hoi pier,
je vergist je :
de orginele had 42 lamellen..toen ik hem 2 jaar geleden kocht , de 300D ,was het altijd 84 graden..
twee weken terug een aftermarket geplaatst met 52 lamellen
eergisteren een orginele behr geplaatst met weer 42 lamellen
de situatie is nu , na 3 testritjes vandaag
blijft keurig op 84 graden bij 70 of hoger..
voor stoplichten naar de 90 graden
30 rijden en veel bochten , stoppen enzo naar de 100 of 105
als ik weer de snelweg op ga naar de 84
rara?
3 mogelijkheden:
te veel lucht in het koelsysteem : ik had de aftermarket radiateur in de keuken gevuld met water, hoever ik kwam..4 liter
ik denk dat het lang duurt eer de wet vd communicerende vaten (lamellen ) optreedt
hoeveel liter gaat er puur in radiateur?
11-1 = 10l?
optie 2:
de water pomp pompt te weinig bij langzame snelheden ..vorig jaar erin gezet overigens , nieuw..
misschien te licht?
optie 3:
toch de visco-fan? hij draait wel altijd mee..maar bij de grens van 90-95 graden hoor ik absoluut geen verschil
als hij stationair loopt..de v-snaar staat goed
ik blijf maar zoeken
zolang ik blijf rijden zonder te stoppen blijft de temperatuur op 84 graden , 35 km/u of 115 km/u
ik weiger weer een thermostaat te kopen..
de 23 euro van de dealer is dus weggegooid geld geweest