[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Mig/mag lassen leren? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 14:40

Mig/mag lassen leren?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Mig/mag lassen leren?

Berichtdoor RenK » 12 jan 2008, 18:34

Hallo roestbijters,

Zijn er onder jullie die ook willen leren mig/mag lassen ?
Altijd handig bij onze snel roestende auto's.
Rustbuster geeft hiervoor een dagcursus om de beginselen te leren.
Cursus is in Veenendaal en kost € 125,00 incl eenvoudige lunch.
Zelf ga ik met broer daarheen en dan als voorkeur op laatste 2 woensdagen van febr of eerste van maart.
Cursus is altijd op woensdag.
Groepjes bestaan uit 6 tot 8 personen dus kunnen er nog 6 aansluiten.
Gaan we als W123-groepje is een korting mogelijk, dus is er interesse laat het dan zsm weten.

Groetend
MCK (Ries)

Kijk even op www.rustbuster.nl voor info<br><br>Post edited by: mck, at: 2008/01/12 17:47
RenK

Re:Mig/mag lassen leren?

Berichtdoor Jeroen » 12 jan 2008, 18:44

Ik ben zeker geinteresseerd. Dus als je een groepje W123-ers bij elkaar weet te krijgen, wil ik daar graag bij zijn
Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RenK » 12 jan 2008, 18:53

Hallo Jeroen,

Ben nog niet zolang bij de groep dus de meeste kennen je dan nog niet.
Hoop dus dat er meer zijn die interesse hebben.
Heb vrijdag een 2e hands mig/mag met gasfles gekocht en vanmorgen proberen te bakken.
Lukt wel maar mooi....... nee, dus ik ga toch cursus volgen :-)
Als je aan je auto moet lassen moet het wel goed gebeuren en geen prutswerk, dus cursus bied uitkomst.

Vr.groetend,
MCK.
RenK

Berichtdoor Dionneke1963 » 12 jan 2008, 19:01

Dat is een snelle cursus. Ik hoop dat het toereikend is en dat cursisten wat voorkennis of ervaring hebben. Ik ben namelijk zelf lasser, MIG, TIG, staal, RVS, aluminium, maar weet gewoon dat er meer bij komt kijken dan alleen een las leggen. In de volksmond kan iedereen iets aan elkaar bakken en hopen dat het vast blijft zitten. Misschien dat de cursus voldoende is voor huis, tuin of keuken.

Ik zou het vergelijken met een cursus koken. Ze leren je hoe je het gas moet aansteken en waar de pan op moet staan. En nu maar hopen dat je alle gerechten kunt maken voor het 5 gangemenu voor 10 personen.

Ik wil natuurlijk niet de mensen tegenhouden om een cursus te volgen en je hoeft niet perse meteen vakman te zijn, maar ik vind het echt een spoedcursus. Als je dan die enkele keer wat laswerk hebt laat het dan doen door een vakman. Dan weet je ook dat het netjes vast zit en je zelf niet aan het spetteren bent en eigenlijk nog meer gaten veroorzaakt. Dat is mijn mening en misschien door wat voorkennis.

Natuurlijk succes op de cursus, je leert er altijd wat van.
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 12 jan 2008, 20:42

Het zou mooi zijn als we binnen de groep iemand hadden die ons wat les kan geven, zonder tijdsdruk, gewoon leuk en leerzaam, hoeft dan absoluut niet voor niks, je maakt toch kosten!
les 1 zou moeten gaan over de keus van je las apparaat denk ik zo.
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 12 jan 2008, 21:20

Dionneke,

Ik ben het helemaal met je eens, ben zelf ook werkzaam als lasser, maar een dagcursus daar heb ik ook mijn bedenkingen tegen. Zeker als het om laswerk in dunne plaat gaat, wat toch zeker niet het makkelijkste werk is. Ik ben bang dat er meer verpruts wordt aan het plaatwerk, wat uiteindelijk duurder en moeilijker is om het weer netjes en goed te krijgen. Maar je steekt er natuurlijk altijd wat van op, alleen verwacht niet dat je meteen alles zelf aan je auto kan lassen. Mij is altijd geleerd, de sterke kant van iemand is, weten wanneer je een vakman in moet schakelen!

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Harrie » 12 jan 2008, 22:14

Harrie

Berichtdoor Dionneke1963 » 13 jan 2008, 11:33

Ik ben blij dat mijn reactie goed wordt opgenomen en dat zelfs KlasseKlassiek zich "beschikbaar" stelt. Ik ben blij te lezen dat het hier om een vakmanschap gaat en het zou zonde zijn als je zelf gaat prutsen en het probleem alleen maar groter maakt.

Ik las al zo'n 20 jaar en ben nu zelfs nog bezig met certificaten. Dit doe ik meer voor de baas, maar zelfs ik leer nog wel eens wat bij deze cursus. Ter informatie duurt deze cursus ongeveer 7 maanden en elke maandagavond mag ik zo'n 3 uur "oefenen". Ik ben er natuurlijk niet altijd, maar deze cursus is waarschijnlijk ook bedoeld voor degene die nog nooit gelast hebben. Echter geeft het wel aan dat het niet binnen een dagje kan.

Ik vergelijk dat ook wel eens met zo'n dagrij-opleiding. Binnen een dag je rijbewijs en dan ervaren genoeg om het verkeer in te gaan?
Dionneke1963

Berichtdoor henklith » 13 jan 2008, 14:02

Lassen is een vak,, dat is hardstikke duidelijk, bovendien is het nog een mooi vak ook, als ik jong was,, ha ha, daar begint ie weer :o))
Nou Harrie, ik moet inderdaad af en toe is bij je langs, ik wil graag voor mezelf, maar ook zeker voor de club een archief aanleggen van de anathomie van de W123, met heel veel goeie inzichtelijke foto's, want lang nog niet alles is me duidelijk hoe dat in elkaar zit, en ik bedoel dan puur het plaatwerk, denk alleen maar eens aan dat lekbakje, en de directe omgeving daarvan, ik heb wat met dat lek bakje.
En een (lek)ker bakje koffie van Harrie daarbij, wat wil je nog meer,,, nou een gevulde koek er bij misschien :o))
Die neem ik dan wel mee Harrie, ik ben ook de beroerdste niet als je dat van jezelf mag zeggen!
Groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor benedendijker » 13 jan 2008, 15:34

Ik wil ook wel meedoen, nooit te oud om iets op te steken en te leren en nog gezellig ook lijkt me.
Ik hoor er wel van,

Ad!
benedendijker

Berichtdoor RenK » 13 jan 2008, 17:44

Hallo allemaal,

Ben het eens met de vaklassers, de cursus is dan ook een basis voor de hobby en niet voor proffesioneel laswerk. Je ontvangt dan ook geen certificaat !!!
Van een oud-cursist die daar was hoorde ik dat je een goede basis leert voor het lassen van plaatwerk en proplassen.
Een echte lascusus kost ca €1500 en moet je 20 avonden voor naar een ROC, dat alleen voor het eerste certificaat.
Hier leer je alleen de basis en moet je verder zelf oefenen tot je een mooie rups op plaat kunt maken. Ook vertinnen en een proefstukje maken leer je hier. Er is geen basis kennis voor nodig, beetje gevoel voor plaatwerk strekt tot aanbeveling.
Zie even op hun site www.rustbusters.nl
Diverse autoclubs zijn ons voor gegaan.

Maar als er vanuit de club een cursus is doe ik ook mee!
Harry Puite doe eens een voorstel en geef een prijsje op wat zoiets kost.
Materiaal kost geld dus kosten moetje betalen uiteindelijk, gas en plaat kost ook geld.

Vr.groetend,
MCK
RenK

Berichtdoor Harrie » 13 jan 2008, 19:08

Heren....
Voor alle duidelijkheid, ik geef geen lascursus.
Misschien is het op termijn mogelijk om hier invulling aan te geven.
Denk daarbij, dat bijvoorbeeld Dionneke wellicht hier wat kan bijdragen.
Dat zou dan eventueel bij mij in de garage kunnen.
Dionneke, neem eens kontakt met mij op, dan kunnen we kijken of we hier wat mee kunnen.
Groeten Harrie Puite.
Harrie

Berichtdoor Toontje » 13 jan 2008, 20:53

hoi hoi
beste las cursus is toch de basis principes leren dan een franse auto nemen en als je die klaar heb kun je lassen.
Maar dat was een geintje alhoewel (whoos
ik kan best wel een stukje aan elkaar breien maar zit dus wel een heel verschil of ik het lasgebeuren op het werk gebruik of mijn CO² apparaatje van 15 jaar geleden wat toen 400 gulden koste nu zal het bij de meeste wel zo zijn dat wie of een lasapparaat heeft te staan niet zo'n prof ding heeft .
en dan zal de beste cursus toch bestaan uit even de basis principes en dan maar een stuk plaat nemen en maar proberen mooiste is 2 verschillende diktes last toch weer wat anders
groetjes toontje
met het achter de verhuisdoos verstopte aparaatje

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 13 jan 2008, 21:24

JaapW114

Berichtdoor DMC » 13 jan 2008, 22:31

als ervaren en TUV gecertificeerd mig/mag - TIG aluminium rvs en noem maar op lasser mag ik zeggen dat het zeker leuk is om te leren lassen
vooral als je dat nog nooit hebt gedaan

maar mocht je aan je Mercedes willen gaan lassen kan ik je toch adviseren om met een speciale lasdraad te doen

NL. koper-cilicium draad beschermd door argon
is best intressant , google "koper cilicium lasdraad"

door het lassen met koper-cilicium lasdraad breng je veel minder warmte in je plaatwerk(dus minder vervorming)
je las is minder corosie gevoelig en dat is wel zo fijn met een toch al roest gevoelige auto

veel succes met de cursus<br><br>Post edited by: dmc, at: 2008/01/13 21:34
Liever een lasbak dan een leasbak
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor Toontje » 14 jan 2008, 10:43

hoi hoi
Jaap ik ben het helemaal met je eens een prof lasser kan met alles lassen dat is ook zijn beroep en een hobby bakker zal het veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer moeite kosten .
En ja het instellen zijn toch de basis principes draad doorvoer spanning en gas zo afstellen dat het gezellig keuvelt op het laspunt.
Maar als ik mijn ding pak dan is mijn reduceer (gasregelaar) zeg maar en beetje wazige draaiknop en het doorvoeren van de draad wil ook nog wel eens wat haperen las ik op het werk dan kan ik alles mooi instellen en gaat veel soepeler.
daar bij ook nog op het werk een mooie afgesloten ruimte zonder wind en thuis ja de ene keer meer wind als de andere keer .
Maar ik ben het er wel mee eens ff een kleine instruktie cursus en dan maar oefenen gaat het vanzelf ergens op lijken
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 14 jan 2008, 18:54

Toontje,

Nu ben ik het weer helemaal met je eens. Ook mij valt het op dat als ik weer op een ander werk kom, je toch altijd weer iets bij leert, zeg maar de tips & trucs van het lassen. Maar net wat je zegt, oefenen is toch het aller belangrijkste. "Oefening baart kunst".

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 14 jan 2008, 19:00

Hallo,

Weer wat geleerd. Ik neem dus aan dat je een 0,8 mm draadje neemt, maar is dit draadje ook te gebruiken om bijvoorbeeld een las in wat dikker materiaal te leggen? Ik heb één MIG/MAG lasapparaat, maar draad wisselen is nu niet direkt mijn hobby. Kan dit met dezelfde liner als een SG2 draad?
Ik snap dat Argon een stuk duurder is dan 80/20 menggas, maar je hebt wel eens dat je even snel een las moet leggen voor één of andere buurman of vage kennis. Als ze eenmaal weten dat je zo'n ding hebt staan, heb je vrienden.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/01/14 19:45
JaapW114

Berichtdoor Toontje » 14 jan 2008, 19:27

hoi hoi
yep is zo veel gereedschap veel kennisen
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder