[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
LPG toevoeging op Diesel. : Techniek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:39

LPG toevoeging op Diesel.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:LPG toevoeging op Diesel.

Berichtdoor janbenz1 » 30 apr 2008, 10:48

De shoke stand van de verdamper gebruik ik niet.
Ik schakel hem gewoon aan en uit op het dashboard als de motor al loopt.
Bij het starten wordt deze inderdaad helemaal niet geactiveert.

Het terugschroeven van de dieseltoevoer wordt bij vrachtwagens inderdaad ook gedaan.
Maar deze worden met een computer ingesteld, en is het beter af te regelen.
Doordat je nu meer power zult krijgen, kun je volgens mij het gaspedaal iets minder diep intrappen om de zelfde snelheid te halen.
Dus dan heb je volgens mij ook een brandstof besparing.
Ik ben dan ook geen wilde rijder, en ga niet harder dan 85 km/h, en als je daar dan ook aan vast houd zal het verbruik minder worden.
Wanneer je hem tot de plank intrapt zal het volgens mij niets uitmaken in het brandstof verbruik.

Maar dat zijn dingen die ik wil gaan meten en bijhouden.
Wordt hier allemaal weer gemeld, en kunnen we allemaal ons voordeel mee doen.

Volgende week, ga ik eerst naar de gasman in Heerenveen, om hem aan te laten sluiten.
Dan voorzichtig testen of het allemaal werkt.

groetjes Jan.
janbenz1

Berichtdoor alex240diesel » 30 apr 2008, 17:36

Jan, ik ben benieuwd. Ik wil wel een keertje bij je langskomen om tezien hoe je het hebt gedaan, en natuurlijk om een bakkie te doen. Ik hoop binnenkort mijn Camper af te gaan bouwen, is nu weer een projectje tussen gekomen , maar het schiet nu toch wel redelijk op. Wanneer ik hem heb gekeurd, gat ook hier een LPG systeem in. Voor mij geldt hetzelfde als voor jou, brandstof besparing is de rede en schonere lucht.
alex240diesel

Berichtdoor Gerard » 30 apr 2008, 17:46

Indien deze link al lang bekend is bij jullie; sorry
Indien niet; lees eens door en doe er je voordeel mee :)

groeten,
Gerard
Gerard

Berichtdoor janbenz1 » 30 apr 2008, 20:14

Alex je bent altijd welkom, heb je ook foto's van je camper? ben wel nieuwsgierig.

Gerard, deze man is ook actief op Dubbellucht, waar ik ook lid van ben, en heb ook veel van hem opgestoken.
Is zeker een leuk stuk wat hij heeft geschreven.

Maar leuk dat je dit even hebt geplaatst.

groetnis Jan.
janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 06 mei 2008, 20:50

Vandaag een extra terugslagklep ingebouwd, die werkt op het vacuum van de venturi in het inlaatspruitstuk, waar de regulateur van de brandstofpomp wordt aangestuurt bij gasloslaten.
deze slang een T splitter op gezet en daar de terugslagklep op aangesloten.
Ik wil hiermee voorkomen dat er bij afremmen op de motor gas wordt doorgelaten.
Dit gas zal hhogstwaarschijnlijk in de uitlaat verdwijnen, maar bij een lange afremtijd op de motor kan er een gasophoping in de uitlaat komen, en dan bij de eerste de beste vonk heb je kans dat je een oerknal krijgt in de uitlaat, en dat dit een kunstwerkje wordt. :)

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 06 mei 2008, 20:51

Hier het geplaatste T stuk waarmee ik de vacuumslang heb onderbroken.
De brandstofpomp heeft hier geen last van, heb al even een proefrit gemaakt.

janbenz1

Berichtdoor Motormongool » 11 aug 2008, 10:13

Hé Jan hoe isset met je eigen bussie en je Diesel/LPG installatie gesteld ? Ook ik ben heel erg benieuwd naar je praktijkervaringen met dat systeem :-)
Hoe is het geluidsniveau en het verbruik in de praktijk?
Post eens een update :-)

Ik zag dat je 08-08-2008 voor het laatst had ingelogd, dus je bent 'in de buurt', ha ha !!
Motormongool

Berichtdoor wwwW123 » 14 aug 2008, 20:48

en stel dat dit allemaal effect heeft en goed werkt; hoe doe je dat dan
met je kenteken enz? want wat moet er dan op je kenteken staan? zijn
daar al voorbeelden/ervaringen van/over?
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 14 aug 2008, 23:28

het is een toevoeging op de hoofd brandstof. komt niet op kenteken, en wordt bij apk ook niet mee genomen. in ieder geval. zo was het in het verleden.
alex240diesel

Berichtdoor Gerard » 15 aug 2008, 00:08

Als je je in de materie verdiept en de ervaringen van anderen in binnen en vooral buitenland tot je neemt dan kan je zelf vaststellen dat een toevoeging van LPG bij Dieselmotoren zonder meer een merkbare positieve uitwerking op het gebied van vermogen, verbruik en uitlaatemissies heeft :).

groeten,
Gerard.
Gerard

Berichtdoor frank_300tdt » 10 sep 2008, 15:01

Hallo mensen,

Ik ben ook bezig om mijn 300 turbodiesel op een diesel LPG mix te laten lopen. Ik heb echter een andere aanpak:

Ik wil mbv een gas injector (zoals ze die bij geregelde benzine motoren gebruiken) een gepulseerde LPG toevoer creeren. De puls frequentie haal ik van de krukassensor (pin 7 en 9 op de diagnose stekker). De puls breedte bepaald de hoeveelheid LPG die per puls wordt toegevoerd. Om zowel de puls als de pulsbreedte te verkrijgen gebruik ik een Siemens PLR (siemens LOGO! 0BA6 12 volt). Dat is een programmeerbare controller met een aantal digitale ingangen, 2 analoge ingangen en een aantal digitale uitgangen. De puls voor de frequentie gaat naar een digitale ingang. de controller programeer ik zo dat als er een puls binnenkomt deze direct doorgegeven wordt aan een digitale uitgang. De lengte van de puls wordt bepaald door de waarde op een analoge ingang. De waarde op deze ingang wordt bepaald door een potmeter die op de dieselpomp (hendel) gemonteerd zit. Als op de analoge ingang 0 volt staat (gaspedaal los, motor stationair) is de pulsbreedte 0ms. er wordt dus geen LPG toegevoerd. Zodra je gas geeft loopt de spanning op de analoge ingang op naar 5 volt (half gas) en naar 10 volt (vol gas). bij 5 volt is de pulsbreedte 12ms en bij 10 volt 17ms. Deze bewerkte puls wordt in de controller doorgesluisd naar een digitale uitgang. Deze geeft dus een pulsbreedte gestuurd signaal uit varierend in frequentie (12 tot 60 hz afhankelijk van de snelheid van de motor) en in pulsbreedte (afhankelijk van de gaspedaalstand) Met de digitale uitgang wordt een Solid State Relais (SSR) dit is een lectronisch relais dat in staat is met hoge snelheden te schakelen. Een elektromechianisch relais kan dit niet. MEt het SSR wordt vervolgens de LPG injector aangestuurd.

De openings tijden heb ik gekozen van 0 tot 17ms omdat 17 ms de maximale tijd is die je bij 60 Hz kunt geven. Met behulp van de druk moet de uiteindelijke heoveelheid gas geregeld worden.

verder: Om de LPG van vloeibaar naar gas te krijgen maak ik gebruik van een drukregelaar/verdamper zoals die ook in geregelde LPG motoren gebruikt worden. Dit is een verdamper die je op een vaste einddruk kunt instellen , bijvoorbeeld 1,5 of 2 bar. Omdat mijn Mercedes een turbo heeft die druk opbouwd in het inlaatspruitstuk moet de druk die de drukregelaar kan leveren hiervoor worden gecompeseerd. Er zijn een aantal drukregelaars in de handel die dit kunnen.

Op dit moment bestaat mijn systeem alleen nog maar op een broodplank en is elektrisch gezien werken en getest. Ik ben nog op zoek naar de volgende onderdelen:

drukregelaar/verdamper
LPG injector
kleine LPG tank

Als er mensen zijn die hierover willen meedenken en of ook uitvoeren dan laat het maar weten.<br><br>Post edited by: frank_300tdt, at: 2008/09/10 19:56
frank_300tdt

Berichtdoor BoutWout » 25 jun 2009, 18:03

Dit is natuurlijk een enorme kick op zo'n 2008 topic, maar wel bere interresant.

Is het al gelukt het systeem werkend te krijgen?
En levert het wat op?

Ik heb een 300TDT en een 608D dus 2 prachtige Merc-OM diesel blokken waar het wellicht zou kunnen.
(eerder de 608D dan de 300TDT overigens)
BoutWout

Re: LPG toevoeging op Diesel.

Berichtdoor Witte_W123 » 30 jul 2012, 22:48

Heren,

dit vind ik allemaal erg interessant, maar moet ik uit het uitblijven van updates concluderen dat e.e.a. niet uitvoerbaar is gebleken? Of is er iets in de regelgeving veranderd zodat er geen 'legale' invulling aan kan worden gegeven?

Ik ben benieuwd!

Groeten,

Roy
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...
Er gaat meer tijd verloren door zoeken dan door opbergen...
Witte_W123
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek