door JantjeV8 » 23 jan 2009, 22:23
Mag ik vragen hoe je dat dan doet???
Ja dat snap ik, schijf in de tol, bril op de kop en doorhakken dat ding. Maar dat bedoel ik niet.
Bovenaan loopt een veer in de laatste winding naar een vlakke cirkel, de spoed loopt daar naar 0. Daar hoort een rubber blok op wat in de 'veerpot' past.
Die laatste winding zorgt er voor dat de veer over bijna de hele omtrek gelijk zijn steun afdraagt.
Dat geldt ook voor de onderste winding, ook die draagt over een zo groot mogelijk deel van z'n omtrek. Als je dan aan welke kant dan ook, een stuk weghaalt, draagt de veer volgens mij alleen nog maar op 1 punt en dus concentrisch. In feite wil hij iedere keerdat hij belast wordt er tussen uitspringen. Hij veert niet rechtlijnig in, maar bolt iedere keer naar buiten.
Al zou het goed werken, de karakteristiek van de veer, ookwel de veerconstante veranderd en dat zal op een daarbij behorende manier geabsorbeerd worden.