[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
nivo regelaar Kapot? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:39

nivo regelaar Kapot?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

nivo regelaar Kapot?

Berichtdoor jacob2 » 10 apr 2008, 17:59

Ik ben thuis aan het verbouwen waarbij een hoop puin bij zit wat dus ook afgevoerd moet worden. Ik dacht Ha fijn eindelijk de nivoregeling weer eens gebruiken.Bij het beladen van de auto kwam ik er achter dat de wagen niet omhoog komt.Balen dus.Normaal gesproken staat Ze ook niet overdreven laag en veert verder heerlijk.
Ik heb de ontluchtingsnippel los gedraaid en de olie loopt er uit
hierna het hendeltje losgemaakt en wat blijkt totaal geen weerstand,ik kan het 360gr rond draaien niet goed dus!
Is dit dan per definitie de regelaar of kan dit ook iets anders zijn.
Als de olie met draaiende motor uit de ontluchtingsnippel loopt betekent dit dan dat de pomp nog goed is of loopt dit er dan zowiezo uit?
of kan ik dit pas goed testen als ik meer toeren maak?
Verleden jaar zijn de veerbollen vervangen kan dit ook iets met het eventueel niet goed ontluchten te maken hebben?
Groeten,Jacob.<br><br>Post edited by: jacob2, at: 2008/04/10 18:00
jacob2

Re:nivo regelaar Kapot?

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 10 apr 2008, 21:42

Hoi Jacob,

ik heb hier al eens uitgebreid over geschreven in een topic!
Maar het kan best wezen dat jij ook lucht in je systeem hebt!

Als de olie er lekker krachtig uitspuit dan is de pomp zeker goed.
Wel wil dat regelkastje wel eens goed uitgefreten zijn van binnen waardoor deze verstopt raakt. Maar probeer het volgende eens:

Gooi flink wat gewicht in je auto (ik had alle buren in de bak laten plaats nemen en heb zelf in de smeer kelder af en toe goed aan de trekhaak gehangen om extra gewicht plotseling toe te voegen. Doe het olie reservior goed vol en start de motor (toeren maakte niet uit)! Nu spoelen maar dmv nippel goed open te zetten, vang de olie op middels een slangetje in een schone fles zodat je deze olie weer kunt gebruiken! Bij mij kwam er op deze manier toch nog na 10 minuten enkele flinke luchtbellen uit het systeem! Pas wel op dat je reservoir niet droog komt te staan want dan kun je weer opniew beginnen.

Nadat deze dr uit sputterde, begon mijn systeem ineens netjes te sissssssssssssssen en JAWOL it werkte weer!! Ik had ook de leidingen van de bollen losgehad, dus blijkbaar kan op deze punten dan toch lucht verzamelen.

groeten
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor jacob2 » 10 apr 2008, 21:56

Hoi Jeroen bedankt voor je snelle reactie.Maar gaf het handeltje op de regelaar bij jou weerstand?
Bij mij dus helemaal niks gewoon slap kan hem alle kanten op bewegen.
Jacob.
jacob2

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 10 apr 2008, 22:19

Ja dat kon die van mij ook!!

Maar voel je niet als of er zand in zit?? Lichte weerstand en je voelt het meer dan dat je het kan horen! Dat had mijn eerste nml ook en deze was echt helemaal verkankerd van binnen!

Groet
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor jacob2 » 16 apr 2008, 00:00

Nou,vandaag de regeling maar eens proberen te ontluchten.
Ik vond het wel een beetje link om zo onder de wagen te liggen maar ik heb geen smeerput of brug dus uitkijken!
Er zat inderdaad een heleboel lucht in dus had goede hoop dat dit het moest zijn.Maar helaas helaas geen gesis en zeker geen hoogte verschil.(gelukkig ook niet naar beneden toe)
Dus nu de regelaar van een sloper er maar onder zetten.
Jeroen,je had het over de leiding van de veerbollen dat je die los had gemaakt was dit ook mbt het ontluchten?
Kan er nog lucht in de leiding zitten van de regelaar naar de bollen en dat dat mischien het probleem nog kan zijn?
Ben trouwens wel blij dat de pomp het gewoon doet!
Groet,Jacob.
jacob2

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 16 apr 2008, 21:54

Hoi Jacob,

Ja die pomp is mooi dat ze werkt, jammer dat het niet gelukt is voor je!
Nee die leiding naar de veerbol moest ik noodgedwongen losmaken omdat ik die leiding niet op het regelkasje vast kreeg, stond dan teveel spanning op, waardoor de schroefdraad er scheef in ging. Je wilt niet weten hoeveel rare woorden ik geroepen heb, tot uiteindelijk ik pas na 30 minuten het idee kreeg om de druk er af te halen dmv losmaken! Toen was het binnen 5 minuten klaar!

Nou veel succes, most je er veel voor betalen? Dat regelkastje bedoel ik.

Groeten
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Trouwkoets » 16 apr 2008, 22:19

Trouwkoets

Re:nivo regelaar Kapot? EUREKA !!!

Berichtdoor jacob2 » 16 apr 2008, 23:20

Caspar bedoel je beroepsmatig?? Hell NO!
Ik had er inderdaad iets van die orde of meer in gelegd maar het lukte niet! Wel veel lucht bellen maar geen werkende regeling.
Maar nu het mooie,was vanmorgen bij de DEALER om een aantal liters hydro olie te halen,tevens even een Monteur aangesproken, het probleem uitgelegd waarop hij mij vroeg of ik wel wist waar ik mee bezig was!
Er staat zo'n 30 a 40 bar op het systeem wat volgens Hem zelfontluchtend zou zijn.
Tevens zei Hij dat de 'hendel' van de regelaar van het stangetje los moest zijn zodat hij uit de 0 stand zou kunnen komen.
Dit had ik dus niet gedaan.
Vervolgens stangetje los gehaald en een beetje op en neer bewogen,
EN VERDOMD HET SYSTEEM WERKTE WEER!!!!!
EUREKA!!!!
jacob2

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 16 apr 2008, 23:24

Zo zie je maar weer, het zit in een klein hoekje (de oplossing)

Maar ik begrijp je niet helemaal kun je iets specifieker zijn??

Het zou in theorie zelf ontluchtend moeten zijn, daar ben ik het mee eens, maar de praktijk heeft bij mij anders doen blijken, maar goed. Jij had immers zelf ook lucht in je leiding?!

Groetjes
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor jacob2 » 16 apr 2008, 23:27

Jeroen,het regelkastje koste samen met een startmotor 55,-.
maar nu kan ik dus het regelkastje weer terug brengen!!!
Ik hoop op een geeltje!
En de olie ga ik zaterdag vervangen bij Jaap W114 want die is toch best wel zwart.
Bedankt voor je reacties..........
Jacob.
jacob2

Berichtdoor jacob2 » 16 apr 2008, 23:38

Ja bij mij dus ook.niet zo zelf ontluchtend dus.
Maar bij het loshalen van het hendeltje en het bewegen van de hendel had ik het idee dat het systeem toch bst wel op z'n lazer kreeg een flink schokkend en sissend geluid wat daarna over was.
Daarna nog een keer getest met 3 buurvrouwen erin(jammer genoeg weer geen foto's)en het werkt gwoon weer! BLIJ!
jacob2

Berichtdoor Trouwkoets » 17 apr 2008, 10:16

Trouwkoets

Berichtdoor jacob2 » 17 apr 2008, 15:35

Caspar,de hevel op het regelkastje heb ik na het los maken met de hand bediend.
Het gaat maar om mm,0 stand is volgens mij 45 gr,bij 1cm naar boven en beneden bewegen gaat het systeem werken.
Bedoel je dit? Maar waarom het systeem het na de eerste keer ontluchten niet deed snap ik ook niet echt.
Groet Jacob.<br><br>Post edited by: jacob2, at: 2008/04/17 15:38
jacob2

Re: nivo regelaar Kapot?

Berichtdoor wongson » 01 maart 2011, 16:41

Hai, ik ben hier nieuw, ben pas sinds 3 weken de trotse bezitter van een 240TD uit '84, eerste flinke rit gemaakt, op wintersport geweest in de buurt van Freiburg (750 km), dat heeft ie(mijn vrouw zegt: ze) prima gedaan, in de bergen is ie wel traag, soms niet harder dan 30 km/uur omhoog, maar ja, dat probleem hebben we hier in NL gelukkig niet. Nu blijkt de pomp van de niveauregeling stuk te zijn, zwarte olie in m'n reservoir, en motorolie-peil dat zakt, heb al een tweedehands pompje gekocht, maar weet iemand misschien waar en hoe ik de oude olie aftap, en hoeveel olie er in het systeem gaat?
Alvast dank, Djan Wong
wongson
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor vlieger » 02 maart 2011, 20:07

Er gaat 3,5 liter olie in de niveauregeling en het moet hydraulische olie zijn type ZH-M.
Mercedes nummer van de olie is: A 001 989 2003 10.

Als je het hele systeem leeg wil krijgen, zul je de veerpoten aan de bovenzijde los moeten maken om ze helemaal in te kunnen drukken, zodat alle olie eruit geperst wordt. Daarna alles weer vast zetten.

LET OP met werken aan dit systeem: de hogedruk pomp kan tot 250 Bar druk opbouwen en op een goed werkend systeem zit gemiddeld zo'n 45 Bar oliedruk.

De toevoer slang tussen pomp en olietankje los maken en het tankje leeg laten lopen.
Nu kan je nieuwe olie in het tankje doen en de motor stationair laten lopen, waarna je achter bij de niveau-regelaar de ontluchtings nippel los kunt draaien, tot de schone olie eruit loopt.
Blijf wel het olie niveau in het tankje controleren, want een pomp kan niet tegen droog lopende!!!
Nu blijft er nog over de retour leiding van niveau regelaar naar het olie tankje.
Deze kan je door spoelen door de hefboom aan de niveau-reglaar los te maken van het stangetje en de hefboom met de hand naar boven te bewegen.
De wagen komt nu omhoog en als dan de hefboom naar beneden bewogen wordt stroomt de olie door de retourleiding naar het tankje.
vlieger

Berichtdoor Jacob » 02 maart 2011, 22:42

Ik zou bij het nwe pompje even de keerring vervangen is te krijgen voor een paar kwartjes bij de dealert,
En het scheelt je een hoop ellende mocht de oude ring het weer begeven.
Jacob

Keer terug naar Techniek