Hallo Trouwkoets,
Voorlopig niet. Als camperbezitter met een 2,8JDT motor erin heeft dit naar mijn mening weinig zin.
De turbo zorgt voor de werveling en de verbranding zal af fabriek als zo goed mogelijk zijn ingesteld.
voor mensen met een ongeblazen motor zijn merkbare resultaten gemeld, voor turbo bezitters is dat percentage gering.
binnenkort gaat een clubgenoot die kan beschikken over een testbank (korte periode) een praktijkproef doen. Zodra daar resultaat van bekend is laat ik het jullie ook weten.
Ik ben het ook grotendeels eens met het relaas van toyman, nieuwe modellen is het resultaat amper merkbaar, oude modellen KAN het resultaat hebben afhankelijk van het type motor.
Eeeh Rob, een intercooler koelt de door de turbo samengeperste lucht af(samenpersen geeft warmte ontwikkeling). Hierdoor wordt de massadichtheid hoger en komt er dus meer lucht in de cylinder binnen. Koude lucht heeft minder volume dan warme lucht, warme lucht stijgt dan ook altijd op. Bij verbranding zet deze lucht dan weer uit met als gevolg meer druk in de cylinder dus meer vermogen. En... ja dat is in elkgeval merkbaar en meetbaar
. Dat van die cyclone blijft nog een vraagteken.
Hee Alex, dat is dan dus ook een turbo. Aangedreven schoep loopt op uitlaatgasdruk en die laat de aanzuigschoep draaien. 2 slakkenhuizen op 1 as dus
. Kun je net zo goed een turbo inbouwen, overigens wel kostbare dingen.
De genoemde E-turbo loopt op stroom dus draait altijd, en geeft dus ook bij lage toerentallen druk. die is dus beter dan via de mechanische aandrijving. Mechanisch vraagt kracht aan de motor dus kost weer motorvermogen. Daarom loopt een turbo ook op uitlaatgasdruk. Dat is immers "verlies" dat je hergebruikt.
Daarom vroeg ik ook of er mensen met ervaring hier waren. Dan kunnen we misschien de ervaringen uitwisselen.
Ook in bekend dat bij lage toerentallen de motor regelmatiger loopt (turbo draait dan ook laag toerental).
bij hogere toerentallen is de menig er wisselend van "geen resultaat" tot "matig effect" voor Turbo rijders dus.
Hoop er later nog op terug te kunnen komen.
Vr.Groetend
Kees
Post edited by: RenK, at: 2008/07/26 21:25
Post edited by: RenK, at: 2008/07/26 21:28<br><br>Post edited by: RenK, at: 2008/07/26 21:33