Ha Mathieu!
Voor:
Hier heb ik mijn veren vervangen voor de versterkte veren, origineel Mercedes-Benz.
Dan heb ik voor dus versterkte schokbrekers, ook origineel aangeschaft bij Mercedes.
Dan heb ik de hoogste rubbers genomen die boven de veren zitten, dit zijn de ringen die vallen in het chassis aan de bovenkant van de veer.
Achter:
Ook hier heb ik de originele versterkte veren voor gekocht, toen ging ik op zoek in 2006 naar versterkte schokbrekers maar deze blijken dus niet te bestaan van Bilstein, de maker van de schokbrekers bij Mercedes.
De nivoregeling heb ik mee zitten rommelen maar dat was niet nodig, hij brengt de wagen toch op horizontaal nivo.
De rubbers kon ik in mijn geval niet meer verhogen, de hoogste zaten er al op, dit kan jij nog wel proberen.
Op het moment worden de schokbrekers achter op maat gemaakt en zijn straks in hoogte verstelbaar, dit is hopelijk allemaal klaar voordat ik naar het Midden-Oosten vertrek.
- Het kan zijn omdat de auto nu zo'n stuk verhoogd is, dat je de auto opnieuw moet laten uitlijnen, dit heb ik toen ook moeten laten doen want de auto trok heel erg naar een kant.
Achter verhogen is inderdaad makkelijker, en als je versterkte veren neemt dan moeten daar eigenlijk ook versterkte schokbrekers bij, al merk ik er weinig van dat de originele schokbrekers de versterkte kracht van de veren niet kunnen dempen, het 'voelt' goed.
Alleen als ik jou was zou ik voor gewoon terugzetten. Als de auto op stuggere veren staat rijdt hij ook stugger, hier in Nederland heb je dat niet nodig en ik zou het dan ook niet doen als ik jou was. Met de originele veerspanners is het een stuk gemakkelijker trouwens om de voorveren te wisselen.
Let ook op de opmerking van Willem van Everdingen in het topic van mijn reis naar West-Afrika. Hier vertelt hij (en destijds hoorde ik dat ook van Dieter) dat te ver verhogen kan resulteren in het breken van de aandrijfassen, doordat deze onder een grotere hoek komen te staan. Ik zelf heb deze ervaring overigens (nog) niet, zowel beladen als onbeladen heb ik er sinds het verhogen alweer 80000km mee gereden maar alles is nog heel
Succes! Laat maar even horen wat je doet.
W123 groet,
Jurgen
[code:1]Jurgen, kun je mij nog eens bijpraten over hoe je je 300TD hebt verhoogd?
Ik heb laatst 2 nieuwe voorveren gemonteerd (omdat de oude gescheurd bleken...), de wagen staat voor nu erg hoog, zo'n 10cm tussen wiel en spatbord.
De onderste draagarm van het wiel staat dus ook niet meer helemaal horizontaal, dit heeft misschien een licht negatief effect opd e wegligging en het terugdraaien van het stuur na een bocht? (mijn 240D lijkt dit iets beter te doen).
Hoe heb je de auto achter hoger gezet?
(voorkant weer lager is erg lastig omdat ik deze neiuwe veren nu heb en met veel moeite gemonteerd).
Ik ben van plan de niveauregeling wat hoger af te stellen, is dat toevallig ook alles wat jij gedaan hebt?
Groetjes en veel plezier op reis!
mathieu
200T[/code:1]