door Bemerbenz » 05 feb 2008, 12:24
Mein nahm ist Alfred Bedra, ik woon in Herne en ben net jarig geweest, 55 jaartjes jong en op zoek naar een nieuwe auto. Ik loop daarom in Herne bij de Fa. Henning de MB garage binnen. Het is weer tijd voor een nieuwe wagen van "Das Haus", besser gibt es nicht. Een verkoper vraagt of ik op zoek ben naar een andere auto. Nee, ik zoek geen auto, ik zoek een Mercedes. "Oh, ja naturlich !!" De Mercedes moet zeker 25 jaar mee, tot ik stop met autorijden en overstap naar de nog te ontwikkelen rollator.
De verkoper adviseert een diesel motor. Blijkbaar ziet hij dat ik inmiddels geen twintig meer ben. Mocht ik de snelst beschikbare personenauto met een dieselmotor willen, dan is de 300D een aanrader. Ik besluit dat het dan maar een witte 300D moet worden met 88 Pk en een blauw interieur (Mutti, liebt die blaue bekleidung)
Aangezien ik lekker ruim in de was zit, kan ik wat Marken aan opties besteden. Hoewel de 300D al ruim voorzien is van allerlei, in standaard auto's niet aanwezige, snufjes.
De verkoper ruikt blijkbaar zijn kans en adviseert, met het oog op allerlei ontwikkelingen (klimat probleme, stau auf die Autobahn, TUV, Steur etc.) om niet op de opties te bezuinigen.
Als het te warm wordt, dan moet er zeker een schuifdak, airco, en warmtewerend glas in. Ja, dat lijkt mij ook wel.
Bij koude, is stoelverwarming wel heel lekker. Ja, doe maar.
Bij regen en vuiligheid 's-avonds kunt u onderweg de koplampen schoonmaken, Ja noteert u maar koplampwissers.
Stel u rijdt op de Autobahn, het is druk. Dus een Becker met Kurier, ABS om veilig te remmen, een rechterbuitenspiegel voor invoegers. Oh, ja laten we de brandblusser niet vergeten, U kunt niet zonder. Ja, schrijf maar op.
Goed, veiligheid hebben we gehad, wordt het tijd voor wat handigheidjes.
Kinderen zijn gebaat bij een centrale vergrendeling en een afgesloten dashboardkastje. Ja, dat is wel handig, doet u maar.
Lekker stevig en comfortabel zitten ?, wie weet wordt u nog wel wat zwaarder, U ziet er trouwens goed uit voor uw leeftijd. Ok, doe maar een versterkte bestuurdersstoel met middenarmsteun en achterluidsprekers.
Ook wel eens last van schapen op die kleine binnenweggetjes. Ik adviseer een dubbeltoninge hoorn, handig schakelaartje op het dasboard.
Niet verkeerd, schrijf er maar bij.
Op 11 oktober 1982 haal ik de auto op, hij krijgt het kenteken HER-MM 79. Elke 10000 km gaat de auto uitsluitend naar de MB-garage Henning in Herne, het boekje hou ik keurig bij. In 1998 voorzie ik de auto van een katalysator. Op 23 mei 2005, 23 jaar verder, bij een km-stand van 250068 km de laatste beurt, ik zelf ben dan 77 jaar oud. Het is mooi geweest. De witte 300D ziet er nog steeds keurig uit. Op 3 sep 2007 wordt de auto stilgelegd. Ik verkoop de auto en op 11 december 2007, met 252000 km op de teller keurt de RDW in Nederland de witte 300D. De tweede eigenaar, ene Wessels uit Rijssen, gaat dapper proberen er nog 25 jaar bij aan te knopen. Hij vervangt als eerste de banden, door het lange stilstaan zijn ze vierkant geworden. Een probefahrt leert dat de motor nog steeds zonder problemen de topsnelheid haalt. De scharnierbakken voorzien hij van een extra bitumen laag. Alles geht vorbei......