door Trouwkoets » 12 aug 2009, 19:32
Jetronic is een naam die door Bosch voor haar benzine inspuitings systemen wordt gebruikt. Bij mijn weten heeft er nooit een J-Jetronic bestaan. In de vroege M110's in de W114, W107 en W116 werd een D-Jetronic gebruikt, een elektronisch intermitterend inspuit systeem. Vanaf '74/75 is overgestapt op de mechanisch werkende K-jetronic met constante inspuiting. In de W123, W126, W201 en de W124 is tot begin jaren negentig (M102 en M103 motoren van de 200, 230, 260, 300 en 320) gebruik gemaakt van een moderne versie hiervan, de KE-jetronic. Daarna hebben de computer gestuurde systemen hun intrede gedaan zoals de Mono-Jetronic en de Motronic. De L-jetronic is een systeem dat naast de K-jetronic heeft bestaan en was eigenlijk de opvolger van de elektronische D-jetronic.
In de W123 is dus alleen gebruik gemaakt van de K-jetronic, en vrijwel allemaal dezelfde lichting, dus weinig variatie. Vanaf '81 kom je in uitvoeringen voor spoecifieke landen wel systemen tegen om uitlaatgassen schoner te krijgen met katalysator (meestal ingeregeld) icm. een uitlaatgas terugvoer systeem. vanaf '82 wordt op de M102.980 Schubabschaltung toegepast, die de brandstoftoevoer afsluit bij remmen op de motor.
De K-jetronic is erg betrouwbaar gebleken. het systeem kent weinig storingen, geen bekend zwakke plekken (wellicht het benzinepomp relais) en zorgt voor een zeer aanvaardbaar verbruik.
Zie ook
Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2009/08/12 19:37