[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Start problemen Wie weet raad!!??? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:34

Start problemen Wie weet raad!!???

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Start problemen Wie weet raad!!???

Berichtdoor Charles » 05 jan 2008, 13:38

Lekker begin woensdag mijn 240D opgehaald, donderdag een dagje uit met de kids start de auto niet, blijkt de startmotor defect, hups revisie erop (232 euro), gisteren accu leeg, blijkt die niet bij te laden dus woensdag komt er een nieuwe dynamo op en een nieuw contactslot!! Deze is ook op en kan ook problemen veroorzaken!!
Vraag als dit is vervangen ben ik dan van mijn startproblemen af??
En, heeft de vorige eigenaar dit geweten?? Ik denk het namelijk wel!!
Dank Charles
Charles

Re:Start problemen Wie weet raad!!???

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2008, 14:46

Met de startmotor ben je erg duur uit. Eentje laten reviseren kosten ongeveer 100 a 120 euro (AutoLico in Waalwijk).

Als de dynamo niet laadt, dan moet het rode lampje in je cockpit blijven branden, goed kijken want het kan ook al zijn dat het lampje maar een beetje gloeit.

Pak je multimeter en meet de laadstroom. Als de motor loopt moet hij op de polen van de accu een kleine 14 Volt aangeven.

Een dynamo vervangen hoeft zomaar niet, probeer eerst je spanningsregelaar te vervangen. Dat ding kost nog geen 10 euro bij de autmaterialenzaak. Het zit met 2 schroefjes voor tegen het dynamo geschroefd, in 2 minuten verwisseld. In de zoekfunctie even spanningsregelaar intypen.

Kijk ook nog even na of je Diesel niet terugloopt als de auto stil staat.

Zorg voor een doorzichtige brandstofslang vanaf het opvoerpompje naar de brandstoffilter. Dan kun je zien of er luchtbellen inzitten.

Volgens mij heb je geen best gevoel na zo'n aankoop.
Mogen we weten welke je gekocht hebt, waar je hem vandaan hebt. Los daarvan uit belangstelling zijn we wel benieuwd naar foto's.

We laten je niet zomaar staan.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2008, 14:48

Wat je contactslot er mee te maken heeft weet ik niet. Die doet niets met je laad-stroom.
Het contactslot geeft wel spanning door, maar uit is gewoon uit.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Coupe280 » 05 jan 2008, 17:16

charles
hoe kwam je op het idee dat de startermotor defect was??
als je een kapotte regelaar hebt of dynamo kan hij de accu niet opladen dus gaat je startermotor ook niet zo vlot rond als hij zou moeten.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja

Berichtdoor Wiebren240D » 05 jan 2008, 20:15

Hallo Charles

ze hebben jou echt goed te pakken hoor.

ik ben het met de vorige schrijfers eens.

neem iemand mee die er verstand van heeft.

en en starmoter stuk is meestal een paar koolborstels is niet zo moelijk maar als je alles moet laaten doen ja dan word het wel even duurder is gewoon zo maar ik heb alles dubbel op de plank liggen over komt mij eerlijk niet.

en een kontaktslot vernieuwen is denk ik grote onzin of de sleutel moet niet meer rond willen draaien dan houd het op maar dat heb ik in mijn leven nog niet meegemaakt.

maar ik hoop dat het nu verder goed gaat met je Mercedes en wens je nog veel plezier en veel gooie KMs

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Charles » 05 jan 2008, 21:50

Het van de startmotor was redelijk duidelijk, na een klap met de hamer deed hij het wel, die zit er nu gewoon op dat is dus hopelijk voorlopig geen kostenpost!! Het kontaktslot kan invloed hebben als hij geen stroom krijgt?? Werk zelf in de zorg ben afhankelijk van anderen (garage)maar geen malafide hoor!!
Dank voor jullie reakties!!
Dat van de spaningsregelaar is een tip die ga ik meegeven!!
Charles

Berichtdoor JantjeV8 » 05 jan 2008, 22:01

En bespaar a.u.b. ook je contactslot.

Als je de motor start, doet de lichten aan en die blijven gewoon aan, ook als je flink aan de contactsleutel morrelt, dan is er niks met je contactslot aan de hand.

Stel dat deze tijdens het lopen de laadstroom ou blokkeren, doen ook je lichten het niet en gaande controlelampjes in je dashbord branden. Is dat niet het geval, gewoon laten zittenen zo ook de euro's in je knip!!!

Wie heeft je dat ding zo verkocht, al is het maar om mede clubleden er tegen te beschermen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor D!rk » 05 jan 2008, 22:02

Geen malafide garage bedrijf?

Zou best kunnen, maar dan loopt er helaas nog veel dom volk rond.

Zo had ik problemen met de APK voorkeuring, de dieselpomp moest gereviseerd worden (ca. 500 ballen kost dat), dat had een garageboer mij verteld die in het dorp bekend staat als zeer secuur en betrouwbaar. Ook hadden ze veel W123 klanten

Bleek gewoon het ontluchtingsplunjer los te zitten, waardoor de pomp altijd vettig aanvoelde. De plunjer vastdraaien, en het probleem was opgelost.

Mja, blijkt dus dat je gauw een oor aangenaaid kan worden.

Dirk

zie voor details dit
D!rk

Berichtdoor Charles » 05 jan 2008, 22:21

Wacht nog effe met het bekend maken waar ik hem heb gekocht wacht op een coolance van deze mijneer (tegemoed koming)!! Via mail wel op te vragen waar ik hem heb gekocht! Ik probeer via de normale weg een accoord te krijgen en lukt dat niet via een niet te noemen andere weg, maar dan maak ik zijn naam loud en clear bekend! Ben zo boos!!!
Charles

Berichtdoor Semrick » 05 jan 2008, 22:50

Hallo Charles,

Ik vind het eerlijk gezegd iets te kort door de bocht om meteen de vorige eigenaar maar de schuld te geven of hem er van te verdenken dat hij deze zaken verzwegen heeft.
We rijden tenslotte in auto's die meestal ouder dan 25 jaar zijn.
Mijn startmotor slaat sporadisch ook wel eens een keer een slag over maar dat doet hij al ruim een jaar. En dat kan hij nog jaren blijven doen maar hij kan het morgen ook voor gezien houden. En daarbij wil het niet zeggen dat er direct een hele nieuwe startmotor op had gehoeven. Een gereviseerde had ook gekund of zelfs met een paar nieuwe koolborstels had het al verholpen kunnen zijn.
En ook aan de dynamo hoef je niet direct te merken dat die het gehad heeft. En dat had misschien, zoals is gezegd, met een nieuwe spanningsregelaar verholpen kunnen worden. En wat Wiebren al zegt zolang het contactslot nog draait en alles nog van stroom voorzien wordt is er denk ik weinig mis mee.
En als je bij een particulier koopt heb je meestal garantie tot de 1e straathoek.
Aan de andere kant zijn er ook mensen, zoals JantjeV8 bijvoorbeeld die bij de verkoop werkelijk alle gebreken vermelden. Maar... die zijn zeldzaam. Ik ben bang dat je bij de vorige eigenaar voor deze gebreken niet echt verhaal kunt halen.
Hopenlijk heb je nu alle ellende gehad en rij je de komende jaren zonder storingen volop genietend rond in de 240D.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Citrobenz » 05 jan 2008, 23:00

@Dirk,

Ik denk niet dat het gelijk een oor aan naaien is, het blijft mensen werk en niet iedere monteur kan alles weten van een W123.
Je moet zo rekenen wie werkt maakt fouten.

@Charles,

Het hoeft geen kwade opzet te zijn van de verkoper. Als je een oldtimer koopt kun je weten dat er wat aan kan mankeren.
Als je in een oude auto wilt rijden loop je het risico dat je regelmatig moet sleutelen, maar ja dat heeft ook weer wat.
Het is natuurlijk wel vervelend dat je gelijk hier al mee geconfronteerd wordt, maar het ligt er ook aan wat je er voor betaald hebt.
Voor een auto van 8000 euro mag je meer verwachten dan een auto van 2500 euro

in ieder geval veel plezier met je auto
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Charles » 05 jan 2008, 23:29

Ik heb ook bijna 8000 betaald.... optisch is hij ook nieuw...maar het belangrijkste is inderdaad dat hij na deze ingrepen voorlopig fatsoenlijk blijft doen!!
Enne Henk uit Blesdijke je ziet hem deze zomer nog wel ik sta in Paasloo op de Camping en ga in Wolvega naar de Lidl en zie daar regelmatig W123 type's langs de weg staan!! Bent u dat?? ook zon ding met opzet camper?? Vlak bij die hijskranen man!
Charles

Berichtdoor Dionneke1963 » 05 jan 2008, 23:31

Even een reactie op monteurs en garages. Mijn vader stond op zijn 14de al in de garage en heeft in de loop van de jaren veel bij moeten leren. Destijds hadden ze nog gehoord van revisie. Je gaat geen dynamo vervangen als er een koolborstel op is. Geen carburator als er een sproeier dicht zit. Je leert goed te luisteren en te kijken. Herkent geluiden of bewegingen. Kan het niet anders uit te leggen, maar je was monteur.
Tegenwoordig leren jonge gastjes het vak en hebben een computer en een stekker. Iets loos met de versnellingsbak.......dan maar een nieuwe. Niet kijken, voelen of luisteren, maar gewoon een nieuwe en vraag ze niet wat er in een versnellingsbak zit. Ik was laatst bij een garage om mijn stuurhuis te stellen. Op mijn vraag of zij hier ervaring mee hadden was het antwoord dat zij de taxi's van Tilburg in onderhoud hadden. De monteur die er aan mocht beginnen wist GVD niet hoe de motorkap open moest!!!

Ik heb geen vertrouwen in jongere stekker opgeleide monteurs of garages met hun beleid om geld te verdienen. En verkopers zijn ook verschillend. Sommige zijn eerlijk, de ander niet. Ik durf mijn auto nu rustig te verkopen en eerlijk zeggen wat hij mankeert, maar zou over een maand mijn automaat kapot gaan dan zou ik daar niet op aan gekeken willen worden, want die werkt volgens mij nu gewoon normaal.

En daarom zit ik bij deze club om mensen met deze liefhebberij en hun kennis en ervaringen te vragen wat ik wil weten als ik denk iets te horen, te merken of te zien.

Deze reactie zal het startprobleem wel niet verhelpen, maar was meer een reactie over hoe er gedacht wordt over verkopers.
Dionneke1963

Berichtdoor Govert » 06 jan 2008, 00:04

Het is wel eens eerder genoemd dat je in het eerste jaar rekening moet houden met 500-1000 euro reparatiekosten, ook bij de dure auto's. Dat zijn dan niet eens bijzondere reparaties, maar de hierboven genoemde startmotor, dynamo etc. Per stuk niet eens duur, maar bij elkaar opgeteld toch een aanzienlijk bedrag.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Citrobenz » 06 jan 2008, 00:29

Hallo Charles,

Die 3 die langs de weg staan dat is in Willemsoord, is trouwens 1 W123 en 2x een W115, ze staan ook in het topic twee leden in twee dagen gespot.
Dat ben ik dus niet :), bij ons staan een witte W123, een rode B Kadett en een grijze 206 en een rode 206sw.
Als je hier bent wip gerust eens aan.

Ja er rijden hier nog wel meer W115 en W123 auto's rond.

Maar goed jammer dat je gelijk pech hebt met de auto, en voor die prijs mag je zeker gerantie verwachten.
Succes met de afhandeling hiervan. Maar wat ik al zei, je kunt altijd een reparatie verwachten met deze auto's
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Charles » 08 jan 2008, 10:29

Inmiddels een toezeging gehad van de vorige eigenaar, hij komt mij tegemoed!! Wordt vervolgd!
Charles

Berichtdoor Priemus » 08 jan 2008, 20:17

Goedzo, Charles! Gefeliciteerd!

Om nog even op het verhaal van Dionneke1963 terug te komen: Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik handel in Diagnose-apparatuur en heb dus veel te maken met 'jongens met stekkers'. Sterker nog, ik ben er zelf een! :)

Ik denk dat het niet zozeer afhangt van het feit of iets uitgerust is met een computer, die de boel regelt, maar veel meer van de kennis, kunde en creativiteit van de monteur. De systemen zijn anders, en vaak kennis-intensiever. Uitlezen van waardes kan, mits goed gebruikt, een heel waardevol hulpmiddel zijn bij het stellen van diagnose. In dit geval 'luister en kijk' je via de computer.
Op de manier zoals de monteurs vroeger aan de uitlaat luisterden, kun je nu ook waarden aflezen die de computer doorkrijgt van een component; Ook hier geldt: Je moet het wél kunnen interpreteren, want is 6 mg/slag voor een injector veel of weinig?

Dat er monteurs zijn, die niet begrijpen hoe je dit kunt gebruiken, en lukraak dingen vervangen, ben ik met je eens. (Ik kom het overigens vaker tegen bij Dealer-bedrijven dan bij Universelen). Maar ik heb ook klanten die zo ontzettend handig zijn, slim nadenken en heel goed en snel storingen weten te localiseren en vooral dingen weten uit te sluiten, waardoor componenten niet onnodig vervangen hoeven te worden.

Ik neem aan dat er vroeger ook slechte monteurs waren, die direct een nieuwe carburateur voor je bestelden, als je motor niet helemaal lekker liep, om het maar een beetje te overdrijven.
Moderne motoren hebben gewoon een boel meer meet-en regeltechniek en dan ook nog eens met computers. Gelukkig zijn er ook altijd weer goede monteurs, die zelfs met een multi-meter wonderen verrichten.

Overigens, als je je Mercedes (of ander merk) uitgelezen wilt hebben, ben je altijd welkom :)
Ik heb overigens een diagnose-aansluiting in mijn 280CE van 1982 ontdekt. Ik denk dat-ie voor de ABS en/of ontstekingsmodule is. Ik ga er binnenkort maar eens wat stekkers op prikken en da eens even meten :)

Groet,

Guido
Priemus

Berichtdoor Dionneke1963 » 09 jan 2008, 00:09

@Priemus

De moderne monteur en zijn gereedschap heeft voor en nadelen en er zijn goede en slechte. Waarschijnlijk ben ik vaak ongemotiveerde jonge monteurs tegen gekomen of garage-eigenaars die voor pure winst gaan.

Mijn vader die inmiddels geen monteur meer is, maar die nu met zijn 72 jaar nog steeds voor een grote dealer boodschappen rond rijdt, wordt echt nog heel vaak naar binnen geroepen voor een probleem of aanwijzingen. Van computers snapt hij niets, wel van auto's en conclusies trekken en "ambachtelijk" repareren. Hij klaagt ook vaak over de moderne auto waar minder aan te repareren valt en vervangen van een module noodzakelijk is. Die zijn domweg niet meer te openen, zodat je er niets aan kunt vervangen. Het is toch vreemd dat er laatst een complete stuurkolom met alles er op en er aan vervangen moest worden,omdat er een sensortje in kapot was. Of een complete tellerunit enz enz.

Het ligt dus ook een beetje aan de moderne auto zelf en natuurlijk zullen er ergens nog wel gemotiveerde ambachtelijke monteurs zijn. Alleen kost het ambachtelijke gereviseer waarschijnlijk meer dan vervangen, dus wordt een versnellingsbak met een geluidje vervangen door een nieuwe.<br><br>Post edited by: Dionneke1963, at: 2008/01/08 23:11
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 09 jan 2008, 01:23

Dat heet allemaal vooruitgang :o))
En die hou je niet tegen heet dat!
Tijd is kostbaar, meten kost tijd, demonteren en weer in elkaar zetten eveneens.
Een computer stekker aan de motor hangen gaat snel, alleen is het te hopen dat het programma de fout vindt/begrijpt.
anders zitten ze dik in de problemen.
Ik heb het allemaal op me af zien komen in de computerbranche, bij Siemens op het traject high volume printing, deze afdeling is later verkocht aan OCE, waar ik,,,, nou ja dat is een ander onderwerp :o))
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Citrobenz » 10 jan 2008, 10:38

Ik snap precies wat Dionneke bedoeld.
Zelf ben ik in 1976 begonnen als monteur en heb die ommezwaai naar het computertijdperk meegemaakt. Er is veel veranderd in het leven van een automonteur, het is er niet mooier op geworden. Vandaar dat er ook zoveel "oudere" monteurs het vak verlaten.
De romantiek van het vak is verdwenen.
Ja het is mooi die computerkasten, maar het zijn geen tovermiddelen.

Maar het is zoals Henk Lith schrijft, de vooruitgang.
Hoewel vooruitgang??? haha

Maar goed we dwalen weer af, om weer on topic te komen:

Charles hoe gaat het nu met je auto?
Wanneer kom je weer naar deze mooie omgeving? Paaslo en ommelanden ;)
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Volgende