[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Zo in m'n sas met m'n Autogas! : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:49

Zo in m'n sas met m'n Autogas!

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Zo in m'n sas met m'n Autogas!

Berichtdoor Rooie J » 13 maart 2008, 22:58

Hallo,

Ik heb vanavond mijn witte 200 uit ' 82 opgehaald uit Eindhoven, bij Paul Mandigers.
Hij heeft er een LPG installatie ingebouwd (met een OMVL verdamper).
De bediening zit netjes op de middenconsole naast de lampen-hoogte verstelling.
Het lijkt wel of de auto soepeler rijdt en qua vermogen merk ik niet echt verschil.
Op de snelweg snort de motor heerlijk bij 130 op de tellen (in het echt net geen 120 km/h...)
Al met al een hele fijne ervaring !

Paul heeft de boel zo te zien netjes ingebouwd; een 80L tank tussen de wielkasten, een vulopening achter het nummerbord en de verdamper netjes achter de rechter koplamp geplaatst. Ook een flash-lube erbij om de kleppen een beetje extra vettigheid te geven. Morgen bij daglicht nog even goed kijken en van 't weekend maak ik wel wat foto-tjes.
Alle gaatjes en schroefjes/boutjes netjes in de blanke tectyl, de nummerplaat-houder scharniert netjes en wordt opgevangen door rubber nokjes...

Ik dacht; ik deel de info even ! Ben dus in m'n sas met mijn Autogas !
Totale kosten € 1000,-

Wisten jullie dat Paul een hele moie brommer-verzameling heeft met allemaal exotische Italiaanse brommers? Mooie oude malagutti's en een echte moto-morini.

Groeten,

Rooie J (Joost).
Rooie J

Re:Zo in m'n sas met m'n Autogas!

Berichtdoor Bemerbenz » 13 maart 2008, 23:29

Goeie reclame voor Mandigers, niet de eerste keer dat ik lees dat Mandigers kwaliteit biedt. Een slecht ingebouwde gasinstallatie kan me een partij geouwehoer geven, dat wil je niet weten. Als voormalig M110 gasrijder was ik in ook in mijn sas met autogas. Tegenwoordig in een 300D. Ik mis de stilte en acceleratie van de coupe M110 nog steeds. Tegenwoordig maak ik me zelf wijs dat een 300D best wel snel is.... en ik kan nu normaal achterin stappen, maar wie wil nou in z'n eigen W123 achterin zitten ?
Bemerbenz

Berichtdoor 250petrolgrun » 13 maart 2008, 23:58

Ik ruik gas!

Mooie verhalen Joost en Gerrit heb om jullie gelache :) Hahahahahaaaa

Groet, Arno
250petrolgrun

Berichtdoor benedendijker » 14 maart 2008, 02:00

Arno
je weet ik ben een dromer, dus heb maar weer eens een van mijn geliefde dromen gedroomd.
Ik was al even in schuilkelder onder ons huis geweest, mar het was er zo koud dat ik toch maar naar bed ben gegaan.
Maar de angst dat jij met MPJPB met de op gas rijdende BMW langs zou komen bleef toch maar malen, dus kon ik niet in slaap komen, ik besloot mijn bed uit te gaan en mijn gasmasker te zoeken.
Na lang zoeken in de schuilkelder had ik het gevonden, ben weer naar bed gegaan met mijn gasmasker op droomde ik dat jij met JPB op de camping in Belgie met gas uit de BMW aan het koken was en aan JPB vroeg zijne ecelentie beliefde u een stukje braadworst, ja lekker Mijnheer Petrolgrun en neem zelf ook nog mmaar twee centimer worst.
En wilt U aub de diesel stroomvoorziener starten en aan de campingbeheerder vragen of hij de hr. Wilders wil bellen voor wat extra beveiliging vragen zoals we dat in het regeerakkoord samen hadden afgesproken.

einde deel 2
benedendijker

Berichtdoor Markparket » 14 maart 2008, 04:07

Ha Joost,

Ik ben benieuwd hoe het je bevalt na verloop van tijd...(positief vast)

Het lijkt me dat je het goed voor elkaar hebt zo!

@Benedendijker: dromen...

en nog eens dromen....

Voer voor psychologen???
Markparket

Berichtdoor Rooie J » 21 maart 2008, 15:47

Hierbij de kiekjes van de LPG installatie !

De eerste betreft 'de voorraard' ... (het gaat natuurlijk om de tank !)

De opening;

De bediening

De verdamper

de aansluiting op de carburateur

De FlashLube

En de laatste; een shot op afstand waarop ook de nieuwe verdeelkap en kabels:
<br><br>Post edited by: Rooie J, at: 2008/03/21 14:50
Rooie J

Berichtdoor alex240diesel » 21 maart 2008, 21:15

Zo zit het LPG systeem er van mij ook in. Ik heb zelf een probleem met deze manier van inbouwen en dat is lengte van de verdamper naar de venturi

Deze is eigenlijk te lang wat je merkt bij het overschaken van benzine naar LPG, dan pakt hij pas laat weer op.

Verder ben ik heel tevrede met het systeem, rijd echt super. Vind hem eigenlijk mooier lopen op LPG dan op Benzine, maar dat kan komen door de instellingen.
alex240diesel

Berichtdoor henklith » 21 maart 2008, 22:37

Hoi Alex, hoe start hij op LPG? merk je dan ook dat hij laat op pakt?
Bij mijn W115 op LPG trap ik altijd eerst get gas even in, om de choke in te schakelen, en vervolgens zet ik twee maal het contact aan, om eveneen gas buffertje te hebben (startgas zeg maar).
De dere keer start ik door en loopt ie binnen een seconde.
Wel vind ik dat de motor bij lage toeren (dus in een wat te hoge versnelling niet thuis geeft)
Als je in een hoge versnelling gas hele maal intrapt stikt de motor, je moet dus netjes doseren met je gas pedaal.
is de motor op toeren die bij de versnelling hoort, dan kan je wel het gaspedaal helemaal in trappen zonder bokken van de motor!!
Groet, henk lith.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/03/21 21:39
henklith

Berichtdoor janbenz1 » 22 maart 2008, 21:30

hallo Joost,

Ziet er keurignetjes uit.
Ik heb zelf ook een 200 op LPG maar dan uit 1977.
Motor is van het eerdere type.
maar loopt perfect op LPG.
Ook in de winter start ik gewoon op LPG.
Ben benieuwd naar het verbruik.
Laat het maar eens weten.

Groetnis fan jan ût Drachten.
janbenz1

Berichtdoor alex240diesel » 23 maart 2008, 15:14

alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 23 maart 2008, 15:20

Joost,

Ik heb een vraagje aan je omdat jouw systeem identiek zou moeten zijn aan de van mij ;)

De vraag luid als volgd.
Hebben ze bij jouw bij de afsluitklep van het brandstof systeem een leiding geplaatst naar de retour leiding? Deze zou er naar mijn beste weten wel op moeten omdat anders de pomp zwaar word belast, wat niet goed is, maar ook omdat de afsluitkelp dan constant onder druk blijft staan, wat ook niet alles is.

Ben voor mijzelf ff aan het puzzelen hoe dit het beste op te lossen is, bij mij is namelijk de afsluitklep defect geraakt. Ik wil een systeem maken waarbij de retour benut gaat worden, maar de pomp wel een lichte tegendruk gaat krijgen. Deze tegendruk heb je nodig om te voorkomen dat je de slagen van de pomp gaat horen.
alex240diesel

Berichtdoor Rooie J » 23 maart 2008, 15:28

Hoi Alex,

Voor zover ik weet wordt de brandstofpomp uitgeschakeld als ik op LPG rij (?)
Zeker weet ik het in elk geval niet.
Ik heb op het linker binnenscherm (naast de bobine) een brandstof-afsluiter zitten en een relais.
Ik dacht dat het relais voor de brandstofpomp was?

Qua rijden merk ik geen verschil met benzine; de auto rijdt net zo lekker en pakt goed op.
Starten op LPG is inderdaad een kwestie van even doorstarten, binnen 2 seconden loopt hij.

Ik ga wel nog even bellen met Paul Mandigers, sinds twee dagen ruikt de auto naar benzine.. Ik denk dat er ergens iets los zit, heb het echter nog niet kunnen vinden. Wel is duidelijk dat het niet in de motorruimte zit maar onder de auto.
Hebben jullie een idee wat het kan zijn? Ik heb er even onder gelegen maar kan niks bijzonders zien; geen beschadigingen / natte plekken / losse slangetjes etc...
Als jullie een idee hebben hoor ik het graag.

Groeten,

Joost.
Rooie J

Berichtdoor alex240diesel » 23 maart 2008, 15:51

Joost,

Je brandstof pomp wordt niet uitgeschakeld bij mijn weten, maar ik kan dat natuurlijk wel is goed gaan onderzoeken, bij blijft hij in elkgeval pompen als ik op gas rij
alex240diesel

Berichtdoor henklith » 23 maart 2008, 15:53

Hoi Alex, volgen mij staat op LPG, de afsluiter voor benzine gewoon dicht, en meer niet.
De mechanische benzine pomp staat dus constant tegen een gesloten leiding te drukken, moet ie kunnen hebben.
Als de pomp niet helemaal in orde is zal hij mogelijk wat lekkage gaan krijgen, door de constante druk.
dat had ik ook, toeval??.
In elk geval heb ik toen de mechanische pomp uit de circulatie genomen, en er een electrische pomp voor in de plaats gezet, is nog wat handiger bij het starten op Benzine, je hoort dan namelijk bij contact aanzetten (in de stand benzine) eerst de pomp even werken om de Carburateur te vullen.
dit duurt hooguit 6 seconden)
Het voordeel is dus dat je startmotor niet 10 seconde hoeft te draaien alvorens er voldoende benzine in de vlotter kamer zit!
Een nieuwe electrische pomp kan je zo bij de Brezan halen voor een eurotje of 80.
Groet, Henk
NB: lex, heb je al gemeten op de afsluiter of daar spanning op komt als ie open moet zijn??
Als ie open moet zijn, en hij is dat om wat voor reden dan ook niet, kan je de afsluiter vaak met een handbediende bypas open zetten handeltje onder aan het afsluitertje, die staat normaal uiteraard gesloten.
Stel dat je hele systeem niet meer werkt, dan kan je de auto dus handbediend op benzine zetten (niet meer op LPG!)
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 23 maart 2008, 18:20

Henk,

Het probleem is niet zozeer dat ik geen benzine krijg, ik krijg juis wel benzine. De afsluit kraan sluit gewoonweg niks af. Ik ga d'r mee terug naar de inbouwer, want hij moet echt wel afsluiten. Zelfs als ik hem handmatig sluit, loopt er brandstof naar de carb. waardoor de motor verzuipt.

Heb jij enig idee hoe dit op te lossen? Ik heb nu de pomp maar gekoppeld aan de retoerleiding naar de tank, kan hij de carb sowieso niet benaderen ;) Zit zelf te denken aan een tijdelijke oplossing met een handkraan of inderdaad een elektropomp, die werken ook sneller!
alex240diesel

Berichtdoor Paul Snip » 23 maart 2008, 22:01

Nog even over die benzine pompen. Volgens mij hebben we 't hier over carburateur motoren. Met een mechanische pomp.

Bij deze mechanische pompen wordt het membraam door de hevel/nokkenas naar beneden getrokken. De ruimte boven het membraam vult zich met benzine. Het leegdrukken van de pomp wordt door een veer gedaan. Deze veer bepaalt dus de benzinedruk.

De benzine druk is bij carburateur motoren heel laag. Het is dus geen enkel probleem om de brandstofleiding gewoon af te sluiten met een elektrische afsluiter.

In de carburateur zit ook een vlotter. Deze kan via de vlotternaald ook de benzine toevoer afsluiten.

Ik zou niet weten waarom je allerlei ingewikkelde constructies met retourleidingen etc zou moeten maken.

Injectiemotoren hebben wel een hoge benzinedruk. Hierbij wordt de benzine inspuiting gestopt door de injector voeding (elektrisch) te onderbreken. Bijna altijd laten ze de benzinepomp dan gewoon doordraaien. De benzine stroomt dan via de veerbelaste retourklep weer terug naar de tank.

Uitzondering hierop zijn de mechanisch geregelde K-jetronic systemen. Hierbij wordt wel vaak de benzine-pomp uitgeschakeld. Ook zit er dan een voorziening op die de weerstand op de stuwschijf verminderd. Waardoor de motor makkelijker lucht aan kan zuigen.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor alex240diesel » 23 maart 2008, 22:06

Paul,

Bedankt voor je input ik ga nogmaals op onderzoek uit, maar vermoed dat mijn sluiter niet goed functioneerd. Heb jij een goede methode om die te testen? En ja in mijn geval is het een 200 Carb.<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/03/23 21:07
alex240diesel

Berichtdoor henklith » 23 maart 2008, 23:46

Hoi Lex, heb jij een inspuiter?
Mijn ervaring was met een carburateur motor W115 200 van 1972.
Lex volgens mij kan je de afsluiter gewoon testen door hem uit het circuit te nemen, en blazen in de invoer leiding en dan spanning al dan niet insystem er op te zetten.
Maar controleer eerst of je spanning krijgt op de benzine afsluiter
Je kan de afsluiter NIET mechanisch dicht zetten, overroulen bedoel ik!!
Mechanisch open (via een shuntweg kan wel)
Groet, Henk.
NB: Ik zou toch ook even contact zoeken met Orsouw lex, ze helpen je graag, ze doen heel veel Mercedessen.
In Mijn W115 hebben ze daar ook LPG in gebouwd.
henklith

Berichtdoor Paul Snip » 23 maart 2008, 23:46

Als er geen spanning op de afsluiter staat dan moet deze gewoon dicht zijn. Als ie dat niet is, is hij stuk. Zal vast niet zo duur zijn, dus gewoon een nieuwe halen.

Het kraantje is een bypass. Hiermee kun je hem handmatig open draaien, maar dus nooit dicht!

Voor de duiselijkheid, zo'n afsluiter is gewoon een spoel waar aan een kant 12 volt op moet staan en de andere kant is met massa verbonden. Door het magnetisch veld wordt de stift van z'n zitting getrokken en is de afluiter open.

Om het maar erg technisch te maken. Dit zijn Normal-Closed afsluiters. In de industriele toepassingen worden ze ook andersom, Normal-Open, toegepast.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor alex240diesel » 24 maart 2008, 12:07

Paul,

dat vermoede ik al en dan werkt hij dus niet meer. Maar ik zal vandaag, als het droog is nogmaals gaan pielen.
alex240diesel

Keer terug naar LPG Specifiek