door JantjeV8 » 14 nov 2008, 18:26
Volkswagen heeft een koelvloeistof ontwikkelt voor haar aluminium motorblokken en die de kleur blauw gegeven. Of dat door de chemicalien is bepaald weet ik niet, maar ze hebben daar een paar jaar geleden "hun" koelvloeistof een eigen herkenbaarheid mee willen geven. Ik geloof best dat er dopes in zitten die meer op het aluminium gericht zijn dan op de gietijzeren blokken van vele andere merken. Daarom zal een 'traditionele' antivries (met water) of koelvloeistof in zo'n aluminium blok wellicht niet ideaal zijn, andersom denk ik dat het minder problemen zal geven.
De hoofdfunctie blijft echter gelijk, warmteafvoeren en zo laat mogelijk bevriezen.
Ondertussen sluiten andere fabrikanten zich graag bij een ander aan en dan is het wellicht interresant om je huidige groene prut ook blauw te maken. Volgens mij zit daar een hele grote commerciele gedachte achter. Tevens de wetenschap dat de consument gemiddeld weinig van autotechniek afweet en op het moment dat je de consument een keus moet laten maken durven ze het niet en staan ze direct weer bij je garage.
Ik heb er ook nog nooit naar om gekeken, gewoon wat er bij de automaterialenzaak voorhanden is en heb er (ook bij de professionele kilometers in de vrachtwagens) nog nooit problemen mee ondervonden.
In zowel antivries als koelvloeistof in groen of blauw zitten dezelfde glycol propeen of glycol etheen die het bevriezen voorkomen, dat kan je gewoon op de etiketten lezen.
Ik geloof niet dat het mengen tot problemen zal lijden, gebaseerd op de 'nooit probelemen mee gehad' ervaring.
Ben wel benieuwd Steenwiekermoat wat die problemen zijn geweest en hoe dan aantoonbaar was dat bij een storing of defecte motor de oorzaak in de koelvloeistof zat.