[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Voetbadje links achterin, nee he! : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 00:54

Voetbadje links achterin, nee he!

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Voetbadje links achterin, nee he!

Berichtdoor Alex » 20 nov 2006, 20:10

Water in de wagen is iets wat we bij een vorige auto ook hebben gehad. Niet te filmen, als we remden dan kwam een golf water naar voren. Een oplossing hadden we niet, dus laarzen aan en verder! :whistle: :dry:

Weer thuis gekomen, heb ik de oorzaak opgezocht. Wat bleek: Er ontbrak een moer in de vloer. Zo eentje waar een veiligheidsgordel mee vastgezet wordt. Door onderdruk en de destijds vele regen werd het regenwater naarbinnen getrokken. En dat werd zo langzamerhand een hele golf.

Oke, maar nu gelukkig alleen links-achter. Da's wel vervelend, hoor! :S Meer dus een voetenbadje voor de bijrijder. :whistle: Mijn dochter dacht eerst dat iets van haar kleding buiten de deur had gehangen. (Op de snelweg hadden sommige mensen nl. een beetje raar naar onze MB gekeken... :unsure: )

Tja, als je dan een starter bent en zoiets gebeurd je, dan moet de lekkage toch maar gauw gevonden worden.

Enig idee?

:unsure: :dry: :unsure: :unsure: :unsure:
Alex

Antwoord:Voetbadje links achterin, nee he!

Berichtdoor Pietje » 20 nov 2006, 21:18

lekkage in de kofferbak bedoel je?
meestal het raamrubber of de kofferbak rubber

Greetz,
Pietje van de Hofstad(Groep)
Pietje

Berichtdoor ketelbinkie51 » 20 nov 2006, 22:29

Had ik een jaar geleden ook na aanschaf van mijn mb.
Voetenbad linksachter.
Kwam door een lekkage vanuit de motorkapveer-waterbak.
Water liep achterlangs schutbord bij motorkaphendel,langs de dorpel door naar achteren.
Hoop voor je dat het dat niet is.
Je kan de plastic hoes langs je linker dorpel even los maken.Zit met drukkers vast in je dorpel.Als dat nat is heb je een vaak voorkomende lekkage ontdekt.
Bij mij is dat nu wel over maar daarvoor moest het scherm er wel af en enig las en kitwerk verricht worden. Op zich een niet al te groot probleem maar wel ff vervelend.
Succes!

Fred.
ketelbinkie51

Berichtdoor Alex » 20 nov 2006, 22:52

Hoi Fred,

Bedankt dat je nog even reageerde op mijn berichtje!

Hoe ben je daar achter gekomen? Wat heb je gedaan om het spoor waarlangs het lekte te vinden?

Het zou kunnen dat het het zelfde spoor als in jou geval, loopt van voor naar achteren. Het is echt veel water, kan gewoon niet, zoiets. Misschien is er nog een truc of hulpmiddeltje te bedenken om het te traceren? Wie heeft een idee?

Weet je, het is ook zo dat dit lekwater condens in mijn MB geeft, terwijl het droogweer kan zijn. Lastig hoor!
Alex

Berichtdoor bertkrijgsman » 20 nov 2006, 23:04

Ja alex, Ketelbinkie heeft gelijk ook ik heb deze lekage gehad via de voorkant bij mij liep het water achter het motorkapontgrendelingsplaatje (kunststof kap linksvoor) in een soort lekbakje als deze dan uiteindelijk overstroomde liep er een waterspoor tot achterin en werd inderdaad alles kletsnat, met tuinslang bij motorkapscharnier sproeien en binnen bij motorontgrendelingskap voelen als deze verwijderd is.

Bert
bertkrijgsman

Berichtdoor ketelbinkie51 » 21 nov 2006, 08:55

Inderdaad,wat Bert zegt even doen.
Die kap losmaken voor-linksonder bij ontgrendelingshendel.Dan kan je voelen of het nat is en/of het metaal is doorgerot.(was in mijn geval zo).
Er kan echt veel water naar achteren toe lopen hoor.
Zeker met al die regen elke dag.

Fred.
ketelbinkie51

Berichtdoor Jeremy » 21 nov 2006, 20:27

Volgens mij komt het ook bij die scharnierbakken weg. Vervolgens loopt het vanaf daar naar het laagste punt en daardoor heb je een flinke plas achter de bestuurdersstoel. Ik heb het zelf ook, moet daarom mijn binnenscherm vervangen. Maar als je geluk hebt kom je met polyester en/of kit een heel eind. Je zou hem ook met dakleer kunnen bekleden, hoorde dat sommige mensen daar ook goede zaken mee gedaan hebben.

Gr, Jeremy
Jeremy

Berichtdoor Janbenz » 21 nov 2006, 20:40

Ik heb bij mijn vorige auto's ook een paar keer waterlekkage gehad. Het blijft toch vaak een probleem om de oorzaak te vinden.

In principe zei men tegen mij, de binnenbekleding lostrekken en dan water spuiten. Dan kun je zien, waar het water naar binnen komt. Dat is een hele klus, zeker voor zo'n doe het zelver als ik ben.

Ik ben toen naar Totaalglas geweest. Bij zo'n bedrijf heeft men wel ervaring met lekkages. Zij hebben mij wel verder geholpen.

Veel succes, ik hoop, dat je het snel onder controle hebt.

Groeten,

Jan.
Janbenz

Berichtdoor Alex » 21 nov 2006, 23:32

Allemaal alvast bedankt voor de reactie's.
Komend weekend ga ik eens wat tijd hieraan besteden.

Mooi man, al die reactie's! Heel plezierig om zoveel handreikingen te krijgen van alle kanten.

Oke, dit moest ik even kwijt! ;) :)

Groetjes, Alex
Alex

Berichtdoor Bemerbenz » 22 nov 2006, 17:43

Ben op dit moment bezig om een lekkage (veroorzaakt door lekke scharnierbakken) te verhelpen. In beide scharnierbakken zitten kleine gaatjes, maar die laten een onvoorstelbare hoeveelheid regenwater door.... Je merkt er in begin weinig van (de ramen vaak beslagen). Het water verdwijnt idd langs de binnendorpels naar de bodem voor de achterbank. Daar zit in het bodemprofiel een kabelgoot. Het vervelende is dat het water ook onder de bitumenlaag terechtkomt. Als je dit water niet verwijderd, blijft het nog heel lang daar aanwezig, het kan niet verdampen, het zit opgesloten tussen de bitumenlaag en de bodem. Toen ik onder de auto keek, zag ik een waterdruppel, die hoort daar normaliter bij droog weer niet (bodem was dus doorgerot). Met een priem doorgeprikt en het water liep er vanzelf uit. Ik heb net zo lang het bituum verwijder (lagere delen), dat ik zeker wist dat het water weg was. Inmiddels het stuk er uit gesneden en binnenkort komt er een nieuw stuk bodemplaat in. Aan de rechterkant het zelfde probleem, echter daar was alleen een stuk van de binnendorpel van de bodemplaat afgerot. Dus hou je scharnierbakken in de gaten, het is moeilijk te zien, wil je zeker weten dat ze niet lek zijn, maak dan de afdekdelen los onder het dashboard, zie je bruine strepen, dit duidt op watersporen. Gelukkig rot merendeels alleen het dunnere binnenplaat weg van de scharnierbakken (anders zou het zo je dorpels binnenlopen. Van sommige dorpels die aan de voorzijde verrot zijn, vermoedt ik toch dat het ook door de scharnierbakken wordt veroorzaak. Ik gebruik Owatrol om het metaal (zover mogelijk) tegen verder roesten te beschermen. Mijn ervaring met Owatrol door de jaren heen (een goedje op basis van lijnolie) is positief. Ik zal nog een foto toevoegen van de huidige situatie (stuk er uit gesneden en met Owatrol behandeld) De auto staat binnen, ik heb er geen haast mee, kan de Benz mooi droog de winter door.

Bemerbenz

Berichtdoor Bemerbenz » 22 nov 2006, 17:44

verwijderd,dubbel<br><br>Bericht gewijzigd door: Bemerbenz, op: 2006/11/24 01:50

Bemerbenz

Berichtdoor Bemerbenz » 22 nov 2006, 17:46

De situatie na het verwijderen van het verrotte stuk.

Bemerbenz

Berichtdoor Alex » 22 nov 2006, 20:38

Scharnierbakken?
Bedoel je die ruimtens waar de grote veren van de motorkap in zitten? Ik zag dat daar een gaatje in zit dat uitkomt in de wielkast. Er kunnen dus meerdere gaatjes in zitten. Nou dan kitten we die toch gewoon dicht :whistle:
Vanavond eerst maar de hoeken uitgespoeld en schoongemaakt, voorzover dat ging.

Hopelijk krijgen we nog wat droog weer deze week.
Alex

Berichtdoor Lode » 22 nov 2006, 21:51

Dat gat naar de wielkast moet er in zitten!! Dat is je afwatering!
Lode

Berichtdoor Alex » 22 nov 2006, 22:34

Nee, die afwatering zal ik niet dichtkitten, hoor!

Nog even gekeken met wat extra licht naar deze scharnierbakken. Oei, achterin is wat rottigheid te zien. Zowel in de rechter als de linker bak.

Wat is dat een lastige plek om bij te komen. Ik vroeg mij al af hoe de veer eraf gehaald kon worden.

Als het goed is krijg ik morgen van janbenz1 een CDrom met het hand- en werkboek. Dat moet verder uitkomst bieden voor een beginnende MBer. :woohoo:
Alex

Berichtdoor Semrick » 22 nov 2006, 22:44

Hoe verder je de motorkap openzet hoe minder spanning er op de veer komt.
Als de kap dus in de meest verticale stand staat (rechtop dus) dan kan je de veer zonder veel problemen
los maken.
Als je dan ook nog de knikarm van de motorkap even losmaakt (klemmetje verwijderen en even lostikken) dan heb je al veel meer ruimte om de rottigheid te bewerken.

Ik ben zelf onlangs ook op die plaats bezig geweest. Bij mij was het gelukkig nog niet doorgeroest. Ik heb de roest weggeschuurd, daarna afgewerkt met Fertan en 2 komponenten primer. Daarna de naden afgewerkt met naden- cq strijkkit en daarna de hele bak bespoten met antisteenslag (unterbodenschutz).
Daar komt gegarandeerd geen water meer door.

Succes met jouw project. ;)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Alex » 22 nov 2006, 22:59

Semrick, daar heb je grondig werk van gemaakt.
Bedankt voor je uitleg.

Deze klus heeft prioriteit nr.1 voor mij!!!!!

Met de winter in het vooruitzicht en de pekel, nee , dat moet ik niet in mijn wagen krijgen. :sick:
Alex

Berichtdoor Paul Snip » 23 nov 2006, 00:54

Net als Semrick zegt. Kap helemaal openzetten. Dan kun je de veer eruit halen. Losse kit verwijderen. Roest behandelen met roeststop. (RX5, Noverox, Fertan etc)
Als dit droog is, weer afwerken met primer. Dan met kwast-kit (kit die je met een kwast aanbrengt, voor alle duidelijkheid) weer afdichten. Vervolgens weer in de kleur van de auto afwerken. Als je een effen kleur hebt, kun je dit met een kwast doen.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor Paul Snip » 23 nov 2006, 00:56

Oh ja, je moet ook ff die plastic platen in je voorwielkuip eruit halen. Daar zit vaak veel modder en blad achter, waardoor het water uit de scharnierbakken niet weg kan.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor gapnyst » 24 nov 2006, 01:23

Ik heb hier ook nog een vraagje over, aan de hand van dit topic heb ik eens een kijkje genomen in mijn scharnier bakken. Ik heb geen last van lekkage, maar het water blijft bij mij in de scharnierbakken staan... Er zitten twee gaatje op een hoger gelegen gedeelte(ongeveer halverwege) in de scharnierbak, maar zitten er ook afwter gaten verder naar achter??

Ik zal morgen even wat foto's nemen voor het geval dit verhaaltje over afwaterpunten niet geheel duidelijk was!!

mvg Gijs
gapnyst

Volgende

Keer terug naar Interieur