopt als nieuw, zo mooi rustig, de startmotor draait nauwelijks rond en de motor slaat al aan.
Een beetje oppervlakte roest op beide achterdeuren (plekjes zo groot als een 10 euro cent)
Klein plekje roest aan de binnenkant van de r.v. deur onder het onderste rubber. Zijn twee plekjes van 2 x 5 cm lengte maar niet door gerot.
Nu enkele vragen of minpunten net hoe je het ziet.
- Een beetje oppervlakte roest op beide achterdeuren (plekjes zo groot als een 10 euro cent)
Klein plekje roest aan de binnenkant van de r.v. deur onder het onderste rubber. Zijn twee plekjes van 2 x 5 cm lengte maar niet door gerot.
Dit lijkt mij goed te behandelen ?
- Het raam rechts gaat beetje stroef naar beneden, en komt niet meer helemaal omhoog (laatste stuk moet je duwen)
De motor werkt dus wel, maar wat kan dat zijn, en is het makkelijk te verhelpen? (bekende kwaal oid?)
- De motor lekt olie, aan de rechter voor kant (als je voor de auto staat) volgens een monteur die mee was de kleppendeksel pakking
van de onderste helft (???) is deze makkelijk te vervangen? De verkoper had het er over dat er een middel is welke aan de olie
wordt toegevoegd, deze zou de rubber pakking weer soepel maken en dan het probleem misschien weer oplossen (???)
- De motor loopt dus mooi, alleen als je de koppeling bij wegrijden laat opkomen dan zakt ie enorm in toeren alsof hij wil afslaan (doet dit absoluut niet) en trekt daarna gewoon op, ook remt hij ontzettend hard af op de motor.
Dat laatste is volgens mij alleen maar goed (goede compressie) dat eerste weet ik niet of dat een aandachtspunt is?
- De schakelstangen onder de auto zitten een beetje onder de olie, is dit vanwege de smering?, de bak zelf en het stuurhuis zijn kurkdroog.
Ik kan deze auto voor 2500 kopen, volgens mij is dit een hele goede deal?
Het enige wat ik dan mis is een automaat. Wie heeft er ervaring met de handgeschakelde? En kan iemand mij zeggen wat het verbruik ongeveer is?
Nou dit is een hoop info en vragen, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen en nuttige tips hebben.
gr. Martijn