Beste Benz bezitters,
Ik heb een 200D uit 1979, sinds een jaar op Nederlands kenteken, voorheen Duits. Vandaar ook dat er een katalysator onder zit (allemaal perfect gedocumenteerd en heel officieel).
Hij start al zo lang ik hem heb niet echt lekker, maar de laatste tijd erg slecht.
Ik heb de gloeiboegies allemaal vervangen, maar dat mocht niet baten. Het lijkt er op dat hij diesel krijgt, al zit er soms wat lucht in de retourleiding (al een keer weggepompt, geen verbetering).
Er komt zeker rook uit de pijp, bij starten wit/blauwe en er is ook een roetspoor op de straat te zien, dus er komt ook echt wat door de katalysator.
Wat ik echter nog meer merk aan het geheel:
- diesel verbruik redelijk hoog (1 op 10, terwijl ik nooit harder rijd dan 110 km/h op lange stukken)
- schudden en geklepper bij koude motor(wellicht kleppen laten stellen?)
- koude start (ook in de zomer) erg slecht, na rijbeurt en ca. 4 uur laten staan wel goede start.
- zeer, zeer traag bij koude motor, geen vermogen. Bij warme motor normaal, todat er in de bergen gereden moet worden.
Wat kan de oorzaak zijn? En zullen verbruik en vermogen beter worden als ik de Kat. er onderuit haal?
Sorry voor de lange mail. Oja nog een opmerking, de wagen heeft een off. ruilmotor van MB, deze is al na 10.000km geruild. Volgens mij niet een "1979" opgewaardeerde 65pk model, maar nog het 55pk model. Dit puur afgaand op de sloomheid.
Alvast bedankt!!
Peter