MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:35

orginele bekabeling tempomat pulsgever

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 09 jan 2008, 20:05

weet iemand waar de orginele bekabeling van de tempomat pulsgever achter het dashboard heen loopt???
aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor Martijn 230TE » 09 jan 2008, 20:21

Staat dit niet op een elctrisch schema?

En is het voor een diesel of een benzine uitvoering?
Martijn 230TE
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 09 jan 2008, 21:24

Sorry! 230E '82
en ik weet niet of het op een schema staat, ik heb er geen .... :-(
aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor Martijn 230TE » 09 jan 2008, 21:28

Ik ga nu voor je kijken op de cd.
123283

Wordt vervolgd ....
Martijn 230TE
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor alex240diesel » 09 jan 2008, 21:32

Deze loopt van achter die kilometerteller vandaan naar de regelunit die je kan vinden naast de stuurkolom, boven de voeten. Je hebt trouwens twee varianten van puls gevers. 1. achterop het tellerhuis 2. element op de tellerkabel.
alex240diesel
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 09 jan 2008, 21:37

dank aan iedereen! het is er een op de teller ....

wat bedoel je met regelunit?
toch niet de tempomat he?
aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor Martijn 230TE » 09 jan 2008, 21:54

De tempomat is he geheel wat ook Cruise control heet.
De regelunit is die aluminium kast (± 8 x 15 cm) waar de grote stekker op aangesloten wordt. Mits het hier natuurlijk wel om een origineel VDO systeem gaat.
Martijn 230TE
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor Martijn 230TE » 09 jan 2008, 22:25

Nou ik heb het een en ander gevonden. Op de Werksttat cd staat het heel erg uitgebreid.

Hieronder een paar PDF bladzijden:<br><br>Post edited by: Martijn 230TE, at: 2008/01/09 21:31
Martijn 230TE
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor Martijn 230TE » 09 jan 2008, 22:26

Nou ik heb het een en ander gevonden. Op de Werksttat cd staat het heel erg uitgebreid.

Hieronder een paar PDF bladzijden:

Post edited by: Martijn 230TE, at: 2008/01/09 21:28

Het lukt me (tot nu toe) niet....

grrrr<br><br>Post edited by: Martijn 230TE, at: 2008/01/09 21:32
Martijn 230TE
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 09 jan 2008, 22:32

He Martijn,

Ik heb wel een vdo, maar een veeeeeeeel nieuwere!
Ik heb die draad eens bekeken, en die verdwijnt de grote machtige kabelboom in .... misschien toch maar zelf een draadje trekken naar de tempomat?????

ik ben wel benieuwd hoe die puls dan is ..
Ik lees begreep net dat er 1 kant naar massa moet en de ander naar de regelunit. Is die puls dan dus een massa puls????
aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 09 jan 2008, 22:33

aernout AT aernout DOT nl

lost je posting problemen op :-)
aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor Martijn 230TE » 09 jan 2008, 22:50

zie PM
Martijn 230TE
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor alex240diesel » 09 jan 2008, 23:10

De puls geveris een zogenaamde Hall sensor. Deze schakelt door het passeren van een metalenstripje in de teller. Hoe hij schakeld weet ik niet, dat moet ik ook nog uitzoeken. Ik heb ook een Tempomat van een W126 die ik aan het inbouwen ben. project licht door omstandigheden op zijn gat. Alles ligt bij mij in de auto en is aangesloten alleen deed hij het niet.

Ik moet nog een onderzoek starten maar dat wil ik staande doen, dus ik moet de auto eens op steunen gaan zetten, maar heb hier nog niet de tijd en juiste weersomstandigheden voor gevonden ;) Ben ook aan het wachten tot het moment dat ik weer in de schuur kan gaan werken<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/01/09 22:11
alex240diesel
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor Martijn 230TE » 10 jan 2008, 00:13

Nog een poging een PDF file te plaatsen...<br><br>Post edited by: Martijn 230TE, at: 2008/01/09 23:16
Martijn 230TE
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 10 jan 2008, 13:07

alex, goede kans dat het aan het aantal pulsen ligt.
bij de mijne is dat instelbaar, en als je dat niet goed hebt kan het zo zijn dat de CC een totaal verkeerde snelheid registreerd en daardoor niet werkt.

ook de veiligheidschakelaar via de remlicht schakelaar moet zijn werk goed doen, anders doet ie het ook niet.

eigenlijk zijn dat de enige dingen die correcte werking tegen kunnen houden tenzij de unit gewoon stuk is
aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor alex240diesel » 10 jan 2008, 13:24

Alles is goed aangesloten, de Pulsgever van de W126 is gelijk aan die van de W123, de unit en stel element wijken wel iets af, maar zijn verder gelijk. Hij zou het moeten doen, maar ja, ik ga eens puzzelen. Wat ik mij wel afvraag, moet de Remdetectie normaal aan de schakel zijde liggen of aan de plus zijde, worden bijgestoken. ik ging uit van de schakelzijde, dus plus bij remmen, en heb hem voorlopig dan ook los hangen, onder het mom van 0 is 0, weet alleen niet of dat de goede gedachte is.

Moet toch stiekem nog wel een hoop doen aan de Benz. CV repareren, wordt electrisch, CC, maken, rubbers vervangen. Tja. Ik zal eens een lijstje maken, en de agenda er bij pakken ;)
alex240diesel
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 11 jan 2008, 18:20

remdtectie zijn twee draden bij mij.
een op de 12V(met een zekering) van de remschakelaar, en de andere aan de andere (geschakelde kant).
Die moet 0 volt hebben (massa dus).
Als ie 12 krijgt gaat de CC uit, als ie geen massa (0v) heeft gaat ie ook uit.
Dus losliggen garandeerd dat ie het niet doet ... :-)

Mijn Cruise Control zit er inmiddels in!
Nu moet ik de handel nog ergens kwijt zien te raken.
Zal ook ff een paar plaatjes maken vanavond!

gr.

Aernout

p.s. ik maak er een nieuw topic over, maar vraag het hier ook maar: weet iemand het aantal pulsen per kilometer van die Mercedes pulsgevers???
aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 11 jan 2008, 20:09

Helaas niet al te beste foto's ...
maar dit is de control handle op een stuk hout zodat ik kon testen :-)
een geschikte inbouwplaats moet ik nog zoeken.

verder alles wel al klaar.

aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 11 jan 2008, 20:11

De VDO unit.

een aluminium stuk hoeklijn tegen het binnenspatbord gemonteerd en daarop de unit.

word lekker druk daar zo bij die koplamp, zit ook al een verdamper.
Nu nog de luchthoorn set er bij :-)

aernout
 


Re:orginele bekabeling tempomat pulsgever

Berichtdoor aernout » 11 jan 2008, 20:13

en dan nu het klapstuk ....... hoe monteer je de kabel aan het 230E gasgeef mechaniek??? nou, das simpel !!!

aernout
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten