door Bob » 04 dec 2008, 23:00
Het vacuüm heerst juist in het inlaat spruitsuk. Maximaal zonder gas te geven en Minimaal bij vol gas.
Namelijk als je bv van een helling afrijd zonder gas te geven creëer je het maximale vacuüm. Ook als je behoorlijk toeren maakt en je laat het gas plotseling los.
Op dat moment heb je een compressor waarvan je de inlaat dicht houdt. Wanneer met de inlaatslag de zuiger naar beneden gaat wil hij max aanzuigen via de geopende inlaat klep.Echter als je geen gas geeft is de gaskep (ook wel smoorklep) gesloten en kan hij alleen maar lucht aanzuigen via het hele kleine luchtgaatje van de stationair regeling.
Op de uitlaatslag perst ie de evetuele lucht eruit (inlaatklep dicht, uitlaatklep open).
Op de volgende inlaatslag gaat hij weer opnieuw vacuum zuigen.
Zodoende is het max. vacuum ook mooie (alleen bij een Benzine motor) indicatie voor de conditie van je motor. Bv een lekkende uitlaat klep zorgt ervoor dat bij de inlaatslag de zuiger nooit lekker vacuum kan zuigen. Dus het vacuum bij losgelaten gas zal ook niet hoog zijn. Theoretisch is de ideale (welke dus niet bestaat) motor er een die zonder gas te geven rijd. Dus -1Bar vacuum (buitenlucht is 0 bar). Helaas is de wereld niet ideaal maar duidelijk is dat met het hoogste vacuum (dus het dichts naar -1 bar) een goede conditie aangeeft van een motor. BV met constante snelheid (50km/uur) in de hoogste versnelling (4 of 5e) rijdende heb je heel weinig gas nodig dus een relatief hoog vacuum. Hoe beter je motor hoe minder gas dus hoger vacuum. Fraai is ook bij één slechte cilinder dat een vacuum meter dat laat zien (bij stationair toerental) als een bibber met de naald op moment dat de slechte zuiger voorbij komt.
Eigelijk een heel mooi instrument die standaard ingebouwd zou moeten worden (ook wel economie meter) zoals ook in de latere benzine modelen van de W123.
Bob<br><br>Post edited by: Bob, at: 2008/12/04 22:02