[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Over een stukje gereedschap even. : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 14:30

Over een stukje gereedschap even.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Over een stukje gereedschap even.

Berichtdoor henklith » 20 jan 2008, 12:17

Hallo restaurateurs, ik ben op zoek naar een simpel stukje gereedschap, ik wil namelijk met mijn accu boor machine met daar op een soort roterende staalbostel (klein modelletje hoor!) wat dieper in de kokerbalk kunnen komen, denk bijvoorbeeld aan het (ik krijg het bijna niet meer uit mijn strot) lekbakje!
De accu boor machiene is natuurlijk veel te dik om daar mee diep in een koker te komen.
Dus wat ik zoek is een soort verlengging van de boorkop.
Ik heb wel eens flexibele schoevendraairs gezien, die bestond dacht ik uit een soort spiraal draad, die kon je net een beetje buigen.
Als er zo iets bestaat wat in de boorkop kan, ben je al wer een stuk verder (letterlijk), wel moet er aan het einde natuurlijk ook weer een liefst klein boorkopje zitten, waar je het staalborsteltje in kan bevestigen.
Wie heeft zo iets wel eens gezien, al is de lenget maar 20 a 30 cm.
Groet henk lith.

NB: er bestaan wel flexibele verlengstukken voor bij voor beeld de Drehmel, maar die bedoel ik niet, ook die moet je te dicht bij de boorkop zelf vast houden, zodat je niet zo diep in een koker komt, want dan is je hand weer te dik!
henklith

Re:Over een stukje gereedschap even.

Berichtdoor JaapW114 » 20 jan 2008, 13:00

Henk,

Bij de betere gereedschapzaken hebben ze een soort pijpenragers in allerlei soorten en maten, met stalen draadjes om te ragen. Wij gebruiken ze altijd om na het tappen in een blind gat de restanten eruit te halen, tappen meestal M20, rager is ca. 30 mm diameter. Maar andere maten zijn ook leverbaar. Gewoon in de akkuboormachine en draaien maar. Lengte van 20 cm mag geen probleem zijn.

Bij ons in het dorp zit een zaak die ze zeker heeft, dus mocht je bij jouw in de buurt niet kunnen slagen, kan ik ze altijd opsturen.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 20 jan 2008, 13:18

Hoi Jaap, is misschien wel een goeie!! ik zal eerst in mijn dorpje even kijken.
Ben je anders nog op de nieuwjaars bijeenkomst Jaap?
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 20 jan 2008, 15:11

JaapW114

Berichtdoor Leon » 20 jan 2008, 15:33

Bedoel je zon flexibele as die je aan een hobby machine (dremel) zet? Of iets anders?
Leon

Berichtdoor henklith » 20 jan 2008, 17:03

Hoi Leon, zo'n flexibel asje aan de drehmel ken ik wel, maar ik denk dat die minder bruikbaar is, het handvat zit dan toch weer te dicht op de borstel, zodat je er nog niet goed in de diepte kan komen, zie je het voor je :o)) ??
groet, henk
henklith

Berichtdoor Goofy.S » 20 jan 2008, 19:53

Henk, ik maakte dergelijke dingen altijd zelf, toen ik nog werkte. Ik gebruikte daarvoor gewone kopborsteltjes, die in verschillende maten te koop zijn, en laste daar dan een stuk draadeind aan in de lengte die nodig was. Succes verzekerd en lekker goedkoop (OOK belangrijk)

Karel, (Goofy.S)

Goofy.S

Berichtdoor RenK » 20 jan 2008, 20:32

Hoi,

Er zijn verlengassen voor boortjes. Dit is een staaf metaal met een verdikte kop erop waar de boor weer in kan.
Het geheel gaat in de boormachine. Kun je evt ook zelf maken van staf materiaal dat je in de ijzerwinkel kan kopen.
Busje er op en gaatjes boren hierin met kleine schroefjes. Slijp hieraan een klein puntje dan klemmen ze beter.
Heb dit ooit gemaakt om door een dikke houten wand te boren met een speedboor (platte houtboor).
Wand was 5 cm dikker dan boor lang was. Speedboor vraag veel kracht door zijn platte vorm maar ging "met beleid" goed.
Hebben de standaard verlengassen te grote gaten dan kun je die opvullen met stripje blik. Om de boor rollen en dat zo afknippen dat het precies 1 onwenteling is, evt meerdere busjes er zo omheen maken. Rol je in 1x door gaat je boor slingeren.
Zelfde heb ik met mijn Dremeltje en boortjes van 1 of 0,8 mm , passen niet in de kop. Dus busje gemaakt van koper met zaagsnede erin. Boortje in busje en geheel in Dremel. Dan vast zetten en... klemt. De zaagsnede zorgt voor het dichtknijpen. Is helemaal eenvoudig als je een klein gereedschaps draaibankje hebt :-)

In jouw geval zal het boortje dus ronde staalborstel zijn.

Vr.Groet
MCK

Karel zijn oplossing gaat ook, staaf die even dik is als as-borstel en een busje eromheen schuiven. Beiden kanten busje vastlassen..... klaar.
Zag dat je in Utrech zit, kun je niets vinden laat even weten via PB kan ik je misschien wel helpen met wat te maken hiervoor. Ik zit net door Zeist heen. Geef dan even op hoe dik die as van de borstel is. en wat de max boorkopdiameter is. Tja, we hobbyen wat af niet waar :-)<br><br>Post edited by: mck, at: 2008/01/20 19:39
RenK

Berichtdoor alex240diesel » 20 jan 2008, 20:34

Karel,

Op mijn oude werk maakte wij deze staalborstels ook zelf. Wij laste er alleen een stuk stafmateriaal aan. De staalborstel is vaak 8mm en het stafmateriaal dat wij gebruikte was 6mm, kon je mooi rond lassen. Lengte van het stafmateriaal was afhankelijk van de toepassing.
alex240diesel

Berichtdoor henklith » 20 jan 2008, 23:54

Jongens wat is dit toch een mooi forum, jullie maken me helemaal gelukkig met al die ideen!
Van Jaap114 ook al was suggesties gehad.
Ik kan alleen niet lassen, dus moet dat omzijlen!
groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor benedendijker » 21 jan 2008, 01:29

Hallo henk,
Wat wil je eigenlijk in die kokerbalk doen behalve roest borstelen, en nog belangrijker wat is eindresultaat wat je er mee wil gaan bereiken.
Ik heb even gelezen wat de andere voor een oplossing voor je hadden bedacht, en uiteraard even over nagedacht.
Nu word mij weleens verweten dat ik een levendige fantasie heb, mijn fantasie over dat geweldig stuk gereedschap dat jij wil creeren is als volgt.
Kijk over het eindresultaat zullen we het allemaal wel eens worden, dat is duidelijk.
Maar is het realistisch om te denken dat een kokerbalk inside roestvrij wordt met een roterend borsteltje.
Nu mijn fantasie: Ook niet realistisch denk ik.
Als een toilet verstopt zit dan bel je een onstoppingsbedrijf, tenminste dat ik doe meestal(op school) dus dan komt die man of vrouw en die heeft een hele lange hogedrukslang bij zich en aan het eind van die slang zit een ronde kogel met drie gaatje's erin waar het water onder grote druk uit komt spuiten.
En juist dat water zorgt ervoor dat het geheel weer schoon wordt in die rioleringsbuis.
En er wordt al jaren stofvrij gestraald dus dat zal geen probleem geven, maar of het realistisch is dat betwijfel ik, maar ik wil het wel graag horen van de vele deskundige onder ons.
En alles is te maken en te organiseren je moet daarbij wel steeds de vraag stellen, wat kost het en wat krijg ik ervoor terug.
Zo wil ik graag een straalketeltje kopen met daarin ook een gritzuiger die eerst straalt en dan de grit weer op zuigt, ik heb al bij een aantal bedrijven geinformeerd of men zoiets kon leveren en nog belangrijker wat zon apperaat kost, tot op heden nul resultaat, maar iemand heeft me weer op het goede spoor gezet. ( De Kleyn grit in Heerewaarden Gld.)Ik ben nieuwsgierig naar de reactie's van jullie.

Ad.
benedendijker

Berichtdoor JantjeV8 » 21 jan 2008, 12:19

Henkie,

Even los van de prachtige creatieve denkwijze end e ideeen die dat doet opborrelen:

Dat lekbakske van jouw krijg je met een staalborstel niet dicht hoor, daar heb je een brulkaai en lasapparaat bij nodig.

Als je wat gedraaid of gefreesd moet hebben stuur je maar een schets per PM. Ik heb een Emco 6.3 met freeskolom voor die kleine priegel karweitjes.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Weizengelb » 21 jan 2008, 12:43

Pas wel op dat je het ding niet buiten de koker of zo laat draaien anders slaat ie je om de oren! ;-)

Veel succes
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Berichtdoor henklith » 21 jan 2008, 13:08

Ik ben weer aangenaam verrast door de reacties, en de reacties op de reacties, en daar weer op :o))
Maar het gaat mij inderdaad niet zo zeer om in de kokerbalken te vroeten, dat lukt denk ik niet zo gemakkelijk.
Van oorsprong was inderdaad bedoeld om dat (primaire) lakbakje eens helemaal schoon te maken en de staat van het bakje dan te beoordelen.
En gepaste maatregelen nemen.
daar dat bakje nu helemaal de indruk maakt gewoon diicht gekit en gespoten te zijn met tectiel en unterboden schutz is er geen zicht op de staat van het metaal daar onder.
Vandaar dat ik zocht naar een handig tooltje voor deze klus.
Ideen en hulpvaardige reacties genoeg dus voorlopig :o))
Ik heb nog ergens een exellite set (schrijf je denk ik anders) liggen
daar zitten diverse hulpstukjes en veleng stiften aan, die zal ik eens opzoeken, de asjes van roterende staalbosteltjes hebben een dikte van ca. 6,2 mm als ik het goed aflees op mijn schuiftrompetje.
Groet, (en wordt vast vervolgd) henk Lith.
henklith

Berichtdoor Hans230CE » 21 jan 2008, 13:44

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor RenK » 21 jan 2008, 14:58

Hoi Hans,

Hmmm, Fleishman ?? Mis nl. de middenstrip ;-)
Heb ik ook nog op zolder staan.
Zodra ik te oud wordt om met de auto te knutselen komt hij weer van zolder ;-)

Nee, zo'n dure Dremel heb ik ook weer niet. Mijne is met verwisselbare spanklem in de kop.
Passen dus maar 2 tool maten in...... Dremel dus maar geen andere dingen met tussenmaten.
Ding is denk ik al 15 jaar oud inmiddels.
Heb dus een busje op de draaibank gemaakt waar wel die kleine boortje inpassen.
Nu kan in boortjes van 0.5 tot 2mm klemmen, rest gaat is de accuboor.

Vr.grtz
MCK
RenK

Berichtdoor RenK » 21 jan 2008, 15:00

<br><br>Post edited by: mck, at: 2008/01/22 13:58
RenK

Berichtdoor Hans230CE » 21 jan 2008, 15:20

MCK,

IDD Fleisschmann N, ik heb er een kamer vol van liggen, op zolder liggen die dingen niet goed, man, je moet zeker de loks zo nu en dan laten rijden, om later grote kosten te vermijden, al is het maar een kleine ronde, kwestie van het vet soepel te houden; Maar dit terzijde;

Bij Dremel (en ook Black en Decker, maar die zijn technisch veel zwakker en breken dan tandwieltjes)Dremel dus, met zo een schroefkop kan je beide modellen monteren. De rechtse is origineel en het boorkopje is de vervanging die ook gewoon opdraaid, neemt boortjes tot ongeveer 0.5 mm.

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor RenK » 22 jan 2008, 15:09

Hoi Hans,

Ja tis sund om op zolder te liggen maar heb geen ruimte op dit moment.
Heb zelf overigens HO dus .....ruimte vreters :-)
Bijna 40 jaar geleden de eerste loc gekocht, (door mijn ouders dus)
toen nog in Duitsland want hij was hier nog niet te koop.
Staat nu al 5 jaar stil maar met enige hulp rijdt hij nog wel.
Hoop komende winter de zolder uit te mesten en dan komt hij naar een rommelkamertje toe.
Warm en beter bji de hand. heb de motor ooit al eens geheel uitelkaar gehaald en met naaimachineolie ingevet.
Voordeelhiervan is dat dit niet verharst zoals vet dat wel kan doen.
Wil je echt goed opslaan en smeren moet je wapenolie kopen.
Bij de shops die luchtbuksen verkopen vaak wel te koop.
Dit verharst nooit en smeert redelijk, zodra je gaat rijden weer machineolie erin doen.
Kennis doet dat al jaren zo en nog nooit vast zittende motoren gehad.
Zijn HO heeft 10 jaar in de schuur gestaan bij zijn ouders, hij zat in de VS, bij terug komst reeds de loc weer gewoon.
Zet je de loc weg in vettig papier gepakt roest hij ook niet bleek dus.

Ga eens kijken of de ijzerwinkel een boorkopje heeft voor de Dremel, is wel handiger dan steeds busje wisselen.
Bedankt voor de tip.

Vr.grt
MCK<br><br>Post edited by: mck, at: 2008/01/22 14:12
RenK

Berichtdoor Toontje » 23 jan 2008, 09:11

hoi hio
die staal ragers zijn er wel in lengtes tot 4 meter waar of ze te koop zijn weet ik niet maar op de fabriek waar ik eerst werkte hadden we die dingen om binnen kant van extruders schoon te maken kan zijn dat ze die zelf maakte was meer een staal borstelte op een asje.
je kan natuurlijk een staal borstelte nemen en op een stuk draadeind lassen kan je het zolang maken als je nodig hebt
groetjes toontje
je kan ook ff hier kijken
www.sb-int.nl/catalogus/speciaal.html<br><br>Post edited by: toontje, at: 2008/01/23 08:21
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto