[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Vreemd functioneren toerenteller/uurwerk combi : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:17

Vreemd functioneren toerenteller/uurwerk combi

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vreemd functioneren toerenteller/uurwerk combi

Berichtdoor Spooky280CE » 15 okt 2008, 01:23

Hallo members,

Ik zit met een raar fenomeen na inbouw toerenteller/uurwerk combi.
Al maanden op zoek naar een toerenteller uurwerk combi voor m`n 280CE met automaat echter zonder succes.
Gisteren besloten een samen te stellen met achterplaat en uurwerk/elektronica van W123 230 en de toerenteller mechaniek/elektronica en wijzerplaat van een W124 300.
Deze samengestelde combi vervolgens vandaag geïnstalleerd met uitleg en foto`s van onze Duitse vriend waarvan het aansluiten op de zekeringkast nog een behoorlijke “K” klus bleek te zijn.
Alles nagelopen kabel weer op de accu sleutel om en……….perfect alles werkt, toeren lopen op naar 1000 rpm/min verhoogd stationair missie leek geslaagd op dat moment.

Echter naarmate de motor warmer werd en het toerental omlaag ging liep de toerenteller op tot gemiddeld 1200 rpm/min bij warme motor, herhaaldelijk gas geven gaf geen verbetering.
Hoewel de motor een iets onrustige loop heeft mag dit mijn inziens niet de oorzaak zijn van het zwiepen tussen 1100 en 1400 rpm/min.
Bij langzaam gas geven word dit zwiepen enigszins versterkt tot ongeveer 3000 rpm/min waarna deze heel mooi en strak oploopt tot ongeveer 4500 rpm/min. om vervolgens weer terug te vallen naar ongeveer 3200 rpm/min als je het gas pedaal verder intrapt.

Omgekeerd bij gas loslaten krijgt de toerenteller bij ongeveer 3000 rpm/min een zwieperd naar 5 tot 6000 rpm/min alvorens deze terug valt naar stationair 1200 rpm/min.
Ook tijdens het rijden(belast) ongeveer het zelfde (zij het minder heftig) waargenomen.
Tot 90 km/h = 3000 rpm/min is toerenteller onrustig(zwiepend), bij 100 km/h = 3200 rpm/min., 120 km/h = 3600 rpm/min., 130 km/h = 3800 rpm/min., 140 km/h = 4000 rpm/min., 150 km/h = 4200 rpm/mim is deze weer rustig en strak.
Harder heb ik niet kunnen testen liet het verkeer op dat moment niet toe.

De nul setting of stand van de toerenteller in rust is goed en begint onder de 300 rpm/min.
De elektrische aansluitingen zijn goed en stevig geen losse contacten kunnen ontdekken.
Gegevens toerenteller zijn 110.902/089/006, 12V/400HZ/6ZYL/4TA, 124 542 06 16

Misschien een lekkend(lekstroom) ontstekingssysteem?
Wie o wie weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Groet,

Eric.
Spooky280CE

Re:Vreemd functioneren toerenteller/uurwerk combi

Berichtdoor Govert » 15 okt 2008, 11:04

[Dat moet een leuke knutselpartij zijn geweest.

Hoe heb je de toerenteller aangesloten? Waar haal je de impuls vandaan en op welke klem van de zekeringkast?

Op zich zijn is het toerental en de snelheid in orde, als je aanneemt dat de snelheidsmeter ca. 10% teveel aangeeft. Bij 4000 toeren moet je 126 km/u rijden.

Je zou de toerenteller kunnen testen bij een andere zescylinder, dat kan ook zonder hem in te bouwen. Dan kan je vaststellen of het aan de toerenteller ligt of aan de aansluitingen.

Op een Duitse site trof ik dit aan:

Fehlersuche Tacho
1. Symptom: starkes Wackeln, aber nur bis bis ca. 40 km/h: Ursache: Vierkant der Tachowelle oben am Tacho eiert
2. Symptom: leichtes Wackeln über den gesamten Tachobereich Ursache: Wellenlagerung des Magnetsystems im Tacho mit Spiel (nachstellbar)
3. Symptom: Tachonadel macht Sprünge beim Beschleunigen, vom Gas gehen oder Auskuppeln Ursache: Anschluss der Tachowelle am Getriebe verschlissen oder nicht richtig befestigt

Jouw probleem lijkt op probleem nr. 3, dat zou betekenen dat de naald niet goed aan de aandrijving vast zit.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Govert » 15 okt 2008, 11:11

Op deze foto bij deze op ebay, zie je een 6 cylinder toerenteller voor de W124 met een iets ander nummer en maar 350Hz.

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Spooky280CE » 15 okt 2008, 14:33

Hallo Govert70227,

Allereerst dank voor je reply en ja het was een leuke knutselpartij dat best goed te doen is.
Als ik dit hopelijk met hulp van de club goed werkend krijg zal ik nog een verslag met foto reportage op de site posten.
De toeren teller is zoals ik al eerder aangaf volgens de post http://www.w123news.de/modules.php?name ... cle&sid=68 van onze Duitse vrienden aangesloten.
Mede door jou post met de advertentie op Ebay ben ik verder gaan neuzen op het internet en kwam ik deze http://forumw123de.h1168362.serverkompe ... artlang=de post tegen waar in de tabbellen voor 4/6 en 8 cilinders de 110.902/089/006, 12V/400HZ/6ZYL/4TA, 124 542 06 16 die op mijn toeren teller staat in de tabbel van de 8 cilinders terug vind.
Het gekke is dat gelijk daar achter weer 6zyl voor 6cilinder staat.

Door het bovenstaande voor de zekerheid toch de toerenteller op nieuw bekeken en ja 110.902/089/006, 12V/400HZ/6ZYL/4TA, 124 542 06 16 klopt en huh!!!!!!! Verdorie dat was me nog niet opgevallen.
De wijzerplaat loopt van 300 rpm/min tot 8000 rpm/min met het rode gebied tussen de 7 en 8000 rpm/min.

Zou dit dan ondanks het opschrift 110.902/089/006, 12V/400HZ/6ZYL/4TA, 124 542 06 16 toch een toerenteller voor een 8 cilinder zijn?
Lijkt me sterk!!!
Wie het weet mag het zeggen, ik word zo langzamerhand cijferblind en horensdol van alle info die ik ondertussen heb ingewonnen.

Groet,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Bob » 15 okt 2008, 19:46

Hallo Erik, Heb hier twwe combi instumenten voor me liggen. Één van een 230E (tot 6000 toeren zwart en 7000 toeren rood). Achterop 4zyl/4takt en 14000 Imp.
En één van een diesel (6000 Toeren zwart).Achterop 6000 Imp.
Het verschil is dat bij een benzine motor de meet impulsen van de onsteking komen. Dus 1000 TPM (toeren per minute)= 1000x2 (verbrandingen per omw/ 60 (van min. naar sec.= 33,3 Hz
Bij een diesel wordt dat van de OT sensor afgenomen. Daar wordt simpel per krukas omw. één puls gegeven dus 6000 pulsen = 6000 TPM = 100 Hz

Met het opschrift van jouw meter lijkt het mij dat hij van een 6 cylider/4takt is.
Hetgeen dan zou moeten kloppen voor je 6 Cil. 280CE.

De vraag blijft dan (die ook al gesteld is door Govert )waar neem je meet impulsen vanaf ???

Post edited by: Bob, at: 2008/10/15 19:49<br><br>Post edited by: Bob, at: 2008/10/15 20:04
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja

Berichtdoor Spooky280CE » 15 okt 2008, 23:58

Govert70227 wrote:
[quote]

Op een Duitse site trof ik dit aan:

[color=#008000]Fehlersuche Tacho
1. Symptom: starkes Wackeln, aber nur bis bis ca. 40 km/h: Ursache: Vierkant der Tachowelle oben am Tacho eiert
2. Symptom: leichtes Wackeln über den gesamten Tachobereich Ursache: Wellenlagerung des Magnetsystems im Tacho mit Spiel (nachstellbar)
3. Symptom: Tachonadel macht Sprünge beim Beschleunigen, vom Gas gehen oder Auskuppeln Ursache: Anschluss der Tachowelle am Getriebe verschlissen oder nicht richtig befestigt

Jouw probleem lijkt op probleem nr. 3, dat zou betekenen dat de naald niet goed aan de aandrijving vast zit.

Hoi govert70227,

Het bovenstaande lijkt mij bij nader inzien nu ik het een tweede keer zit te lezen over kilometertellers te gaan i.p.v. toerentellers of heb ik het mis??

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Spooky280CE » 16 okt 2008, 00:33

Hallo Bob,

Blij dat er toch nog iemand reageert.
In mijn eerste reactie op het schrijven van Govert70227 heb ik twee linkjes toegevoegd.
De eerste heb ik gebruikt om de boel aan te sluiten en de tweede kwam ik tegen toen de toerenteller niet werkte zoals het hoort en ik opzoek ging naar meer info of wat de oorzaak van het niet goed functioneren kon zijn.
In deze tweede link staat een keurige tabel met het toerenbereik van alle toerentellers(4,6 en 8 cilinder) met bijbehorende frequenties.

Vanmiddag ondanks de regen alles toch nog een keertje nagelopen los gehaald waar nodig(impuls gever) onder de motorkap schoongemaakt en weer aangesloten.
Deze actie heeft als resultaat opgeleverd dat bij stationair de toerenteller niet meer zwiept tussen 1100 en 1400 rpm/min maar stabiel op 1400 rpm/min loopt met heel af en toe een licht tikje naar de 1500 rpm/min.
De rest is onveranderd gebleven.
Ik sta dus nog steeds open voor meer suggesties!!!!

Toch bedankt voor je reactie.

Groet,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Govert » 16 okt 2008, 00:45

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, ik ben in de war met het Engels, daar is een tachometer wel een toerenteller.

Het is vreemd dat er verschillende onderdeelnummers worden gehanteerd bij de W124. Verschillende nummers wijst op een verschillend model, maar dat kan zowel op het mechanisme als op het uiterlijk betrekking hebben. Jouw nummer (1245420616) kan ik o.a. vinden bij een W124 300CE-24, maar niet bij de "gewone" w124-zescylinders. Zou jouw toerenteller toch een ander impuls verwachten dan de W123 kan leveren? Je zou een andere zescylinder-bezitter lief moeten aankijken zodat je het kan testen. Als de meter bij twee W123s niet goed aangeeft, dan zal de toerenteller niet geschikt zijn.

Nogmaals de aansluitingen goed bekijken en nameten. En is je massa-aansluiting wel goed? Je hebt de zaak zelf in elkaar gezet, de massa moet lopen via de stalen plaat aan de achterkant van het instrumentencluster. Als dat niet stabiel is, zal het ook niet werken.

De impulsen kan je alleen meten met een speciaal meetapparaat, ik neem aan dat je dat niet hebt.

Is je ontsteking in orde en goed onderhouden? Maar dat zou je ook moeten merken dat de auto niet goed loopt als dat niet in orde is.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Spooky280CE » 16 okt 2008, 02:03

De toerenteller is inderdaad als ik de verkoper mag geloven afkomstig van een W124 300 TE.
Zie adv.
Mercedes Benz W124 E-Klasse Drehzahlmesser
Sie haben hier die Möglichkeit auf einen originalen Mercedes Benz Drehzahlmesser so wie abgebildet zu bieten.
Das Spenderfahrzeug war ein W124 E300 TE-Modell mit dem Baujahr 1992.
Alle Teile die hier Angeboten werden sind geprüft und haben bis zum Ausbau funktioniert.
Normale Gebrauchsspuren verstehen sich von selbst..
Bei Versand außerhalb Deutschlands und Deutschen Inseln ist der Versand vor dem Bieten zu erfragen

De motor loopt als ie koud is inderdaad iets onrustig en je hoort als je goed luistert af en toe ook een lichte plof uit de uitlaat.
Vandaar dat ik in eerste instantie aan spanningsoverslag(een lekstroom)
in het ontstekingssysteem dacht zoals ik onderaan mijn eerste post al opmerkte
Spooky280CE

Berichtdoor Bob » 16 okt 2008, 11:59

Jouw meter indicatie geeft aan 400Hz/6zil/4tact. Mijn meters heb ik op mijn testbank getest. Daar komt uit dat de Freq. aanduiding (bij jouw 400Hz) overeenkomt met de max. aanwijzing van het meetinstument (bij jouw 8000 TPM, als ik het goed begrepen heb).
Als je dat dus terug reken 400Hz:3x60 = 8000 Tpm. het feit dat ik deel door 3 is voor een 6 cil. (3 imp. per omw.) hetgeen bewijst dat de meter inderdaad van een 6 cil. afkostig is.
Alleen nu weet je nog niets, is het instrument niet goed of de aansturing ????

Wat mij betreft mag je langs komen om het instrument te testen en kunnen we ook de stuurpulsen meten van de auto. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Spooky280CE » 17 okt 2008, 13:29

Hallo Bob,

Mooie geste waarvoor dank.
Mijn auto ligt nu nog een beetje uit elkaar door een lekkend voorruit rubber maar dat is voor dat ik eventueel naar je toe kom wel te regelen.
Ik heb nu tot en met het weekend dienst dus mischien kunnen we voor ergens volgende week iets afspreken.
Stuur anders een pm of een mail naar spooky280ce@gmail.com dan kunnen we definitief iets afspreken.

Bedankt groet,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Bogent » 18 okt 2008, 09:11

Volgens mij moet bij de 280 M110 motor de overgang van zwart naar rood op de 6000 toeren liggen.
Voor zover ik weet is dat ook het aangegeven maximum toerental voor de M110.
Dus de grens op 7000 is dan niet goed dan is het geen orginele meter voor de M110.
Bogent

Berichtdoor Spooky280CE » 18 okt 2008, 13:11

Hallo Bogent,

Ik ben door mijn zoektocht vershillende tegengekomen.
Bij de meeste begint het rodevlak inderdaad vanaf 6000 rpm/min maar ben ook toerentellers tegen gekomen waar het rodevlak bij ongeveer 6250 en 6500 rpm/min begint.
Die van mij is niet origineel 280 maar zoals je in mijn post kan lezen komt deze uit een "Das Spenderfahrzeug war ein W124 E300 TE-Modell mit dem Baujahr 1992." en zou volgens opschrift 110.902/089/006, 12V/400HZ/6ZYL/4TA, 124 542 06 16 geschikt moeten zijn voor de M110 motor

Ik ben nu zo ver dat eigenlijk nog drie vragen bij mij open staan.
1> is de toerenteller defekt?
2> is er een storing waardoor de pulsen op mijn auto niet goed gegenereerd worden?
3> zijn de pulsen van een W124 toch anders waardoor dit afwijkend gedrag op een W123 ontstaat?

MVG,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Bogent » 18 okt 2008, 13:43

Als ik dit zo allemaal lees lijkt het mij toch een probleem te zijn met het niveau van de pulsen.
Misschien dat de 124 met een ander niveau werkt en dan zal je wat aanpassingen moeten maken op de ingang van de toeren teller. Je zou de schema's naast elkaar moeten leggen en gaan vergelijken,
maar ja daar staan ook de diverse componenten niet inwendig op.
Bogent

Berichtdoor Spooky280CE » 18 okt 2008, 15:58

Hoi Bogent,

Ik ga ergens volgende week(moeten we nog definitief afspreken) naar Bob om het e.e.a. door en na te meten in de hoop het probleem te achter halen.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd en kijk er nu al naar uit.
Word dus vervolgd.

Groet,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Spooky280CE » 22 okt 2008, 15:47

Hallo members,

Zoals belooft het vervolg op bovenstaande issue.
Afgelopen maandagmiddag afgesproken met mede forumlid Bob.
Daar aangekomen mocht ik de auto direct de garage inrijden even kennis gemaakt en vervolgens de toerenteller/uurwerk combi uitgebouwd.
Deze naar binnen meegenomen om door en na te meten.
Bob heeft de toerenteller visueel geïnspecteerd en aangesloten op de frequentie/impuls generator, diverse frequenties ingesteld waarop de toerenteller zij het met een lichte afwijking correct reageerde.

Deze afwijking d.m.v. de potmeter proberen te corrigeren wat mislukte maar na een beetje WD 40 weer volledig operationeel was.
Vervolgens de toerenteller geijkt/gekalibreerd in het hoger toeren gebied om de minimale afwijking die je altijd hebt zo klein mogelijk te houden.
Hierop de Oscilloscoop bij aangesloten om te zien hoeveel en wat voor soort impuls
(amplitude enz.) word opgewekt.
Hierna pauze gehouden en onder het genot van een kopje thee met een koekje elkaar iets beter leren kennen.

Nu de toerenteller goed bleek te functioneren de aandacht naar de auto en aansluitingen aldaar verplaatst.
De meeste W123 hebben voor zover ik weet 2 of 3 separate aansluitingen bij de bobine onder de motorkap.
De mijne heeft ze alle drie op een soort grote kroonsteen bij elkaar waarvan de eerste twee posities bezet en de derde in eerste instantie door de kleur v/d bedrading en auto niet bezet leek.
Na de thee toerenteller, Multi meter en Oscilloscoop mee naar de garage om vervolgens met de Multi meter aansluitpunt 2(de middelste van de 3) de impuls frequentie met draaiende motor na te meten.
De Multi meter gaf bij stationair loop ongeveer 37 Hz aan wat ik voor ik de aansluiting maakte ook gemeten had.
Omgerekend betekende dit ongeveer 740 rpm/min. geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen maar van waar dat afwijkend gedrag dan???.

Nu was de Oscilloscoop aan zet dus deze aangesloten en………….natuurlijk 3 impulsen soort puls is goed enz. of eeeeh hmmm toch niet???
Display bijgesteld om de amplitude beter in beeld te krijgen en ja hoor dit is een afwijkend impuls patroon met spikes(piekjes) van wel 250 Volt aan het begin van iedere puls en het probleem dus in een klap boven water.
Ondertussen al beredenerend of en hoe we deze toerenteller dan maar op de dynamo kunnen aansluiten schoot mij ineens het derde aansluitpunt die Bob ook niet opgevallen was binnen.
Besloten dit punt ook op dezelfde manier na te meten en al gauw bleek dat aansluitpunt 3 van boven af gezien de goede was.
Toerenteller/uurwerk combi ingebouwd en aangesloten en toert tot op heden vrolijk en stabiel.
Functioneert bijzonder mooi.

Ik zal in de nabije toekomst mits m`n beperkte tijd dit toelaat een topic op het forum plaatsen met de ombouw(W124=>W123) en inbouw van deze toerenteller/uurwerk combi.
Govert70227 en Bogent bedankt voor jullie aandeel in het geheel.
Bob hier vandaan nogmaals dank voor je tijd, verhelderende kennis, gastvrijheid en de aangename samenwerking.

Groet,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Bob » 22 okt 2008, 18:00

Nogmaals geen dank en de wijn smaakte goed.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Spooky280CE » 22 okt 2008, 18:15

Hoi Bob,

Gelukkig is ie in de smaak gevallen.
Ik had deze zelfs nog niet en nu nog steeds niet geprobeerd maar zo te lezen was het gelukkig geen slechte keus.
Wellicht is vanavond tijdens voetballen een mooie gelegenheid om deze uit te proberen.

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Jaap 230E » 22 okt 2008, 21:15

Goede cavond Heren Bob en Spooky,

Mooi om te lezen hoe jullie dit opgelost hebben, mijn complimenten!

Met vriendelijke groeten Jaap Rijnstadgroep
Jaap 230E

Keer terug naar Techniek