door alex240diesel » 28 feb 2008, 13:23
Caspar,
Ik weet het, ik heb er voor gestudeerd, maar ik weet niet precies wat 123Ignition doet. Het enige voordeel dat ik er zo in zie is dat hij uit minder draaiende delen bestaat, makelijker te veranderen is van timing, en dat hij een vervroeging heeft die elektronisch wordt geregeld.
De centrifugaal vervroeging is altijd een probleem, want je bent afhankelijk van de gewichtjes voor de maten van vervroeging bij een bepaald toerental. bij elektronische vervroeging is dit niet meer het geval en is het alleen nog maar afhankelijk van het toerental.
Wat ook nog kan is dat ze een andere vervroeging hebben gemaakt, bijv. bij stationeair nog dichter bij Bovenste dode punt en bij volgas, nog iets verder vervroeg. Dit soort informatie heb ik niet kunnen vinden en graag zou ik dan ook willen weten of er iemand is die ervaring heeft met de 123Ignition en welk type hij toepast. Het gaat in mijn geval om de M102.920, dat is geloof ik de 200 benzine.