door MBvO » 21 jan 2009, 18:29
Hoi Jacobus,
Nou, met alle adviezen hierboven kom je vast een heel eind. Best eerst even een hele rij dingen langslopen voor je 'm weer start, radiator leeg en toch starten lijkt me niet zo verstandig...
Heb zelf verstopte filters gehad en dat gaf wel stottersymptomen (maar minder erg) maar geen witte/blauwe rook. Veel witte rook duidt volgens mij op koelvloeistof verbranden (stoom) = kopppakking kaduuk maar je ziet geen snot in de olie/ op de pijlstok dus? Blauwe rook juist op onverbrande diesel, dus dat zou op een compressieprobleem kunnen duiden (te weinig compressie = geen hitte om diesel te laten zelfontbranden).
Bij mij was het rubber slangetje wat de tank op de leiding naar voren aansluit helemaal poreus (diesel kwam er doorheen en was dus vochtig en aangekoekt aan de buitenkant) en daar werd bij mij lucht aangezogen. Ook was de tank vies van binnen, had ik hem bijna leeggereden en toen was het filter in de tank helemaal verstopt.
Tank uitbouwen, schoonmaken en nieuwe filters en slangetjes loste het probleem helemaal op - maar ik weet niet of dat bij jou voldoende helpt.