Ik had wel eens een tankje V-power getankt (tussen 170.000 km en 176.000 km), zonder veel resultaat, maar ik wilde wel eens weten hoe het was als er op "zuivere" V-power werd gereden. Bij een tank zit er altijd wat andere diesel doorheen.
Nog een kleine correctie op deze posting: Shell claimt niet echt dat je zuiniger gaat rijden, wel wordt er gesuggereerd dat je "langdurig meer vermogen" krijgt. Speciale nadruk leggen ze op de reiniging van de verstuivers, en schone verstuivers betekent betere verbranding.
Op het punt van zuiniger rijden zeggen ze het volgende:
"Het brandstofverbruik van een auto is afhankelijk van vele factoren, waaronder auto-ontwerp, rijstijl en onderhoud. Daarom varieert het effect van Shell V-Power Diesel op het brandstofgebruik van auto tot auto. We doen geen specifieke uitspraken over het brandstofverbruik met Shell V-Power Diesel, maar raden klanten aan het in hun eigen auto te gebruiken om te zien wat het verschil is."
Bron: daar onder "Veelgestelde vragen" kijken.
Dat hebben we maar gedaan, met het bovenstaande resultaat. Kennelijk is het auto-ontwerp, mijn rijstijl en het onderhoud aan mijn auto niet zodanig dat ik zuiniger ga rijden.
V-power diesel is bij de Shell pomp zo'n 8 cent duurder, maar het verschil loopt op tot 15 cent met de goedkopere pompen (in Leiden bij de Gulf). Het verbruik zou dan ook 8 tot 15% lager moeten liggen om uit de kosten te komen. Bij een gemiddeld gebruik van 1:12,1 voor gewone diesel (de twee bovenstaande voorbeelden) moet V-power dus rondjes van 1:13,1 en 13,9 moeten halen wil je uit de kosten komen.
Hier is nog een (PDF formaat) van
http://www.amt.nl over hightech brandstoffen. Het is niet onzin, maar het heeft pas zin bij diesels met vervuilingsklasse euro-3 en beter.
@ Jeroen
Dat is ook interessante informatie.
@ Weizengelb
Daar kan je beter eerst reinigingsvloeistof voor gebruiken of nieuwe nozzles erin doen denk ik zo.