Zo, weer een jaartje verder. Ben weinig op het forum geweest, maar nu toch even een update.
apk weer gehaald, met wat reparatie's:
Uitlaat nu (eindelijk) vervangen. New-old-stock van een forumlid gekocht. (middenstuk, voorpijpen nieuw).
Achter; remschijven+blokken+remslangen vervangen (nieuw)
linkerachterklauw vervangen (2e hands van Jan van Dijk uit SOmeren)
Eigenlijk geen specifieke oldtimer problemen dus, gewoon achterstallig onderhoud wegwerken. Wel jammer van het geluid, da's een stuk braver nu. Maar hij loopt wel een stuk beter nu! Van die nieuwe remmen merk ik niks, hoewel die ene klauw toch echt vast zat. schijf was duidelijk maar aan één kant geraakt. Heb er geen foto's van, sorry, maar was wel overtuigend.
Ondertussen een afspraak gemaakt bij een restaurateur (of hoe noem je zo iemand) die gaat het rottingsproces van de onderste rand achter de achterwielen repareren. Is een via-via adres, levert goed werk. Niet echt goedkoop. maar hij plamuurt niet en haalt alle rottigheid weg, dus niet er overheen zetten. Gaat om beide zijden, allebei slecht. Wordt niet gespoten, zetten we gewoon voorlopig in de bitak of vergelijkbare rommel. Heb ook een occasie linkervoordeur op mp gekocht.
Verder gewoon lekker tevreden rijden, goedkoop tanken (wel và à k
. Vooraf had ik me bedacht dat het mogelijk moet zijn om met de uitgespaarde wegenbelasting het extra onderhoud te betalen. (En met extra bedoel ik dan de oldtimer problemen, die bij een auto van 5 of 10 jaar oud nog niet opspelen, zoals roest).
Tot nu toe is het zo dat ik eigenlijk alleen gewoon onderhoud heb gehad, althans betaald. De oldtimer-trammelant heb ik zelf opgelost dus kosteloos. Imaginair heb ik nu een budget van ca 2500 euro voor reparaties. Dat gaat met die staartstukjes zeker niet op. Zelfs met een koprevisie (die er toch een keer aankomt) zit ik nog binnen mijn doelstelling.
En wat een genot, die onderdelen in overvloed, nieuw, 2e hands, en ook gang naar de dealer is zeker niet ridicuul. Sommige zaken zijn wel onbetaalbaar (kachelmotor), maar andere weer zeer redelijk (bumpersteunen). Dat is met de 2cv toch wel even anders (sorry dat ik het moet zeggen), ik had een oliedruksensor nodig, en begon maar gewoon bij de dealer. Werd ik toch gewoon afgepoeierd, verkochten niks meer voor de eend. Terwijl die toch tot 1990 of later gemaakt zijn. Sukkels.
Zo, dat was het weer, nog vragen, dan hoor ik het wel. Tzt natuurlijk foto's van de staartstukkies!
Groetjes van de tevreden W123 rijder!