[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Olie verbruik : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 14:17

Olie verbruik

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie verbruik

Berichtdoor wouter » 24 aug 2007, 12:17

Beste 123 liefhebbers,

Vlak voor mijn vakantie heb ik een Mercedes 300TD gekocht (5 week geleden). 1978, 280.000 op de teller. Gister ben ik terug gekomen en de Merc. Heeft het zoals verwacht subliem vol gehouden.
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarr……
Ik vind en vond dat hij/zij/het nogal veel olie verbruikt, op de totale reis (die ook door de bergen van Noorwegen ging) heb ik wel zo’n 6 liter bij gevuld gedurende ong. 3500 km. Hij lekt nergens en ook bij het koelvloeistof zit geen olie.
Na wat topics van jullie gelezen te hebben ben ik ook bang dat bij mij de olie in de niveauregeling is gaan zitten. Echter heb ik geen problemen met dit systeem! Direct na het starten gaat de kont netjes omhoog en blijft daar. Ook als ik in de kofferbak ga zitten (tis een 7-pers) komt de kont netjes verder omhoog. Na een nacht stil staan zakt ie wel weer wat weg. Ook is mijn reservoir slechts 2 keer overstroomt, volgens mij door te veel bij te vullen. (ik moet bijvullen omdat het regelingkastje achter wat lekt) De vloeistof die hier uit komt is een beetje rood, wel vloeibaar (dus geen olie???). Ook de vloeistof in het reservoir is een beetje rood/donker van kleur. Overigens gebruik ik de officiele Mercedes-benz hydrolische vloeistof. Ook het waarschuwingslampje van te weinig motorolie is nog niet gaan branden (maar deze kan natuurlijk stuk zijn), terwijl de olie op de pijlstok onder het min niveau stond (je verwacht ook niet zo vaak olie te hoeven bij vullen ) Ook de olievuldop blijft keurig op zn plaats en hij start volgens jullie richtlijnen (dus met handgas aan) subliem!
De temperatuur blijft min of meer gelijk en op de autobahn haalt ie zn top met gemak.
O. ja ik gebruik 15w/40
Kortom, genoeg informatie, maar ik zelf weet het antwoord niet.
Hopelijk is er iemand die verder kan helpen, alhoewel ik weet dat dat altijd moeilijk is als je de auto niet ziet. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk info te geven.

p.s ik ben net terug, dus heb mij nog niet eens voor gesteld, zal ik ook eens doen 

Groet,

Wouter Slangenberg
wouter

Re:Olie verbruik

Berichtdoor Trouwkoets » 24 aug 2007, 12:34

Wouter, ik zou maar eens beginnen de niveau regelaar te vervangen, want die lekt aantoonbaar. Als het niveausysteem weer dicht is kan je bepalen of er eventueel motorolie via de pomp lekt.
Overigens ben ik van mening dat bij een goed werkend systeem de kont niet of nauwelijks wegzakt na een nachtje stilstand. Dat wegzakken zou heel goed aan de lekkende niveauregelaar kunnen zitten.
Daarnaast zou ik eens een rondje motoronderhoud doen: olie/filter verversen, kleppen stellen, enz. Het zou mooi zijn als je dan ook de compressie kan meten.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Brijn » 24 aug 2007, 12:37

Wouter: motorolielekkage via een kapotte keerring in de niveaupomp zorgt voor zwarte olie in je reservoir, en het overstromen is onmiskenbaar: het kan klein beginnen maar is uiteindelijk veel en smerig, het spuit na korte tijd door de rijwind over je uitlaatspruitstuk en dat ruik je. 1:200 via de nivoregeling verliezen: dan is de hele motorruimte veranderd in een walgelijk oliebad. Overigens blijft de nivoregeling het wel gewoon doen, want met de pomp zelf is meestal niks mis en het systeem doet het best een tijdlang op een mix van hydraulische en motorolie. Overigens 2: Een echt gezonde nivoregeling houdt zijn druk bij stilstand heel lang vast, dagenlang, als hij in één nacht wegzakt is er een lek waar je wat aan moet doen.
Ik weet niet wat voor kleur de officiële MB hydraulische olie heeft, ik dacht transparant, dus die rode kleur verbaasd me. Bloed? Na verloop van tijd wordt de vloeistof wel donkerder door het permanente rondpompen.
Misschien verbruikt de motor toch gewoon behoorlijk wat olie, olieverbruik is heviger op lange trajecten dan bij stadsverkeer. 1:600 kan nog wel zonder dat je meteen een blauw mistgordijn achterlaat. Je zou eens een compressietest moet laten doen dan weet je de gezondheidstoestand van de zuigers/cylinders wat beter dan alleen via een al of niet wegdansende olievuldop.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor wouter » 24 aug 2007, 12:41

Casper, Behalve het kleppenstellen is er wel motoronderhoud gedaan (doe ik altijd als eerste bij aanschaf van een oude auto) MOtorolie verversen, nieuwe filter, nieuwe luchtfilter en nieuwe brandstoffilters. Ook loopt de motor als een zonnetje en is er geen carterdruk, vandaar dat ik geen problemen verwachte bij de motor. Naar dat kastje moet inderdaad gekeken worden!
Iig bedank alvast
wouter

Berichtdoor Brijn » 24 aug 2007, 12:59

Ik hoop dat de regelaar die volgens jou lekt, te repareren is, of dat je een goede gebruikte kan vinden. Mocht je een nieuwe moeten hebben, ga dan eerst even zitten voor ze je de prijs noemen. Een dansende dop is geen sluitende test voor teveel onderdruk, ik ken 300D motoren waarvan de dop doodstil ligt maar die op een compressielektest maar marginaal scoren. De dansende doptest is wel een goede test voor veel te veel onderdruk. Er rijden aan de andere kant veel clubleden helemaal happy rond met dansende doppen en trekken zich er geen lor van aan.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor wouter » 24 aug 2007, 13:06

Dat van dat kastje had ik al uit eerdere topics bergepen :) Misschien dan toch goedkoper om af en toe een litertje hydrolische olie bij te vullen. We zullen zien. Maar het feit dat ie zn top zo makkelijk haalt, zegt dat ook niet iets over de motor? Wat betreft die rode kleur, dat snap ik zelf ook niet, wellicht heeft de vorige eigenaar er een andere (misschien goedkopere) vloeistof in gedaan? Zeker is in ieder geval dat de hydrolische olie in het vat niet transparant is. (ps, heb de auto net gemeten en is sinds gisteravond niet gezakt, zal hem stil laten staan en morgen nog eens meten)

Meerdere suggesties welkom!

Groetjes
wouter

Berichtdoor Brijn » 24 aug 2007, 13:20

De officiële hydraulische olie is ook peperduur. Rode olie zou best ATF kunnen zijn, of gewone hydraulische olie, zoals gebruikt werd in de auto's van een op dit forum liever niet uitgesproken Frans merk automobielen, als de gele citrusvrucht.
Top? Heb je er op de Autobahn 165 mee gereden? Dan kan het olieverbruik wel oplopen ja. Ook oude Diesels halen hun top best, de enige echte criteria voor fatale slijtage zijn: olie ZUIPEN en niet mee willen starten, zeker als het koud wordt.
De legendarische levensduur van de MB Diesels moet je relativeren: Op Mallorca reed een 240D rond met 1500000 taxikilometers op de originele motor, maar dat ding werd soms 72 uur niet uitgezet: vol-continuedienst (van horen zeggen, misschien een broodje-aap verhaal). Anderszijds zijn de 25 jaar oude exemplaren van Opa met 125000 op de teller gegarandeerd verdacht: 5000km per jaar twee keer per week 10km heen en weer naar de Aldi en de Rummikubclub, daar houden deze motoren helemaal niet van.
Meten is weten: doe een compressietestje en je weet het zeker.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor wouter » 24 aug 2007, 13:25

Hahah, ja die citrusvruchten ken ik niet zo goed, heb alleen Mercedes gereden en 1 keer per ongeluk vw :P Die top van 160 was eventjes, om het uit te proberen, verder netjes 120.

Die compressietest is een goed idee, ik kan het zelf even uitzoeken, maar als er iemand is die online is en me kan vertellen hoe duur en waar ik dat het beste kan doen (omg. Groningen) hoor ik het graag!
wouter

Berichtdoor Trouwkoets » 24 aug 2007, 14:36

Trouwkoets

Berichtdoor Brijn » 24 aug 2007, 16:33

Ik zag net dat er voor de niveauregelunit revisiesetjes te koop zijn bij de MB dealer: in Duitsland 53 euro, zal hier wel wat meer zijn. Da's alvast aangenamer dan > 450 voor een hele nieuwe.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trouwkoets » 24 aug 2007, 16:38

Bert, geef ons de link naar die revisiesetjes
Trouwkoets

Berichtdoor Brijn » 24 aug 2007, 20:40

Caspar, ik heb geen link, maar wel een onderdeelnummer: A1233200158
Ik zoek dat soort dingen altijd als volgt op:
Eerst naar http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=04
Item 101 vertelt dat er een reparatiesetje moet bestaan. Dit is een gave, maar helaas, Russische site, dit is hun Home URL http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1. Met een beetje fantasie is er best doorheen te komen. Het online onderdelenboek, als het ware.
Dan naar:
http://dicp.ghb.fh-furtwangen.de/~andre ... 005860032+ met het gevonden onderdeelnummer. En die geeft netjes een adviesprijs voor de Duitse MB Dealers, En die geeft ook net zo netjes aan als het artikel niet langer leverbaar is. Home URL: http://dicp.ghb.fh-furtwangen.de/~andreas/parts.php

Ergo: met onderdeelnummer A1233200158 naar your friendly neighbourhood MB dealer, bestellen en morgen in huis. Of ben ik nou naïef?

Bert

p.s. Met keihard zoeken ben ik er ook achtergekomen dat die verduivelde keerring in de nivopomp wel degelijk leverbaar is. A0049970147! De vervanging staat notabene uitgebreid beschreven in het WIS, een CDtje wat elke W123 sleutelaar verplicht moet bezitten, ja, jammer dat het in het Duits is, helaas. Het is een klein dubbel ringetje van nylon, zo groot als je trouwring, en een adembenemende 15 euro per stuk (in Nederland, in Duitsland 11), maar djeez, keerringen zijn toch standaardmaten, en jawel hoor: te koop. Altijd beter dan 750 euro ex BTW voor een nieuw pomp. Tóch?<br><br>Post edited by: brijn, at: 2007/08/24 21:09
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Jacob » 16 okt 2008, 16:21

Hoi Brijn,heb zelf ook last van een (denk ik)lekkende keering bestelde net met het door jou vermelde nummer bij de dealert dat ging goed gelijk maar 2 besteld.
Maar toen herinnerde ik me dit stukje en belde terug om nog een pakking te bestellen,de dealert vroeg mij of de keerringen wel het enige was wat ik moest vervangen want het pompje bestaat uit nog meer ringen pakkingen e.d.
Wat heb ik nu nodig?
Jacob

Berichtdoor 280TEowner » 15 maart 2009, 06:14

Hallo allen,

Heb me afgelopen week de radiaaldichtring van de niveauregelpomp vervangen maar vraag me nu af hoe deze oliekeerring aan de buitenkant ervan moet afdichten. Want voor de afdichting oliekeerring-pompasje daarvoor is deze oliekeerring dubbel uitgevoerd, maar aan de buitenomtrek van deze zit geen pakkingmateriaal.
Meestal zijn keerringen in zijn totaliteit met rubberachtig iets gevulcaniseerd zodat ook aan de buitenomtrek pakkingmaterial zit, maar bij deze niets. Aan de buitenomtrek is het nu staal op alumunium (van de behuizing van de pomp).
In de WIS-CD staan wel mooie foto's en een heel verhaal over een (zelf te vervaardigen) pers-hulpstuk en hoe te gebruiken maar verder staat hier niet veel info in.

Heeft iemand van jullie wat informatie hierover.

MVG, de eigenaar
280TEowner

Berichtdoor 280TEowner » 18 maart 2009, 10:06

Bij navraag is het idd zo dat er aan de buitenkant niks gesmeerd hoeft te worden. Wel is de voorwaarde dat het gat waar de oliekeerring in moet komen te klemmen gaaf is.

Dus heb je met een dikke schroevendraaier met geweld die oude keerring eruit gewipt en wss een dikke kras gemaakt in dat gat, dan is het dus beter een klein beetje vloeibare pakking ofzo te gebruiken. Mijn ervaring dusss.

Heeft iemand nog aanvullingen?

Happy DIY-time!
280TEowner

Keer terug naar Techniek