[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Wat doen we met deze wetenschap??????????? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:34

Wat doen we met deze wetenschap???????????

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wat doen we met deze wetenschap???????????

Berichtdoor janbenz1 » 12 apr 2008, 21:03

Je staat soms met je oren te klapperen.
Ik heb het intervieuw voor radio 1 gehoord met deze man, en klingt echt overtuigend.
Maar dat neemt niet weg dat het verkeerd is om tijdig te verversen, maar wat de fabrieken voorschrijven zal best wel een financieel belang voor hun bij zijn.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat oude olie nog beter voor de motor is dan nieuwe olie zo hij melde.
Ik zelf zal toch regelmatig de olie gaan verversen, en dan met minerale olie.
Ben bang om er synthetische olie in te gooien, vanwege de aangekoekte laag die dan loslaat.
Maar laat jullie mening hierover horen.

Voormalig olie-baas: olie verversen onnodig!
door Charles Sanders
AMSTERDAM - De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Henk de Groot vindt de hele olie-verversingsindustrie een grote verspilling

Ads door Google
Shell's Idee
Shell's verbazend slimme idee om het energieprobleem aan te pakken.
www.shell.nl/realenergy
WearCheck Olieanalyses
De marktleider in proactief onderhoud met olieanalyses
www.wearcheck.be
De juiste bandenspanning?
Vind de aanbevolen Bandenspanning voor Alle auto's en tweewielers !
Bandenkiezer.nl/Veiligheid
Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!
janbenz1

Re:Wat doen we met deze wetenschap???????????

Berichtdoor Semrick » 12 apr 2008, 21:09

Jan, hierover hebben we al een hele discussie gehouden in dit topic;

http://jagg.nl/component/option,com ... /catid,13/
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor janbenz1 » 12 apr 2008, 21:43

Ja semrick dat snap ik, maar dit werpt toch weer een andere blik op de zaak.
En we blijven altijd in beweging.
Dus tijd om de discussie weer op te pakken, maar dan van uit een ander oogpunt.
het is niet de eerste de beste die dit op tafel gooit, toch?

Dus daarom laat je mening hierover horen.

groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor Semrick » 12 apr 2008, 21:54

Hoi Jan,

In het topic dat ik noemde wordt ook al 2 keer naar het door jou genoemde artikel gewezen en daar wordt ook door de leden op door gegaan.
En om er dan toch even wat over te zeggen;
Ik hoor wel van meer mensen dat ze nooit olie verversen en dat ze daar tot op heden geen nadelige gevolgen van hebben ondervonden. Als je de olie maar op peil houdt kan het denk ik weinig kwaad.
Ik vraag me wel of of hij tussentijds de filters wel vervangt.
Ik denk dat er zeker een kern van waarheid in zijn verhaal zit...
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor janbenz1 » 13 apr 2008, 00:22

Hallo Semrick,

Het filter vervangen is zeker heel belangrijk.
En dat van die oude olie zal zeker ook een grote kern van waarheid in zitten.
maar voor de zekerheid............

Groetnis Jan.
janbenz1

Berichtdoor MajikSimon » 13 apr 2008, 00:39

tsja nou d eman heeft zelf ook een vinding gedaan he...sensor/ chip op de peilstok die de kwaliteit monitort.

Ik geloof er niet zo in, voor de 123 niet maar voor veel mb's niet.
De 123 diesels vervuilen hun olie flink.En als het er echt lang inzit wordt de motorolie warm te dun..niet te dik!!!
10w40 en 15w40 wordt ook door de motor echt fysiek klein gehakt in kleine korte ketens waardoor je met een 10w20 overblijft; een olie die warm veel en veel te dun is....

Maar goed iedereen moet doen wat ie zelf wil en niet laten kan...<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/04/13 12:01
MajikSimon

Berichtdoor Citrobenz » 13 apr 2008, 11:51

Ik denk dat het ook belangrijk is hoe je met je auto om gaat.
Wil je goedkoop rijden ververs je toch niet en kijk je waar het schip strand.
Heb je wat liefde voor je auto dan gun je hem toch van tijd tot tijd wat schone olie.
Wat kost dat beetje olie nou als je in een belastingvrije auto rijdt.
Maar ook hier zul je het verschil weer vinden in mensen die hun oldtimer als hobby/liefhebberij hebben en mensen die hem hebben om zo goedkoop mogelijk auto te rijden.

Maar goed dat er zoveel verschillende mensen zijn, anders werd het ook een saaie boel.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor MajikSimon » 13 apr 2008, 12:11

Nou er zijn ook nog zat niet belastingvrije 123's he... die kosten bij diesels inmiddels ruim 400 euro per kwartaal!!!

MAar helemaal los van het geld, ik heb me altijd zeer grondig verdiept in olie, en er heel veel over gelezen.
Er zijn zat auto's die door hun ontwerp etc de olie flink vervuilen.Denk aan roetvervuiling bij diesels en bij benzines juist black sludge..

Dat moet je echt niet laten zitten!!!
Door een hoog roetgehalte daalt de smerende werking van motorolie sterk.
De black sludge problemen bij benzines van de jaren 70 en 80 zie je ook bij recentere corolla's en carina's nog....

Verder denik dat het monitoren van de oliekwaliteit met een chip niet betrouwbaar is. Ik heb het al vaak gezien dat de onderste drap ingedikt is en veel troep bevat, de laag erboven is dan nog prima.Een chipje middenin de peilstok monitort alleen wat daar voorbij komt, verder niks.
Verder zint me helmaal niet dat deze voormalig castrol man nu met zijn verhaal komt nu hij zelf een vinding heeft gedaan die oliewissels vermindert...het is gewoon eigenbelang.

@janbenz: de meeste 15w40's zijn deels synthetisch...echt 100% minderale 15w40 is zeldzaam..millers etc...
Vrijwel alle 15w40 en 10w40 is semi synthetisch.
Daarnaast als jij LPG rijdt en regelmatig ververst zal er niet veel losweken als je van een 15w40 naar een 10w40 gaat en snel ververst.De motor is dan al schoon. Wel heb je minder start slijtage.

Als je als dieselrijder er altijd 15w40 ingooit en dat eens in de 30.000 km ververst en er dan ineens een sterk reinigende 10w40 indoet, dat is een heel ander verhaal...
MajikSimon

Berichtdoor Nico Vliet » 13 apr 2008, 13:48

Eeen beetje simpel maar verversen lijkt mij nodig wanneer het nodig is. Je zal daarvoor een degelijke analyse moeten kunnen maken.
Stel dat de genoemde chip dit inderdaad doet dan verwacht ik dat vele ( moderne ) auto's veel langer met de olie kunnen doordraaien dan nu wordt geadviseerd.
Kun je de analyse niet maken of vertrouw je de chip niet dan zal je dus in de meeste gevallen toch gaan verversen zoals voorgeschreven. Dat doe ik zelf dus ook maar, ook al vermoed ik inmiddels sterk dat het inderdaad overdreven is.
Nico Vliet

Berichtdoor Govert » 13 apr 2008, 15:18

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Toontje » 13 apr 2008, 17:20

hoi hoi
zoals ik al doe olie verversen bijna nooit maar oke das mijn dingens maar was al jaren geleden dat de post nog ptt was die stopten ook met verversen alleen wat bijvullen scheelde een klap met geld maar zolang mijn olie nog niet stinkt of dun is is het voor mij goed
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Citrobenz » 13 apr 2008, 17:52

Hallo Toontje,

Hoe is het met je huis? Alles al een beetje op zijn plek?

Het voorbeeld dat je geeft met de PTT auto's is nou niet gelijk zo'n goed voorbeeld.
Hoe vaak als die PTT auto's niet in de garage stonden met dan weer dit en dan weer dat stuk.
Ach de PTT was een goeie klant van de garage moet je maar rekenen. :)
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Keer terug naar Techniek