door Greccehus1 » 10 maart 2008, 13:05
Ik zal wel als amateur overkomen, maar ik heb de beschrijving van de compressiemeter gevolgd -in goed vertrouwen dat dat ding goed vertaald is- en daar stond in dat je inderdaad de motor op bedrijfstemperatuur moest brengen, en daarna alle bougies er uit moest halen. Tegen de tijd dat je de kabels los hebt en de bougies er uit, is de temperatuur al aardig gedaald (hij wees bij de laatste cilinder nog maar 40 graden aan). Ik had het idee dat je evt. de aangegeven warden kunt extrapoleren naar een hogere temperatuur, met pV=nRT, en dan kom je op iets hogere waarden uit, maar blijft het verschil. Hoe het geheel opzetten van het gaspedaal hierop van invloed kan zijn zie ik niet zo snel -maar dat kan iemand mij vast uitleggen- als er geen bougies inzitten.
Mijn Benz is mijn grote vriend, en ik geniet regelmatig van een heerlijk ritje, dus als het niet ernstig is laat ik het zo. Ik was benieuwd naar de compressietest, omdat iemand me ooit eens had wijsgemaakt dat ik een verbrande klep zou hebben -een garagehouder; die wilde misschien wat geld verdienen- en ergens anders is me toen weer aangeraden -misschien wel op dit forum- om dan zo'n test uit te voeren. Alleen als het echt om versleten zuigerveren gaat... Dat is natuurlijk geen kleine operatie. En dan nog doe ik voorlopig maar niets, want nogmaals: hij rijdt erg lekker.