[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
gloeibougies : Techniek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:43

gloeibougies

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:gloeibougies

Berichtdoor Markparket » 18 dec 2007, 03:40

Markparket

Berichtdoor gjb001 » 18 dec 2007, 10:03

Hallo,

Vanmorgen 10 seceonden gloeien en geen probleem met starten, en slaat ook niet meer af (nagloei effect).

Dus ja is enorm verbeterd.

Vr.Gr.

Gert-jan
gjb001

Berichtdoor henklith » 18 dec 2007, 12:46

Conclusie, goeie actie van meneer Gert-Jan :o))
Groet, henk lith.

NB: mijn 200D serie gloeier (en sleutel starter) heeft ook lichtelijk het effect direct na de start een beetje schokkend (net niet afslaand) te draaien, niet langer dan een seconde of 6 a 8 schat ik.
Ik ga is meten of die van mij ook na de start nog na gloeid, anders bedenk ik wat dat ie dat wel gaat doen!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/18 11:50
henklith

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 10:49

Hoi Henk,

Ik moet tot mijn spijt zeggen dat de Beru actie achteraf toch geen succes was, gisterenmorgen kreeg ik de auto niet aan de praat met de nieuwe gloeibougies. Wat een baaldag moest naar Hoorn en Den Haag en heb alles af moeten zeggen.

Vanmorgen de oude gloeibougies er weer ingezet, na 3x voorgloeien kwam er eindelijk weer leven in de motor (met veel witte rook). Ga nu de kleppen laten stellen, en filters laten vervangen, er zitten ook luchtbellen in het brandstof toevoer venster.

Dus je had gelijk, de beru gloeibougies zijn wel sneller maar verzekerd geen goede koude start. Oorzaak weet ik nog niet maar wordt vervolgt..

Vr.Gr. Gert-jan<br><br>Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 10:46
gjb001

Berichtdoor Govert » 20 dec 2007, 11:07

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:34
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 11:42

Hallo Govert,

Bedankt voor de info, laat vanmiddag de kleppen stellen en de filters vernieuwen.

Groetjes,

Gert-jan
gjb001

Berichtdoor henklith » 20 dec 2007, 12:10

Hoi GJ, kijk ook naar die dampvorming onder/uit de olie vuldop, zie mijn bericht van een paar dagen terug.
Kleppen laten stellen is ook heel goed.
Ik heb dit probleem ook gehad, en heb me nog een jaartje redelijk kunnen behelpen met wat dunnere olie en een top accu.

Ik heb ook nog een gereviseerde startmotor liggen voor de W115, die draaid sneller, 9 volt type, zogenaamde taxi starter.
Maar uiteindelijk heb ik er toch maar een gereviseerde motor in laten zetten, Boy had een mooie aanbieding voor me.

Als laatste nog even over die snel gloeiers, je compressie verhouding neemt alleen maar (licht) af door snel gloeiers!

Groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 13:15

Hoi Henk,

Bedankt nog voor je bericht, heb tijdens stationair draaien de oliedop verwijderd, geen noemenswaardige damp waarneembaar. Lijkt toch wel een beetje op overdruk i.p.v. onderdruk.

Waarom neemt de compressie licht af met snelgloeiers?

Ze sluiten het zaakje toch op dezelfde manier af.

Wacht op resultaat klepstelling, ben erg benieuwd.

Groetjes en nogmaals bedankt,

Gert-jan
gjb001

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 13:24

Hoi Govert,

Ontluchten geprobeerd, krijg echter het belletje in het brandstofvenster daar niet mee weg, maar de motor loopt prima en start prima zodra die warm is. Heb begrepen (volgens de handleiding) dat na een lange rit het systeem zich zelf zou moeten ontluchten.

Manueel pompen helpt ook niet om het luchtbelletje te verwijderen. Het is wel wat kleiner geworden.

Al met al wat kan je toch lekker stoeien met zo'n auto.

Gisteren een baaldag maar vandaag gaat het een stuk beter.

Vriendelijke groet,

Gert-jan
gjb001

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 13:54

Hallo,

Als er een geduldgloeier (serie schakeling) defect is zal geen van de gloeiers het doen de de auto gewoonweg niet starten. Kan ook nog het gloeirelais of de gloeizekering zijn. Dus gewoonweg meten en dat is makkelijk, tijdens het voorgloeien moet er spanning staan van ong. 12 volt op het eerste gloeibougie t.o.v. massa, is dat ok dan zijn relais en gloeizekering ok. Meet vervolgens tussen 2de, 3de en 4de gloeibougie. Zodra je 0 volt meet weet je dat dat het voorafgaande bougie defect is.

Groetjes,

Gert-jan

Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 12:55

Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 12:59

Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 13:02
gjb001

Berichtdoor JaapW114 » 20 dec 2007, 14:00

Toontje,

Een kleine aanvulling te verduidelijking, bij een serieschakeling loopt er door iedere gloeier dezelfde stroom, maar kan de spanning per gloeier verschillen, afhankelijk van de inwendige weerstand van de gloeier en de lengte van de kabels. Bij een parallelschakeling is de spanning over iedere gloeier gelijk, maar kan de stroom per gloeier verschillen, dit ook weer afhankelijk van de inwendige weerstand van de gloeier en de kabels.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2007/12/20 13:00
JaapW114

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 14:14

Hoi Jaap,

Je hebt gelijk, maar bij een echte onderbreking van een serie gloeier loopt er geen stroom meer is valt de motor niet meer te starten. En ja de weerstand per gloeier kan verschillen en daardoor ook de spanning per gloeier, ook dat is goed te meten met een gevoelige OHM/Volt (spanning over de gloeier) meter.

Parallel is een ander verhaal, als een gloeier defect is dan moet je alle kabels loskoppelen en vervolgens de weerstand meten. Bij een defect (onderbreking) meet je niets (oneindig en dan is die stuk). maar ook hier zou de weerstand b.v. 2 OHM kunnen zijn terwijl 0.6-0.7 Ohm normaal is. Ook dan is dat de boosdoener en die moet dan ook vervangen worden.

Al met al is het parallel systeem bij problemen lastiger te ontdekken (bij slechte start) dan het serie systeem. Meer werk want je moet alles loskoppelen terwijl bij een serie systeem alles in bestaande staat goed te meten is!

Groetjes Gert-jan<br><br>Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 13:20
gjb001

Berichtdoor Govert » 20 dec 2007, 14:32

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 13:35
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor henklith » 20 dec 2007, 15:33

Al met al dus eerst maar eens kijken wat de klepstel aktie brengt.
Ik zou ondanks de licht mindere compressie bij parallel gloeiers ze er toch maar in houden hoor.
Je kan ook je accu nog eens goed laten testen, of meten tijdens gloeien wat de klem spanning van de accu is, als die weg zakt naar bv. 9 volt dan is dat ook niet goed, maar ja bij een slechtere accu zou je startmotor eigenlijk ook merkbaar moeilijker rond draaien, en ik heb niet van jou begrepen dat dat het geval is toch?
Groet, Henk Lith.

NB: ik weet de practijk waarde niet van de klem spanning van de accu bij gloeien, maar misschien heeft iemand die waarde ooit eens gemeten.
Het moeten dan ook snelgloeiers zijn geweest, anders kan je daar geen waarde aan hechten.
henklith

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 17:25

Hoi Jaap,

De stekker van de parallelgloeiers, dat moet je me toch even goed uitleggen want naar mij weten bezit ik geen stekker bij de 200D ombouwset! Vanaf de 1ste gloeier wordt deze verbonden met kabels t/m de laatste gloeier, de weerstand is ong. 0,6 ohm per gloeier dus nagenoeg niet te meten met meerdere gloeiers parallel. En alles wat je meet is parallel, dus meet je met een zeer gevoelige (i.p.v. 0,06 gedeeld door 4 = 0,15 ohm, en als er eentje stuk is 0,06/3= 0,2 ohm). En als je dat al zou kunnen meten dan weet je nog steeds niet welke gloeier stuk is!

Waar kan ik die stekker vinden?

Minder compressie door snelgloeiers ok.

Maar dat is dan wel marginaal minder. Wat zijn de echte waarden 0,05% minder en zijn daar gegevens over bekend?

Groetjes Gert-jan

Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 16:28

Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 16:59<br><br>Post edited by: gjb001, at: 2007/12/20 17:01
gjb001

Berichtdoor gjb001 » 20 dec 2007, 17:34

Hallo Henk,

We weten allemaal dat het een samenspel is van meerdere factoren, bij koude levert de accu minder vermogen, de olie is dik, en alles loopt zwaar, de verstuiving is minder, het voorgloeien duurt langer, alles maar dan ook alles wordt kritisch. Zoals de verstuivers, klepspeling, filters, leidingen, valse lucht e.d.

Kortom was het maar altijd zomer.

Verlang nu al weer naar de Lente.

Groetjes,

Gert-jan
gjb001

Berichtdoor henklith » 20 dec 2007, 20:41

Ha ha, anders ik wel, alhoewel mijn dieseltje toch nog wel start, moet ook wel hoor want zo extreem is het nog niet.
het is nog geen "worst-kaas" situatie!
Als je de gloeiers op goed zijn wil controleren, moet je ze ook allemaal even los maken, of een voor een natuurlijk, en dan afzonderlijk door meten.
Maar ik denk dat die gloeiers wel goed zijn GJ ze zijn toch ook nieuw!
Ik snap ook niet hoe dat het die stekkers zit dus ik volg jouw verhaal ook.
NB: na het weekend treed er weer dooi in he!!
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor JantjeV8 » 20 dec 2007, 22:29

Sommige diesels moet je even het gas een stukje inhouden voordat ze met die kou stationair blijven lopen.
Maar het consequent afslaan heeft denk ik niet te maken met je gloeiers.

Ik heb bovenstaande niet volledig gelezen, maar ik denk dat lucht in de diesel toevoer je probleem is.
Brandstofslangen controleren op zweten, met name bij de slangklemmen.
Het ontluchtingspompje lekt vaak valse lucht, zowel op het bevestigingspunt als onder de draaidop.

Ook zonder gloeiers moet een diesel nog kunnen starten, wel moeizamer, eker met de kou. Je kunt hem toch ook aanduwen of trekken als je geen accuspanning meer hebt. Hij zal wel even kuchen, maar wel starten.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor gjb001 » 02 jan 2008, 15:52

Hallo allemaal,

Beste wensen voor 2008.

Kom nog even terug op het gloeibougies/start probleem.

Wat zijn de akties geweest tot nog toe om het slechte starten (bij koude) op te lossen.

1 Gloeibougies vervangen door (geduldgloeiers van BOSCH), geen resultaat.

2 Gloeibougies vervangen door (snelgloeiers van BERU), resultaat:
wil bij kou helemaal niet meer starten, voorgloeitijd is wel veel korter.

3 Gloeibougies weer vervangen door geduldgloeiers, start nu wel maar zeer moeizaam (2 op 3 pitten)

4 Kleppen laten stellen alle filters vernieuwd (geen resultaat)

Het moet dan toch een compressie probleem zijn (snelgloeiers geven iets minder compressie)

Heeft iemand een idee?

Zuigerveren versleten? Als de motor warm is loopt tie als een zonnetje.

Is het lastig om de zuigerveren te vervangen? En kan ik dat zelf?

Vr. Gr,

Gert-jan
gjb001

Berichtdoor Wiebren240D » 02 jan 2008, 19:28

Hallo Gert-Jan

ja en wat denk je van je verstuivers als die het niet goed doen is het ook mis.

maar voor je er 4 nieuwe verstuivers in zet deed ik eerst maar eens Kompressie meten weet je gelijk hoe de moter is

groeten van Wiebren ut Snits telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek