door JantjeV8 » 30 nov 2007, 14:07
Witte rook, dus we hebben een nieuwe Paus???
Ondanks je mooie stationairloop bij warme motor kun je eens een compressiemeting doen. Het lage olieverbruik duidt dat wel niet echt aan, maar toch kan mee tellen.
Injectoren uitnemen en testen op goed vernevelen lijkt me echter de eerste stap die je moet nemen. Meestal worden ze vervangen, maar ik heb bij injectoren van vrachtwagens ze wel eens zelf ingeslepen.
De plunjer in de injector met een lep-pasta (soort polijstpasta) insmeren (heel weing!!) en dan de plunjer met wat vet in het injectorhuis schuiven zonder dat de slijppata tegen de zijkanten aankomt en heel veel met duim en wijsvinger blijven draaien. Je slijpt dan het plunjerpuntje weer pas in het injectorhuis waardoor deze de inspuitgaatjes weer goed afdicht.
Het lijkt eigenlijk hetzelfde als je kleppen opnieuw in de zittingen in slijpt.
Beetje een geduldig karweitje, wat pieliewerk, maar het kan wel.
Injectoren zijn heel bepalend voor het mooi lopen van een diesel, het nadeel bij de mercedessen is dat die blokken op een of andere manier altijd blijven lopen, al kieper je de diesel zo de cilinders in.
Misschien zijn je voorkamers ook sterk vervuild door roet e.d.
Succes.