door JaapW114 » 22 nov 2008, 00:45
Eric en Paul,
Ik werk zeer regelmatig aan de weg meestal 's nachts. De voorwaarden van het gebruik van een oranje zwaailamp zijn mij bekend. De stroboscoopflitsers wil ik eigenlijk alleen op afgezette weggedeelten gebruiken, daar waar wij aan het werk zijn. Helaas hebben steeds meer mensen volledig lak aan een afzetting en rijden er gewoon doorheen en komen dan dus aan rijden waar wij aan het werk zijn. Altijd onder het mom van we zagen niet dat er gewerkt wordt, maar nu we er toch zijn, kunnen we er even langs. Dan pissig worden als ze er niet langs mogen, omdat er verderop spullen op de weg liggen. Dus dacht ik om de auto dan zo neer te zetten dat die stroboscoopflitsers voor een ieder goed zichtbaar zijn, zodat men kan zien dat er gewerkt wordt. Ook zou het handig zijn om deze stroboscoopflitsers ook te gebruiken als we vanaf de snelweg in willen voegen naar het deel waar wij aan het werk zijn, ondanks dat er borden staan met in- en uitvoegend werkverkeer.
Politie gedraagt zich altijd correct bij werkzaamheden, komen vaak even vragen of zij er ingeval van calamiteiten langs kunnen, of wij geen spullen op de weg hebben liggen of gaten of sleuven in het asfalt zitten, ook staat er vaak een zware telekraan breed gestempeld, zodat de weg geblokkeerd is. Een ieder weet dat het enige tijd duurt alvorens een telekraan ingepakt is, zeker als er nog een last in hangt.
Over de mannen van Rijkswaterstaat kan ik kort zijn, thuis niets te vertellen, zo arrogant als de pest en altijd op hun strepen staan. Ook heeft iedere kantonier zijn eigen regelgeving over het voeren van verlichting van werkverkeer, we kunnen het dus eigenlijk nooit goed doen. En dan meteen dreigen met het laten verwijderen van de afzetting, als wij er tegen ingaan. Een uitzondering daargelaten, alleen die zijn we nog niet tegen gekome.
Jaap