[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
voorgloei relais zoemt : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 14:50

voorgloei relais zoemt

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

voorgloei relais zoemt

Berichtdoor ruben » 21 jan 2011, 21:02

Nog geen maand eigenaar van 300TDT '84, net de Haynes vraagbaak binnen en de WIS gedownload en pardoes houdt de auto ermee op!

Als ik contact maak hoor ik een zoemend geluid uit het voorgloei timer relais komen. Voorgloeilampje vertoont onregelmatig gedrag. Soms gaat de zoem weg en gaat het lampje helder branden. Ook als het lampje daarna uitgaat start de auto niet. Ik hoor ook geen startmotor.

Als ik de vierpins connector eraf haal houd het op.
Als ik de andere 6 pins connector(gloeipennen) erafhaal en ik stop de vier pins er weer op met het contact in "2" hoor ik duidelijk het relais schakelen.
Inmiddels ook een multimeter aangeschaft en op de 5 contacten van de gloeipennen meet ik geen groot weerstandsverschil,(wat zou de weerstand eigenlijk moeten zijn?).
Batterij is zwak (10volt)

Is dit een kortsluiting/lek (bij het contact) of is het voorgloei relais gewoon kapot.
Ik ken de auto nog niet zo goed dus het zou ook iets heel anders kunnen zijn.

Inmiddels de jumpstarter van mijn vorige auto (nsu ro80) aan het stopcontact hangen maar ik betwijfel of dat morgen gaat werken.

Is het normaal dat als er niet goed is voorgegloeid de startmotor het ook niet doet?

Veel vragen dus van een onervaren W123 rijder.

Ruben
ruben
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Re: voorgloei relais zoemt

Berichtdoor Govert » 21 jan 2011, 21:15

Het is normaal dat je startmotor het niet doet als je maar 10V hebt op je accu.

In rust zonder belasting moet een accu wel 12V halen, liefst nog iets hoger, 12,5V.

Weerstand van de gloeiers is heel laag, 0.7–1,0 Ω.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: voorgloei relais zoemt

Berichtdoor MajikSimon » 22 jan 2011, 11:03

Gewoon een lege akku...vraag me af of ie nog goed is bij 10 volt is ie echt diep ontladen...
het is een heel typische geluid, gezoem, een klikje en vervolgens niks, misschien een 1/4 slagje vd startmotor.

succes...
MajikSimon

Keer terug naar Diesel Specifiek