P E R S B E R I C H T
Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
Ambachtsweg 4 – S
3953 BZ Maarsbergen
T 0343 43 73 03
F 0343 43 73 04
E secretariaat@fehac.nl
I www.fehac.nl
Maarsbergen, 27 mei 2008
Milieuzone Amsterdam - Vrijstelling oldtimers minder ruim dan gedacht –
FEHAC blijft de plannen kritisch volgen
Op 19 mei jl. heeft het Amsterdamse gemeentebestuur het definitieve milieuzone plan gepresenteerd.
De FEHAC waardeert dat Amsterdam van begin af aan oog heeft gehad voor het behoud van mobiel erf-goed en oldtimers wil ontzien. Maar het plan bevat geen algemene uitzondering, zoals de berichten in de media deden doen geloven. Alleen Amsterdamse voertuigliefhebbers kunnen een permanente ontheffing krijgen. Het moet dan gaan om een personenauto die ouder is dan 25 jaar en waarvoor een oldtimerverzekering is afgesloten. Niet-Amsterdammers kunnen waarschijnlijk wel een tijdelijke ontheffing aanvragen. Ongetwijfeld zullen daar kosten aan verbonden zijn, maar het bedrag staat nog niet vast. De gemeente moet de details van de maatregelen namelijk nog uitwerken.
De FEHAC vindt dit geen optimale oplossing. Het zou onwenselijk zijn om voor elk evenement of bezoek aan een garage ontheffing aan te moeten vragen. Amsterdam heeft steeds gezegd dat men niet als in Duitsland een stickersysteem wil invoeren, omdat dit te bureaucratisch zou zijn. Maar de nu gekozen weg is een stuk ingewikkelder dan de Duitse aanpak, waar een generieke vrijstelling voor oldtimers geldt. En de uitvoering zal niet goedkoop zijn, tot last van de burger.
Ook de handhaving gaat Amsterdam behoorlijk veel geld en mankracht kosten. Alleen al 70 camera’s zullen elke passerende auto moeten scannen op milieukenmerken én eventuele ontheffing. Een enorme stroom data zal verwerkt moeten worden. Iedere “vieze” auto zonder ontheffing wordt bekeurd.
Volgens het aangepaste plan zullen - binnen de Ring - in plaats van eerst 20.000 huishoudens nog steeds 13.000 op zoek moeten naar een andere “schonere” auto. Maar ook honderdduizenden automobilisten van buiten de Ring (uit de rest van Amsterdam en Nederland) kunnen de stad niet meer in, met een auto die niet aan de Amsterdamse normen voldoet maar wél aan alle apk-eisen.
Het blijft dus een erg drastische maatregel, voor een binnenstad met minder autoverkeer dan in de centra van de meeste andere Europese hoofdsteden. De FEHAC is daarom benieuwd of Amsterdam in staat zal zijn overtuigend te bewijzen dat de milieuzone noodzakelijk is en effect zal hebben.
Het gaat Amsterdam er onder andere om de hoeveelheid fijn stof te reduceren. Slechts de helft daarvan wordt echter door de mens veroorzaakt. En daarvan is maar 20% afkomstig van al het wegverkeer (inclusief bestel- en vrachtauto’s). Het aandeel van het wegverkeer in het totaal is dus 10 %. Waarbij het niet alleen om uitlaatgassen gaat, maar - in toenemende mate - ook om fijn stof van remmen en banden. Bovendien zijn de concentraties in drukke straten niet alleen afhankelijk van de intensiteit en samenstelling van het verkeer, maar ook van het weer.
 
Op basis van de beschikbare gegevens op gebied van wagenpark, kilometrage en emissie specificaties heeft een onafhankelijk expert (ir. R.C. Rijkeboer Eur-Ing, tot voor enkele jaren research-wetenschapper van TNO-wegtransportmiddelen) in samenwerking met de FEHAC een rekenmodel ontwikkeld, dat laat zien dat oldtimers, en overigens ook de jongere personenauto’s op benzine of LPG die de gemeente wil uitsluiten, geen rol van betekenis spelen bij de emissie van fijn stof noch van NO2, de andere bron van luchtvervuiling die Amsterdam met een milieuzone wil reduceren. Een generieke uitzondering voor oldtimers is daarom gerechtvaardigd.
De FEHAC hecht sterk aan verdere verbetering van de luchtkwaliteit en het behalen van andere milieudoelstellingen. Mede daarom benadrukt de FEHAC al sinds jaar en dag dat oldtimers niet als dagelijks vervoermiddel moeten worden ingezet. Maar de Amsterdamse gemeenteraad heeft wel de plicht om een zeer goed afgewogen besluit te nemen, gebaseerd op objectieve en goed onderbouwde gegevens. Wanneer de Raad die aanwezig acht en concludeert dat de situatie zo urgent is dat niet op landelijk beleid (of beter nog Europees beleid) kan worden gewacht, zal de FEHAC in samenwerking met Amsterdam graag aan een zo aanvaardbaar mogelijke uitvoeringsregeling werken.
Wat betreft de milieuzones voor bestel- en vrachtwagens blijft de FEHAC in overleg met de overheid (ook landelijk) om tot een algemene uitzondering voor oldtimers te komen.
Informatie en vragen:
secretariaat@fehac.nl - tel. 0343 43 73 03 - bgg: 06 51 398 260
FEHAC – Ambachtsweg 4 S – 3953 BZ Maarsbergen
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt bijna 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar ruim 30-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederland.