Het is zaterdag avond een uur of 10, ik loop naar de garage om aldaar de Mercedes-Benz W123 250 uit zijn slaap te wekken. De autohoes gaat er af en wordt netjes opgeborgen. Het portier word geopend met de sleutel zoals dat vroeger bij iedere auto ging. De motorkap word geopend en het oliepeil , koelvloeistof, remvloeistof en een kleine algemene controle om te kijken of alles Oké is onder “The Hoodâ€. Nu neem ik plaats achter de cockpit van de W123 250 en snuif de geur van de rijke historie die Mercedes-Benz heeft achtergelaten in zijn automobielen, mijn blik op de cockpit geeft een juiste indruk van de ergonomie die Mercedes-Benz heeft ontworpen, grote analoge klokken en dito schakelaars alles duidelijk in één oogopslag. De sleutel gaat in het contact alle controle lampen gaan branden, het teken dat alles werkt! 1x word het gaspedaal ingedrukt om de choke van de Solex 4A1 carburateur te activeren, de sleutel word een slag verder gedraaid in het contact om de startmotor te activeren en de M123 motor slaat aan en stampt als zoals een ouderwetse 6 cilinder het behoort te doen, de oliedrukmeter schiet naar 3 bar en de M123 is ontwaakt. De rem word ingetrapt en vastgehouden, keuzehendel in de stand D gezet, het toerental zakt. Met mijn linkerhand draai ik aan de lichtschakelaar naar rechts, druk op de afstandsbediening van de garagedeur en laat het rempedaal vieren en rol op de choke de garage uit. Ik druk op de knop “ein†van de Becker Grand Prix en activeer de radio en de elektrische Hirschmann antenne. Het elektrische schuifdak word door een druk op de knop van de middenconsole geopend. Met het geluid op de achtergrond van Arrow Jazz Fm, cruise ik door aan het grote ouderwetse stuurwiel te draaien naar het dichtstbijzijnde Shell station om de 80 litertank van de W123 250 te vullen. Heerlijk even alleen op pad met je Mercedes-Benz W123 250, en als hij dan weer vol zit met Shell V-Power en de benodigde dosis loodvervanger is het net of de 250 helemaal in zijn nopjes is en hij stuurt als een nieuwe. Terug kerend naar de basis met een omweg van pakweg een uur, een heerlijke sigaar tussen de lippen cruise ik terug met tevreden sigarenwolken uit het geopende schuifdak. Aangekomen in de garage word hij vertroeteld, toegedekt met de autohoes en weltrusten tot een volgende rit!
Het is heerlijk om echt te genieten van je Mercedes-Benz W123!
Groet, Arno