door Trouwkoets » 12 jan 2008, 21:33
Roger, zie ook mijn url=http://jagg.nl/index.php/forum?func=view&catid=13&id=46349/#46359]eerdere post[/url].
Bij de introductie van een nieuw model wordt die gebeurtenis meestal aangegrepen om in de onderdelen wat moderniseringen door te voeren. Die moderniseringen worden meestal tegelijkertijd of na enkele maanden in de andere modellen geïntroduceerd. Bij uitlopende modellen gebeurt dat echter meestal niet.
En nu het antwoord op je vraag: De M102 in de eerste jaren van de W201 ('83-'86) lijkt nog het meest op de W123 . De M102 van de W124 van '85 wijkt meer af (o.a. KE-jetronic ipv K-jetronic bij de 2.3 liter). De verschillen worden steeds groter in latere jaren.
Mijn inschatting: Het blok is op details (bevestigingspunten voor aggregaten) anders, ook de carterpan wijzigt op een gegeven moment, maar grotendeels identiek.
Overigens, jij hebt toch zowel de W123 als de W124 documentatie?
Wil je een modernere M102 in een W123 leggen? Als je alle agregaten ook overzet, is volgens mij het grootste probleem de expansietankje in het koelsysteem en de gewijzigde flenzen van de aandrijflijn.
Ja, zoals alle benzmotoren heeft de M102 distributieketting. Bij de W123 een enkele, in de W124 heeft de 102 overigens een dubbele
Caspar