[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Vragen omtrent verzekeren oldtimer??? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 14:26

Vragen omtrent verzekeren oldtimer???

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Vragen omtrent verzekeren oldtimer???

Berichtdoor Matsinger » 13 nov 2007, 20:31

Hoi ik wil mijn SD verzekeren: WA+rechtsbijstand en inzittenden. Nu is bij de auto een recent taxatierapport bijgevoegd.
Ik kan de auto niet als oldtimer verzekeren omdat ik er elke dag mee wil rijden. Nu zat ik altijd bij Centraal Beheer en zij melden mij dat op basis van de nieuwaarde de premie wordt betaald. Ik vertelde dat ik een taxatierapport had en stelde de vraag: als iemand nu mijn SD in de prak rijdt dan vang ik toch de taxaxtiewaarde van de tegenpartij? Hierop konden ze geen sluitend antwoord geven, zij keerden dan dagwaarde uit, maar je hebt toch juist een taxatierapport om bij een ongeluk zonder schuld niet de sjaak te zijn of ben ik nu dom. Als ik schade maak moet toch mijn eigen kosten betalen omdat ik alleen WA verzekert ben.

Hoe zit het nu en bij welke verzekeraar kan ik naast Diks terecht als je gewoon eerlijk opgeeft 20.000 km per jaar te rijden?

Alvast bedankt

rene
Matsinger

Re:Vragen omtrent verzekeren oldtimer???

Berichtdoor Brijn » 13 nov 2007, 20:39

Wij zijn verzekerd bij het KNMV (van de motorfietsen ja) voor getaxeerde waarde: de sedan als dagelijkse auto en de kombi als klassieker. De premie van de sedan is vergelijkbaar met een moderne auto, maar dus wel MET getaxeerde waarde. Geef ze eens een belletje je weet maar nooit. Wel is het zo dat verzekeraars vaak hemeltergend anaal doen over taxatierapporten, die mogen maar van een beperkte groep goedkeurde (lees samenwerkende) taxateurs komen.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Matsinger » 13 nov 2007, 20:47

Net even gekeken op KNMV mag je maar 10.000 per jaar mee rijden bij de classicverzekering voor gewone auto mag je auto niet ouder zijn dan 20 jaar, gaat nie werken
Matsinger

Berichtdoor Matsinger » 13 nov 2007, 20:51

Polisdirect geeft zelfdeverhaal, ik kan niet oldtimer verzekeren vanwege dagelijksgebruik, dus je neemt een normale WA dekking. ALs iemand anders mijn auto in de prak rijdt krij ik dagwaarde terug ondanks taxatierapport, maar ik gaf aan ik ben toch WA om mijzelf te verzekeren tegen schade die ik een ander aanbreng, maar dat maakte niet uit. mmm, wist al de verzekeraars ratten zijn maar dit is echt onlogisch, bij aaanwezigheid taxatie zou je toch verwachten dat schadeexpert die toch moet overnemen als ie totaal loss is?
Matsinger

Berichtdoor Rob Holewijn » 13 nov 2007, 22:17

Bel maar ff met www.oldtimerstad.nl
Rob Holewijn

Berichtdoor Roel280€ » 13 nov 2007, 22:19

Ook bij Interpolis krijg je de dagwaarde terug op de reguliere WA Beperkt Casco indien een ander de schade veroorzaakt, of bij brand/diefstal, etc., maar ik geloof dat er wel degelijk naar een geldig taxatierapport wordt gekeken. Ik zit in opleiding bij de verzekeringen aldaar en ga de vraag morgen voorleggen, dan kan ik je hopelijk een glashelder uitsluitsel geven.
Roel280€

Berichtdoor Matsinger » 13 nov 2007, 22:21

bij oldtimerstad stat op de site maximaal 7500KM, of ben ik kippig? Of kan je iets anders met ze regelen?
Matsinger

Berichtdoor Roel280€ » 13 nov 2007, 22:25

Roel280€

Berichtdoor JantjeV8 » 13 nov 2007, 22:46

Als je een auto van 20 jaar of ouder tegen het getaxeerde bedrag wil verzekeren, zul je te allen tijde voor een ALL Risk polis moeten kiezen.

Bij iedere maatschappij heeft een taxatierapport GEEN invloed voor wa polissen en wa + beperkt casco (= wa+brand+diefstal). Bij die polissen is altijd 'dagwaarde' van toepassing.

Bij de all-risk (= volledig casco dekking) betaal je ook premie navenant de getaxeerde waarde.

Mogelijk dat er altijd, ook bij de cascoversie voor klassiekers een kilometer beperking aan hangt. Redt je het met die kilometers niet ben je genoodzaakt tot de standaard 'niet-klassieke' polissen en is bij auto's ouder dan 3 jaar altijd alleen maar dagwaarde van toepassing.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2007/11/13 21:49
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Roel280€ » 13 nov 2007, 22:54

Roel280€

Berichtdoor D!rk » 13 nov 2007, 23:22

Bij oldtimerstad heb ik de wagen voor 20.000 km per jaar afgesloten, kost evenredig iets meer. Ook heb ik hier een beperkte risico afgesloten.
Maar volgendjaar wil ik hem voor 25.000km afsluiten, denk ook dat dat wel lukt.

Ohja, verzekeringen is gewoon handelen, als je niet tevreden bent gewoon zeggen hoor... meestal komen ze wel met een beter alternatief.

Groet

Dirk
D!rk

Berichtdoor Topasbrauner » 14 nov 2007, 10:12

GIO advriesgroep Almere, al mijn wagens verzekerd en zeer toffe lui. Hebben ook de 230.6 gewoon op chassisnummer verzekerd toen ie nog geen kenteken had. Eendagsverzekering, alles kan daar, echt prima. Geen eerste auto nodig en alle km's mogelijk.

Gr Job
Topasbrauner

Berichtdoor Bogent » 14 nov 2007, 10:26

Ik ben verzekerd bij oldtimerstad WA Casco +inzittenden en rechtsbijstand 15000 km / jaar
Bogent

Berichtdoor Schoones300d » 14 nov 2007, 10:43

Kijk eens op www.elaska.nl Zij bieden een klassiekerverzekering inderdaad op basis van All-risks (zien JantjeV8) aan voor auto's die dagelijks worden gebruikt, op basis van taxatiewaarde met een kilometermaximum van 12.000, 20.000 of onbeperkt.

B/M inschaling tot max. 75% op basis van royementsverklaring, instapschaal 40 of 55% afhankelijk van leeftijd.

Ikzelf ben daar met zowel de 300D als met de 230s Heckflosse verzekerd en heb een goede indruk van ze. Moet wel zeggen dat ik nog geen schade heb geclaimed.

Succes met je keuze.
Marc

Post edited by: Schoones300d, at: 2007/11/14 09:45<br><br>Post edited by: Schoones300d, at: 2007/11/14 09:48
Schoones300d

Berichtdoor Hans230CE » 14 nov 2007, 15:06

Hier in Belgie ben ik zo verzekerd;

* Ik ben voor de goede orde verzekerd bij ETHIAS, de tractor staat op een volle verzekering, gewoon dus niet all-risk, daardoor kan ik een 2e wagen die ouder is dan 15 jaar verzekeren als vintage. Nu de Benz oldtimer is, is deze automatisch overgegaan op een oldtimerverzekering. Niets geen gezeur over kilometers.

Mijn schoonzus heeft een Corolla en een X1/9 van Fiat die vorig jaar volledig is gerestaureerd. Bij haar verzekering was er geen speciale regeling te treffen, dus op mijn aanraden naar Ethias. En hup direct een speciale verzekering voor een vintage, en de Corolla gewoon. Honderden Euro's winst.

Je moet gewoon soms een beetje shoppen en alle pro en contra tegen elkaar opwegen
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Hans230CE » 14 nov 2007, 15:06

Hier in Belgie ben ik zo verzekerd;

* Ik ben voor de goede orde verzekerd bij ETHIAS, de tractor staat op een volle verzekering, gewoon dus niet all-risk, daardoor kan ik een 2e wagen die ouder is dan 15 jaar verzekeren als vintage. Nu de Benz oldtimer is, is deze automatisch overgegaan op een oldtimerverzekering. Niets geen gezeur over kilometers.

Mijn schoonzus heeft een Corolla en een X1/9 van Fiat die vorig jaar volledig is gerestaureerd. Bij haar verzekering was er geen speciale regeling te treffen, dus op mijn aanraden naar Ethias. En hup direct een speciale verzekering voor een vintage, en de Corolla gewoon. Honderden Euro's winst.

Je moet gewoon soms een beetje shoppen en alle pro en contra tegen elkaar opwegen

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Matsinger » 14 nov 2007, 15:46

Hoi fokes,

Zojuist een aanvraag ingediend bij GIO adviesgroep voor in eerste instantie klassiekerverzekering WA, met 20.000 per jaar. ALs ik taxatierapport heb en is geldig voor verzekeraar dan zet ik'm over naar WA+mincasco, dan dient de tegenpartij bij schade het taxatierapport over te nemen bij in elkaar rijden.

Overzicht in euro:

Premie WA 278 per jaar,
Premie WA min casco: 415 per jaar,
Helemaal allrisk zat rond de 750 euri.

Thanks allemaal! Als ik de club niet had!!!!!!

Rene
Matsinger

Berichtdoor Jeroen » 14 nov 2007, 16:38

Nog even voor de goede orde:
De tegenpartij gaat geen waarde op basis van een taxatierapport uitbetalen. Jouw verzekeraar betaald dat aan je uit. Het is immers jouw verzekeraar die jouw premie heeft ontvangen. Vervolgens vind wellicht een verdiscontering tussen jouw verzekeraar en die van de tegenpartij plaats.

Er worden hier allerlei termen gebezigd die niet altijd volledig duidelijk zijn. Een oldtimer all-risk verzekering zegt namelijk helemaal niets. Als je pech heb, blijkt bij schade gewoon de dagwaarde te gelden! Kijk dus heel goed naar de polis, want daar moet expliciet in vermeld zijn dat er op basis van taxatiewaarde o.i.d. wordt uitgekeerd. Eigenlijk zijn er twee mogelijkheden,

Een polis basis op baisis van art. 275 W.v.K., dat moet dan ook vermeld zijn in de polis en dat gaat dan uit van taxatiewaarde.

of

een polis op basis van art 274 W.v.K. D.w.z: geen taxatierapport, maar dat geeft gegarandeerde uitkering bij "total loss" van de auto.

Ik heb overigens zeer slechte ervaring met de GIO. In eerste instantie eindeloos veel financiele problemen. Ze bleven steeds de verkeerde premies afschrijven en ik ben maanden bezig geweest om dat terug te krijgen. Reageerde slecht of totaal niet op mijn correspondentie.

Ik ben na het eerste jaar direct over gestapt na de KNAC en daar heb ik al ruim 10-12 jaar zeer goede ervaring mee. Ik heb, helaas helaas, in al die jaren ook drie keer schade gehad aan mijn klassiekers en ook over de schadeafhandeling was ik zeer te spreken. Een paar dagen nadat de expert was langs geweest stond het bedrag iedere keer al op mijn bankrekening bijgeschreven. En het is dus helemaal aan jezelf wat je doet met dat geld.

In alle eerlijkheid, mijn ervaring met GIO is dus meer dan 12 jaar geleden. Wellicht dat ik gewoon pech had of dat ze inmiddels hun zaakjes beter op orde hebben.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Harmen » 17 jan 2008, 14:18

wat nou als je bij de knac meer dan 10.000km rijdt? dan kan je dus niet verzekerd worden door hun?

hoe bepalen ze dat? bij apk? en als ik nou nog niet weet hoeveel ik precies ga rijden? ik kom rond de 15.000km uit per jaar.... kan dat nog verandert worden in de verzekering als ik erachter kom dat ik toch boven de 15.000km kom? geeft dat problemen?

oldtimerstad lijkt de goedkoopste op het eerste oog...

ik ga maar eens wat rondbellen.... :D
Harmen

Berichtdoor Jeroen » 17 jan 2008, 20:20

Klopt,
Als je meer kilometers rijdt dan dat de verzekering biedt, moet je daar niet zijn. Overigens, altijd even een belletje waard om te zien of ze niet iets speciaals doen. In de taxatierapporten worden de kilometerstanden vermeld en bij schades komt de expert langs en kunnen ze dat checken. Met een paar honderd kilometer teveel zullen ze niet moeilijk doen. Maar heb je duizenden kilometers meer gereden dan dat je polis vermeld als maximum loop je kans dat je de volledige schade niet meer uitbetaald krijgt, maar een gedeelte. Je moet het heel bont maken voordat er helemaal niets meer wordt uitbetaald. Er bestaat wel enige jurispendentie in deze.

Je moet overigens rekening houden dat veel kilometer polissen aanzienlijk duurder zijn dan de traditionele klassiekerpolissen. Het is gewoon een statistisch gegeven dat klassiekers bij minder dan 5000 km per jaar nauwelijks schade hebben. Zodra dat meer dan 10.000 kilometer per jaar wordt, kun je stellen dat het schade profiel, en dus risicoprofiel voor de assuradeur, vergelijkbaar is met dat van een gewone/moderne auto. Het aantal kilometers suggereert namelijk dat je eigenlijk je klassieker als dagelijks vervoer gebruikt, met alle risico's van dien.

Veel polissen/assuradeurs kennen de mogelijkheid om zo nu en dan extra kilometers per jaar te maken. Ze realiseren zich dat klassiekers soms op lange buitenlandse tochten gaan en dat kun je dan extra bijverzekeren.

Mijn advies; Koop een klassiek autoblad en bel een aantal van de verzekeraars die daar in adverteren gewoon na. Kost even wat moeite, maar dan weet je het zeker.

Succes ermee

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Volgende