[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Rekening rijden!? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:47

Rekening rijden!?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Rekening rijden!?

Berichtdoor Dionneke1963 » 27 dec 2007, 22:20

Zoals meerdere volg ik het nieuws en zag dat idee van de regering die zogenaamd de auto's op de wegen wil verminderen door het dus nog onaantrekkelijker te maken en het rekeningrijden of kilometerheffing in te voeren.
Ik weet er ook niet alles van, maar ik vroeg me af wat er nu zou gebeuren met de oldtimers in verband met hun niet erg milieu bewuste motoren, hun schadelijke motoren. Voor diegene die hun ster alleen in het weekend gebruiken zou het niet zo'n probleem zijn, maar ik met mijn dagelijkse gebruikte schadelijke 230E op benzine zag het eigenlijk niet zo zitten. Daarom heb ik wat navraag gedaan bij www.regering.nl/postbus51.
Hieronder mijn vraag die ik stelde:

Onderwerp: Kilometerheffing

Vraag/opmerking: Ik rij een Mercedes Benz oldtimer uit '81 die wegenbelastingvrij is. Wat gaat er nu veranderen na de invoering van de kilometerheffing, want mijn auto is niet de zuinigste en niet de milieuvriendelijkste.
Op dit moment rij ik goedkoop, omdat het een oldtimer is, maar ik vraag me dus af wat er met de wegenbelasting gaat gebeuren voor oldtimers en of ik dus ook te maken krijg met kilometerheffing?

Hun antwoord:

Geachte heer Goewie,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail met kenmerk 881131, waarin u een vraag stelt over de kilometerheffing.

Op dit moment is nog geen specifieke uitspraak gedaan over het wel of niet meenemen van oldtimers in het systeem van de kilometerprijs. Bij de uitwerking van de wetgeving zal de minister op dit punt van uitzonderingsgroepen terugkomen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voor het moment voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sander Puntman
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

Op zich weet ik dus nu nog niets, maar ben wel benieuwd.

Dionneke1963

Re:Rekening rijden!?

Berichtdoor Markparket » 27 dec 2007, 22:26

Niet afwachten, maar lobbyen via de FEHAC!

Reken maar dat deze regering (of welke andere dan ook..) redenen vind om geld uit de zakken van hardwerkende burgers te kloppen!

De auto hebben we nodig en voor de verslaafden onder ons geldt dat ook voor sigaretten/sigaren en drank.

We stoppen er toch niet mee!
Markparket

Berichtdoor JantjeV8 » 27 dec 2007, 22:55

Hoezo vervuilende old-timer??

Mijn 200D heeft een roetfilter.
Mijn 230E en 230TE hebben beide een katalysator.

De 230E loopt ongeveer 1:10, dat loopt iedere moderne auto ook zo'n beetje. Het dieseltje loopt 1:13, dat is volgens mij ook een modern gemiddelde.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Roel280€ » 28 dec 2007, 00:18

Haha, mijn 280E is ook 'schoon', G-kat nachgerüstet in 1997. Maar ik denk dat we nog steeds als vervuilers worden gezien, immers, hebben onze W123's een Euro-5 norm o.i.d.? :-)
Roel280€

Berichtdoor Govert » 29 dec 2007, 03:02

@ JantjeV8

Wat voor roetfilter heeft je 200D?

Het verbruik van een moderne E-classe 200D is 1 op 16, aanmerkelijk zuiniger dan een W123-200D. De 200 benzine doet 1 op 12.

Met een roetfilter en een katalysator kan je een W123-200D wellicht op euro-2 krijgen, maar erg schoon is dat niet.

Er zullen wel wat uitzonderingen komen, maar ik denk dat ze het rekeningrijden zullen aangrijpen om de veelrijders met klassiekers aan te pakken. Inderdaad, aan belasting betalen valt niet te ontkomen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 29 dec 2007, 12:46

Volgens mij staat er op de papieren ook zoiets op: Oxi-kat nachgerustet of zoiets, ik zal eens de papieren nakijken.

En hoeveel auto's, met name de zwaardere benzinemotoren, lopen op LPG, en wat is daar de uitstoot van??
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Govert » 29 dec 2007, 12:53

Een oxykat is geen roetfilter, maar een filter om de stikstofoxiden eruit te filteren. Met zo'n katalysator (als hij nog werkt) zit je hoogstens op euro-1.

Van de site van het :

"De milieuprestaties van nieuwe auto's met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto's. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto's met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter."

Het gaat hier om nieuwe auto's, onze Benzen vallen daar niet onder.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 29 dec 2007, 12:56

Oke, weer wat geleerd.

En als een diesel op PPO, koolzaadolie of frituurolie etc loopt, wat is dan de roet en CO² uitstoot??
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Govert » 11 jan 2008, 17:20

Dit vond ik nog op http://www.amt.nl over de uitstoot bij gebruik van Biodiesel:

"De brandstof zelf is niet giftig en biologisch afbreekbaar. Er zit geen zwavel in en de uitworp van deeltjes, HC, CO en CO² is gunstiger dan van ‘gewone’ dieselolie. Het verbruik in liters is 5 tot 9% hoger dan op dieselolie. De NOx-uitworp is echter hoger, de smeerolie vervuilt sterker, dus moet er vaker worden ververst. U bevestigt de uitlaatlucht die veel weg heeft van een oliebollen baklucht."

bron:
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 11 jan 2008, 21:57

Beste Dionneke1963!!!!!

Op zich lovenswaardig dat je de moeite hebt genomen om de overheid aan te schrijven over oldtimers en rekeningrijden.

Echter je insteek naar hen toe is compleet verkeerd! waarom?
Dat zal ik hieronder ff uiteen zetten.

1) Jouw auto is niet milieubelastend in verhouding tot de productie van een nieuwe.
2) Je wegenbelastingvraag is overbodig, evenals melden dat je nu goedkoop rijdt, het laatste is gewoonweg DOM zelfs.
3) Natuurlijk worden brandstoffen duurder, onder het motto, de gebruiker betaald.
4) Oude diesels stoten Geen FIJNSTOF uit, dat doen alleen moderne hogedrukdiesels(cdi,hdi,jtd enz)

Je had moeten referen aan punt 1+4, en aan kunnen geven dat je duurzaam bezig bent en op grond daarvan geen kilometerheffing wenst te gaan betalen in de toekomst, cq ontheffing daarvan wilt hebben.

Voor de PPO rijders is de kans het grootst om vrijstelling van rekeningrijden te gaan verkrijgen in de toekomst alsook accynsvrijstelling. Lees goed:kans, nix is zeker.

Zie mijn post niet als een aanval op jou, maar je leid jezelf/ons zo naar de slachtbank met dit soort brieven.

gr Ton
200d automatik 1979

Berichtdoor mattijs1970 » 12 jan 2008, 00:19

mattijs1970

Berichtdoor Jeroen » 12 jan 2008, 00:28

Ik ben het wel eens met Ton.

Klassieke auto's zijn ontheven van wegenbelasting omdat er indertijd de overtuiging was dat er erg weinig kilometers mee werden gereden. Dat was toen de enige reden. Als wij willen streven naar een voorzetting van de ontheffing van wegenbelasting, dus naar de toekomst rekeningrijden, moet je wel appaleren aan iets wat politiek enigzins te verkopen valt. Dat je nu goedkoop rijdt is inderdaad zo, maar om dat te noemen in het kader van rekeningrijden niet erg handig.

Het is nog steeds zo dat het overgrote gedeelte van klassieke auto's erg weinig kilometers per jaar draait. (Zie FEHAC enquette) En dat is wellicht een argument om het huidige "geen wegenbelasting regime" om te kunnen zetten naar iets vergelijkbaars onder rekeningrijden. De FEHAC voert voor alle klassiekers een lobby in Den Haag. Klassieke auto eigenaren die melden dat ze graag goedkoop blijven rijden helpt niet echt. Overigens is volgens mij deze club ook bijzonder omdat hier een aantal mensen forse hoeveelheid kilometers draait. Maar dat zijn toch op het totale klassiekerbestand de absolute uitzonderingen.

We zijn erg gebaat met het huidige (zeer reeele) beeld van de klassiekerbezitter die slechts in de weekenden wat toert en een kleine 2500 kilometer per jaar rijdt. Dat is wat het FEHAC onderzoek opleverde en dat strookt met het beeld waartegen indertijd de wegenbelasting vrijstelling is verleend.

Ik blijf erbij als je veel rijdt met je klassieker je ook niet hoeft vrijgesteld te zijn van wegenbelasting/rekenigrijden.
Zie ook al mijn andere postings over dit onderwerp

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor MajikSimon » 12 jan 2008, 01:29

Tsja kijk alles draait tegenwoordig om imago...de werkelijkheid is minder belangrijk.Daar gaat het helemaal niet om.

In dat kader is het wellicht aan te bevelen verdere correspondentie richting de overheid niet te spreken over onzuinige vervuilende auto's.

Verder denk ik niet dat je "goedkoop rijdt" gezien al het onderhoud en het hogere verbruik..kilomtervreters staan niet te wachten op een 280E die 1 op 7 loopt op LPG en elke 15:000 km kleppen stellen. Diesels idem dito. Die gaan echt wel in een LPG G3 wagentje rijden...veel goedkoper, veel minder onderhoud, veel vlotter etc.

Alleen de FEHAC kan iets betekenen voor oldtimer rijders.
Daarom zou ik het goed vinden als we wat toenadering krijgen tot ze
maar ik snap dat dat lastig is. Toch denk ik dat het oppassen is voor mb rijders, er zijn nogal wat mensen die de 123's veel gebruiken.
Dat leidt tot een bepaalde imago vorming. Tel daarbij op dat mensen gaan emailen dat ze graag goedkoop willen blijven rijden en het is wel klaar met je imago als vuile parasiet.

Verder is het trouwens enigszins naief om te denken dat naar brieven en vragen niet wordt geluisterd of gekeken.Ik heb uit zeer betrouwbare bron het tegendeel vernomen. Bij een heel groot deel van de huidige besluitvorming speelt imago en het huidige politieke klimaat een hoofdrol. Een stuk of 30 mensen inenkele weken die een vraag hebben met dezelfde strekking als hierboven en het blijft echt niet onopgemerkt.
Dat is helaas geen sprookje maar de werkelijkheid...overheden bestaan ook uit mensen en adviseurs spelen een zeer belangrijke rol. De trends van allerlei vragen en opmerkeingen die worden ontvangen worden vaak maandelijks besproken. Maar iedereen moet doen wat ie niet laten kan, ik snap het ook wel..maar denk niet dat alles er niet toe doet en geen enkele rol speelt.
MajikSimon

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 12 jan 2008, 18:24

200d automatik 1979

Berichtdoor Toontje » 12 jan 2008, 19:31

hoi hoi dacht het al was eerst te lang maar heb het opgeslagen hahhahahahah
hoi hoi
heren heren rustig nu maar.
de regering heeft maar 1 doelstelling en dat is om alle centjes wie je hebt in die grote put te krijgen om welke manier dan ook en moet zeggen het lukt aardig hoor.
en we zijn met zijn allen zo slim om overal ja en amen op te zeggen gaat het niet onder he mom van milieu dan wel over wat anders of wat dan ook,krijgen doen ze het en laat ze nu niet zeggen dat ze het goede met ons voor hebben he.
neem nu het geweldige item roken word aan alle kanten aan gevallen regering voorop een ieder moet stoppen en nergens meer roken laten ze dan eens ballen zien en zeggen vanaf morgen geen rookwaar meer in nederland.
Kolder want de hele rookhandel is zo goed in banen geleid dat ze het voledig kunnen beheersen met oog op het innen van de centjes,op het moment dat ze dat bij drugs ook kunnen is dat ook voledig legaal.
En dan die stijgende olie prijs man ze lachen zich een krul in de lul zal ik maar zeggen daar snijd het mes zelfs met het heft allemaal extra centjes en dan niet te vergeten de gas prijs is daar ook nog aan gekoppeld.
Zijn we echt van gedachten dat ze zich wat druk maken over die paar oude barrels wie er rond rijden ze doen straks een groot gebaar en dan mogen die tegen gereduceerd tarief rijden ho ho ho wat zijn we blij.
Nee we moeten gewoon als nederlanders zeggen stik maar met je rekening rijen en dan met zijn allen dan is dat gewoon van de baan .
dit was zomaar een visie van TOONTJE zeg maar dat ik ongelijk heb ik kan het hebben hoor heb een heel lag traag brandend lont is trouwens nat ook dus niet zomaar aan te steken.
zomaar een vraag:
heb je wel eens gerekend hoelang het duurt voor een euro in schat kist zit
ik verdien 1 euro gaat 52 cent naar de staat
ikke 48 cent over koop daar diesel voor 28 cent naar de staat
20 cent over voor de brandstof maatschapij laten we hoog nemen 10% voor loon werknemers die daar dan ook weer belasting over moeten betalen .
50% van die 18 cent voor fabrieks kosten en dan nog 9 cent voor het aan kopen van de nieuwe olie waarvan mijn nieuwe baas dan weer mijn loon betaald .maar ja dat is dan zo weinig die euro is zo in de kist he
groetjes toontje
ex groep rotterdam
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985

Berichtdoor Holysmoke » 12 jan 2008, 20:56

Echter je insteek naar hen toe is compleet verkeerd! waarom?
Dat zal ik hieronder ff uiteen zetten.

1) Jouw auto is niet milieubelastend in verhouding tot de productie van een nieuwe.
2) Je wegenbelastingvraag is overbodig, evenals melden dat je nu goedkoop rijdt, het laatste is gewoonweg DOM zelfs.
3) Natuurlijk worden brandstoffen duurder, onder het motto, de gebruiker betaald.
4) Oude diesels stoten Geen FIJNSTOF uit, dat doen alleen moderne hogedrukdiesels(cdi,hdi,jtd enz)

He Ton,

In grote lijnen ben ik het wel met je benadering eens.

Deze 4 punten vind ik wel interessant, om even over de inhoudelijke kant door te gaan.

Over punt 1 moest ik even wat langer nadenken maar dit lijkt me zeer juist.
Punten 2 en 3 spreken voor zich.

Punt 4 vind ik opmerkelijk.De laatste tijd lees je veel over fijnstof.Boosdoener met name de industrie maar ook zeker de auto's.
Ik dacht met name de remmen in dit verband een probleem vormen en natuurlijk de uitlaatgassen.
Is roet eigenlijk dan ook geen fijnstof. Waarom scoort een oude diesel op dit punt beter ??

Groetjes,

Geert
Holysmoke

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 12 jan 2008, 21:31

@Trutschudder, punt 4 komt uit een officeel rapport, weet zo ff niet meer welk helaas. In dat rapport zijn oude diesels gemeten voor ze met zo'n retroroetfilter werden uitgerust en daarna. Bleek dat het geen fuck uitmaakte qua fijnstof met of zonder zo'n filter op een oude diesel.
ergens op ppo.nu is dat rapport trouwens wel te vinden.

Deze filters kon je met een boel subsidie kopen en uiteindelijk heeft alleen de producent zich een bult gelachen.

Remstof produceert elke autorijder toch trouwens.

Bij moderne diesels is het wel een wereld van verschil met of zonder zo'n filter.
De verklaring hiervoor is erg simpel, onze MB dieselverstuivers hebben standaard een openingsdruk van 115bar, de commonraildiesels hebben een openingsdruk van tot 2000bar. En daar zit het em in dus!
Jullie(ik rijdt op ppo, bijna zonder roet dus) stoten dus wat grovere roetdeeltjes uit en niet dat verguisde fijnstof!

Het is wel zo dat de Bovag e.d. het tegengestelde propageerd en op die manier de media op een ONJUISTE manier manipuleerd. Maar ja die willen alleen auto's verkopen uiteindelijk.

Ik sta in regelmatig contact met Ruud S(de man die de rechten van Elsbett Benelux in handen heeft), en die heeft er een dagtaak aan om dit soort dingen richting politiek steeds wel juist weer te geven en onjuiste dingen te weerleggen.

Over PPO, sprak van de week een Duitser en die zei: Wat is dat voor een land waarin jij leeft, op elke hoek v/d straat kan je wiet kopen, maar als je op PPO rijd ben je een crimineel!

gr Ton<br><br>Post edited by: 200D automatik 1979, at: 2008/01/12 20:36
200d automatik 1979

Berichtdoor Dionneke1963 » 13 jan 2008, 23:51

Dionneke1963

Berichtdoor Bemerbenz » 14 jan 2008, 10:59

Met veel plezier bovenstaande uiteenzettingen gelezen.
Iedereen is wel overtuigd dat de overheid geld nodig heeft om onze unieke welvaartstaat te bekostingen. Uniek in de zin dat er maar weinig andere landen in de wereld zijn waar de welvaart op een hoog niveau zo breed verspreidt is onder de inwoners.

De auto is een prachtige melkkoe en een economisch motortje. Je zou als overheid wel gek zijn om deze niet in te zetten om de uitgaven te dekken.

De W123 als oldtimer speelt daarin een heel bescheiden rolletje. Eigenlijk best wel sympathiek van de wetgever om oldtimers niet te belasten. De motivatie om niet te belasten zal zeker niet zijn geweest om de bezitter te bevoordelen, maar wellicht om de oldtimer als iets hobbymatigs te zien. Dat vele W123 bezitters de auto voor prive- en werk gebruiken zal niet de bedoeling zijn geweest van de wetgever. Gezien de technische staat van vele oldtimers (denk aan de bijna 25 jaar oude W124) zou ik als wetgever de grens van 25 naar 30 of zelfs hoger verleggen. Dan kom je weer iets dichter bij het uitgangsspunt. Een oldimer is bedoeld als hobby en niet voor "normaal" gebruik.
Een kilometerheffing zal voor de meeste hobby-bezitters dan ook bijna of geen consequenties hebben. Ergens zal toch het geld vandaan moeten komen om dit land van welvaart te blijven voorzien. Of zijn er landen waar het nog veel beter geregeld is voor alle burgers ???
Bemerbenz

Berichtdoor jan280CE » 14 jan 2008, 16:41

Welvaart is ook in Nederland een relatief begrip. Het ligt er maar net aan in welk gedeelte van het spectrum men zich bevindt. Zolang er in Nederland (om welke reden dan ook) voedselbanken nodig zijn, werkloosheid heerst, kinderen niet mee kunnen komen, en noem de rest van alle maatschappelijke misstanden maar op heb ik niet het idee dat het hier nu zo geweldig geregeld is.
De geldhonger van onze overheid gekoppeld aan de milieugekte en de machteloosheid/onwil om iets aan de filebestrijding te doen zijn eigenlijk de hoofdoorzaken van het invoeren van een kilometerheffing. Er zal hoe dan ook in de toekomst minder km gereden gaan worden, goedschiks danwel kwaadschiks, waarbij de kosten een prima selectiecriterium word om te bepalen wie nog wel rijdt en diegenen die het zich niet meer kan veroorloven
Alleen met die kilometerheffing zijn we er niet. Ook de Provincie wil graag haar wegvallende inkomen in de vorm de opcenten compenseren door het invoeren van een ingezetenen heffing/belasting die dan ook opgebracht zullen moeten worden door mensen zonder auto.
Men zal wellicht proberen de operatie budgettair neutraal te maken wat gezien het opzetten van een technisch hoogwaardige infrastructuur ten behoeve van deze heffing erg twijfelachtig is, maar uiteindelijk wordt een nieuwe auto rijden goedkoper door het wegvallen van de BPM en de motorrijtuigenbelasting, wat dan weer gecompenseerd wordt door de wat oudere auto’s incl. de oldtimers en de campers, tenzij daar op de valreep toch nog iets voor geregeld wordt. Een herverdeling van de lasten die mijns inziens onterecht is. Daarnaast is het privacy aspect ook een zaak die mij persoonlijk enorm verontrust. Maar goed meer als afwachten wat er nu uiteindelijk uit de koker komt kunnen we eigenlijk niet, en gelukkig raakt het mij ook niet zo erg gezien de kilometers die wij met onze oldtimers maken. maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommigen een enorme impact en conseqenties zal hebben.

Groet,

Jan
jan280CE

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto