[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
nagelend geluid : Diesel Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:47

nagelend geluid

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re:nagelend geluid

Berichtdoor JantjeV8 » 03 dec 2008, 09:49

Hier zie je een losse voorkamer. Ik heb gezocht naar een plaatje waarin je in de voorkamer kijkt zodat je dat bolletje goed zou kunnen zien, niet gevonden.
Je ziet hier ook het gat aan de zijkant van de voorkamer. Daar komt de gloeistift in uit. Aan de kroon van de voorkamer zie je een maanvormig nokje zitten waardoor de voorkamer maar op 1 manier geplaatst kan worden.
Een voorkamer zou ongeveer een 40/50 euro mogen kosten, maar je weet bij onze Benz dealers maar nooit...
Wiebren zal exact weten te vertellen of bovenstaande klopt, die doet het met z'n ogen dicht. <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/12/03 08:49

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor JantjeV8 » 03 dec 2008, 10:04

Dit is een interresant verhaal:
viewtopic.php?f=12&t=4218
en deze ook:
viewtopic.php?f=6&t=4224
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor han2907 » 04 dec 2008, 00:33

beste ?wintjes ?

bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken.

groeten Han
han2907
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor han2907 » 04 dec 2008, 00:49

hoi jan

bedankt voor het verder uitzoeken,
waar is een voorkamer buiren de dealer om te koop?

gr. han
han2907
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor han2907 » 04 dec 2008, 19:25

verslagje na een dagje sleutelen


vandaag ben ik begonnen met het zoeken naar lekken in de brandstof leiding.
de slangeklemmen van de aanvoer en retourleiding zaten los, en ik kon de leiding er zo aftrekken. om te testen of er lucht bij kwam heb ik even voor nood doorzichtige leidingengemonteerd.
de aanvoer leiding heeft geen luchtbelletjes, en in de retourleiding komt na flink gas geven een stroom kleine luchtbelletjes mee, ik ben van mening dat het geen effect op het lopen van de motor heeft, maar daar ben ik niet zeker van.
ik heb de leidingen weer gemonteerd en voorzien van nieuwe klemmen, de leidingen zitten nu stevig vast.
daarna heb ik het advies opgevolg en de leiding losgedraaid die voor de onderdruk op de brandstofpomp zorgt.
het veertje heb ik opgerekt tot 2,5 cm en daarna alles weer teruggezet.
hierdoor is het nagelende geluid wat afgezwakt(de felle tik,is eruit) maar voor mijn gevoel toch nog niet zoals het moet.
opmerkelijk vind ik wel dat de Benz veel beter op het gas reageerd, en wat feller is geworden.
het verschil is enorm, ook kun je de auto inderdaad tot een lager toerental terug laten zakken.
daarna heb ik de verstuivers eruit gedraaid en naar het bolletje in de voorkamer gekeken, dit zag er goed uit.
de verstuivers hebben we nogmaals getest, en het bleek dat er 4 met 120 bar zijn, en 1 met 90 bar.
omdat ik de tip had gekregen dat ze onderling niet teveel mogen verschillen heb ik de oude verstuiver weer gemonteerd.
op advies van de MB.monteur had ik nl. een nieuwe verstuiver gemonteerd, omdat hij ervan overtuigd was dat deze het nagelend geluid veroorzaakte.
het was nl. weg bij het losdraaien van de branstofleiding.
dat mocht echter niet baten dus een nieuwe verstuiver gekocht wat achteraf niet nodig was.
in dit geval heb ik de oude gebruikt om de verstuiver van 90 bar te vervangen.

ik ben nog niet tevreden, omdat de motor even regelmatig loopt, en dan in eenkeer een misslagje maakt.

in zoverre ben ik iets geruster, omdat de voorkamers volgens mij goed zijn.
maar nu heb ik een nieuw probleem.
de koude start weet ik nog niet, maar ik verwacht niet dat die beter is.

heeft iemand nog een idee waar ik kan zoeken, of is er ergens een specialist die er een keer naar wil kijken?

b.v.d. han heijne
han2907
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor 300TD W123 » 04 dec 2008, 19:35

Hallo

Heb je de gloeipluggen al een gecontroleerd? Het lijkt erop of de tikkende cilinder koud niet goed meedoet en als hij een tijdje geforceerd heeft meegedraaid het beter gaat doen.
Een keer de gloeiplug verwisselen met een andere moet volgens mij dan ook voldoende zijn om dit even te testen.


Sorry begin niet goed gelezen is al gebeurd

Heb nu eens de werkplaats cd rom geraadpleegd en het kan ook aan het gloeirelais of de bedrading naar de gloeipluggen liggen.
staat in het hoofdstuk motor verbrennung.

groet Mark


Post edited by: 300TD W123, at: 2008/12/04 18:36<br><br>Post edited by: 300TD W123, at: 2008/12/04 19:18
300TD W123
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Toontje » 04 dec 2008, 20:38

hoi hoi
het een en ander kan ik niet helemaal volgen voornamelijk dat stukje over verstuivers.
ik heb die van mij ook pas gedaan en heb ze laten persen .
de nozels als die vervangen worden moeten wel gesteld worden en dat doen ze met plaatjes en dat is dus net zo vaak een plaatje wisselen tot je de juiste druk hebt
en 1 waar de druk van te laag is of was en die ruil je dan weer om zal dan ook niet goed zijn.
bij mij waren er 2 niet goed van de 4 en dat was moeilijk starten vooral als het wat kouder is dan is het ook ff wat wakkelend aanslaan verder loopt het dan wel mooi .
maar met 4 goede start dat weer stuk beter en loopt gelijk lekker te knikkeren .
groetjes toontje groep zeeland

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor han2907 » 04 dec 2008, 23:26

hoi toon

van de 5 originele verstuivers heeft er 1 .90bar, en 4 .120bar.
de verstuiver van de 2e cilinder is vervangen i.v.m. het nagelende geluid.
als de brandstofleiding wordt lasgedraaid is het geluid weg.
dus deze is op advies van de monteur vervangen (dus i.v.m. het geluid, niet i.v.m. de druk)
dit mocht echter niet helpen, het geluid bleef.
de verstuiver die dus uit de 2e cilinder komt heb ik vervangen met de verstuiver van 90bar (deze had ik gemarkeerd na het testen)
voor mijn gevoel loopt de motor verder goed, alleen hikt hij af en toe iets.
het is net of hij om de zoveel slagen er eentje overslaat.

ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb beschreven, ik begin ook te denken om de verstuivers te laten reviseren, kun je me vertellen wat de kosten zijn?

bedankt voor de medewerking.

gr. han
han2907
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor JantjeV8 » 04 dec 2008, 23:49

Han, nu hebben we toch al heel wat zaken nagelopen en wordt het moeilijk.
Dat van dat veertje snap ik de achtergrond nog niet.
Een diesel hoort niet te hikken, het ding hoort continu mooi rond te lopen, zo is dat.
Het begint zoetjes aan toch in de buurt van de brandstofpomp te komen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Toontje » 05 dec 2008, 08:37

hoi hoi
tja is me nu duidelijker er zit nu nog steeds 1 nozel met lage openings druk in.
dat nagelen kan me ff het geluid er niet bij voorstellen maar met die 4 verstuivers van mij nu ben ik blij dat ik het knikkerende geluid hoor als die gestart is das ook zo'n moeilijk begrip.

en ik moet zeggen als ik de 300 start het heel anders klinkt als de 200 maar echt nagelen dan neem ik aan dat je echt een metaal klank hoort.

word het minder als die warm word of blijft het zo .

ik weet wel dat er in het begin van de 123 serie nozels waren die erg veel herrie maakten en werden later nozels met de anti nock uitvoering.

zelf heb ik wel gehad dat er bij een diesel een lager aan het uitlopen was en toen kreeg ik ook wel een erg nagelend geluid maar dat was maar van korte duur.

en wat de verstuiver openingsdruk betreft de brandstof pomp is net een motor en als je het verbrandings moment maar vroeg genoeg zet wil die andersom gaan draaien .
wat ik daar mee bedoel is zal het ff makkelijk vertellen.
bij 120 bar opening komt de ontbranding als zuiger boven is
bij 90 bar is die nog niet boven.
de brandstof pomp draaid gewoon op de motor mee en als die eerder zijn druk kwijt kan dan doet die het ook dus niet op het gewenste moment.

al met al een moeilijk verhaal zijn ook dingen waar ik me niet aan waag en die laat ik over aan iemand die er echt verstand van heeft.
en wat verstuivers reviseren kost weet ik niet maar ik dacht al eens gelezen te hebben op het forum dat iemand er 4 had laten doen bij de bosch service voor ongv 200 euro
groetjes toontje groep zeeland
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Govert » 05 dec 2008, 13:16

Aangezien het geluid verdwijnt bij het losdraaien van de leiding, neem ik toch aan dat het een verbrandingsprobleem is en geen mechanisch probleem. Je zou het nog kunnen testen door de motor op de startmotor te laten draaien (pomp in de STOP-stand zetten).

De verstuivers kan je laten reviseren, dat betekent dat de nozzle (die zit in de verstuiver) wordt vervangen en dat de verstuiver op de juiste druk wordt gebracht. De juiste druk ligt voor nieuwe verstuivers tussen de 115-123 bar. De minimale waarde is 100 bar bij gebruikte verstuivers. De reden om verstuivers te reviseren is omdat ze een slecht spuitbeeld vertonen. Als het spuitbeeld goed is, maar de openingsdruk te laag, dan volstaat alleen een nieuw drukplaatje. Verder kan je de nozzles ook gewoon schoonmaken, dat is wel een secuur werkje met als belangrijkste voorwaarde: schoon werken.
Met andere woorden: je vervangt/reviseert de verstuivers als er iets mis mee is, niet zomaar. Mocht je ze toch willen laten reviseren, reken dan op ca. 25 euro (ex. btw) arbeidsloon per verstuiver en een bedrag van 25-50 euro per nozzle. Dit kan je laten doen bij een (Bosch) diesel service. Die kunnen ook zien of de juiste nozzle is gebruikt.

Maar als ik het goed begrijp heb je nu zes verstuivers: 4 stuks oud met openingsdruk 120, 1 stuk nieuw van de dealer met de juiste openingsdruk, 1 stuk oud met openingsdruk 90 bar.

Je kan nog de persklepjes opnieuw vastzetten, je hebt er speciale koperen pakkingsringetjes voor nodig (kost een of twee dubbeltjes bij de dealer) en een momentsleutel. Daarvoor moet je de moeren op de brandstofpomp losdraaien, de persklepjes schoonmaken en dan weer in elkaar zetten met een nieuwe pakkingsring. De procedure verschilt per type pomp. De procedure staat goed beschreven op de Werkplaats CD (en ook wel hier op het forum).

Als dat niet werkt, dan zou je nog de dieselpomp op een testbank laten zetten, dat kan ook bij een (Bosch) diesel service.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor bartolo66 » 05 dec 2008, 13:49

Hoi Han,
Ik zie dat je uit overijssel komt neem eens contact op met Kleinjan in Nijverdal, is oa bosch diesel center, als je de verstuivers wilt laten reviseren en eventueel je pomp:

http://www.kleinjan.nl/index_pages.php? ... eltechniek
bartolo66
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Bertoluchi » 05 dec 2008, 17:52

Beste Han,

Voormalig lid Boy (Willem) heeft mij gemaild en geeft te kennen dat het aan de voorkamers ligt.

Bijgaand enkele links.


http://mercedesclub.nl/index.php?option ... 9&catid=37

viewtopic.php?f=12&t=3744

viewtopic.php?t=2247&p=32306

viewtopic.php?f=12&t=1086&p=19591

Ik zelf heb er geen verstand van Willem wel, dus vandaar dat ik het post namens Willem.
Avatar gebruiker
Bertoluchi
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 02 nov 2006, 19:18
Woonplaats: Arnhem
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Govert » 05 dec 2008, 21:48

Ik had vanavond Willem nog even aan de telefoon voor iets anders, het kan inderdaad aan de voorkamer liggen, de bovenstaande links geven aan hoe je het moet vervangen, maar hij gaf aan eerst de compressie te meten en ook naar het persklepje te kijken.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor han2907 » 06 dec 2008, 00:10

hoi govert

ik heb de bolletjes in de voorkamer bekeken, en deze zagen er mooi rond en onbeschadigd uit. ik heb nu zo,n beetje alles getest, het enigste wat ik niet kan is de compressie testen, hier heb ik geen aparatuur voor, en ook niet in mijn kennisenkring.
wie kan er voor mij compressie meten en mij helpen zoeken naar het euvel ?
ik ben natuurlijk bereid de onkosten te betalen.
ik ben van plan om de verstuivers na te laten kijken want denk steeds vaker dat het richting verstuivers of brandstofpomp gaat.
kun je me meer vertellen over de persklepjes ?

gr. han
han2907
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Govert » 06 dec 2008, 00:43

Zie deze link:

viewtopic.php?f=12&t=1086

(die staat ook hierboven).

De procedure verschilt per type pomp (zg. MW of M/RSF-pomp) maar komt op hetzelfde neer. Kan je het nummer van de pomp melden? Er moet op de dieselpomp een nummerplaatje zitten. Dan kunnen we zien wat voor pomp je hebt. Een paar foto's van de pomp zegt meestal al genoeg.

Je hebt keerringetjes (rubber en koper) nodig (bij de dealer halen, bij de Bosch dienst krijg je ze alleen in een hele pakkingset), toen ik ze aanschafte kostten ze 0,41 euro en 0,35 euro per stuk (ex. BTW) en een momentsleutel (met een bereik van minimaal 20-50 Nm). Ook hier weer schoon werken.

Voor compressiemeten (als er geen forumleden zich aanmelden; ik woon ook niet in de buurt) kan je bij een diesel service terecht. En in de handel zijn simpele compressiemeters te koop voor 50-100 euro. Belangrijk is dat de compressiemeting wordt uitgevoerd als de motor warm is.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor han2907 » 06 dec 2008, 21:30

hoi govert

ik heb het stukje gelezen wat je meegestuurd hebt.
ik heb geen doorzichtige reourleiding aan de brandstofpomp maar heb tijdelijk een aanvoer en retourleiding gemonteerd die dootzichtig zijn.

in de aanvoer zat geen enkel luchtbelletje, maar als ik een keer goed gas gaf zag ik in de retourleiding een hele stroom kleine belletjes meekomen.

ik dacht dit heeft toch geen invloed op het lopen van de moter, maar zou dit kunnen duiden op een slechte keerring ??

morgen zal ik proberen te ontdekken om welk type pomp het gaat.

ik ben evt. wel bereid om een keer naar je toe te komen, wil vanzelfsprekend de kosten wel vergoeden, moet je maar aangeven of je het wilt ?

b.v.d. groeten han
han2907
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Govert » 06 dec 2008, 23:14

Je zou even Arie van Schie een berichtje kunnen sturen, met de vraag of je daar (in Pijnacker) een keer terecht kan, dan kan ik daar wel naar toe komen. Werkt wat prettiger dan bij mij op de stoep. En na een ritje naar Pijnacker is een motor wel lekker warm, beter voor de compressiemeting.

Die ringetjes zouden het kunnen zijn, aangezien de voorkamer volgens jou in orde was. Het is bovendien een goedkope reparatie, waarmee je een oorzaak kunt uitsluiten.

Met een compressiemeting krijgen we een algemeen beeld van de motor.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:nagelend geluid

Berichtdoor han2907 » 07 dec 2008, 20:20

hoi govert

lijkt me prima, ik zal de ringetjes en persklepjes bestellen bij de dealer.
ik zal ook nog nieuwe brandplaatjes meenemen.
hoe stuur ik een berichtje naar Arie ?
en wanneer komtjou het beste uit ?

b.v.d. han
han2907
 


Re:nagelend geluid

Berichtdoor Govert » 07 dec 2008, 22:05

De persklepjes zelf hoef je niet te vervangen, alleen de rubberen en koperen keerringen. De persklepjes kunnen we schoonmaken. De bestelnummers voor de MRSF-pomp zijn A0019973440 en A0179974148. Mogelijkerwijs zijn ze voor de MW-pomp anders. Bestel er maar iets meer dan 5, dan komen we niet tekort als het per ongeluk verkeerd gaat.

Brandplaatjes zijn bij de Bosch-dienst weer goedkoper en ze hebben ze op voorraad.

De contactgegevens van Arie staan op zijn website http://www.sleutelruimtepijnacker.nl/ en hier op het forum heet hij arie (via een prive-bericht bereikbaar).

In het weekend kan ik meestal wel, maar a.s. weekend niet.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

VorigeVolgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten