[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Voorgloeiproblemen 200D 1979 : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 22:27

Voorgloeiproblemen 200D 1979

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Voorgloeiproblemen 200D 1979

Berichtdoor Geert14800 » 26 dec 2012, 17:30

Hey Fuorumleden,

Ik heb problemen met de voorgloeiers in mijn Mercedes 200D uit 1979.
Het is dus het type met trekstarter.
Het lampje van de voorgloeiers gaat niet meer uit en blijft dus voor verwarmen.
Volgens het Vraagbaak zit er in dit type geen voorgloeirelais?

Kan iemand bevestigen of ontkennen :blush: .

Alvast bedankt

Geert :)
Avatar gebruiker
Geert14800
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 22 sep 2012, 19:21
Woonplaats: Aalst België
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Voorgloeiproblemen 200D 1979

Berichtdoor Frankie68 » 26 dec 2012, 17:42

dit klopt.
misschien de afstelling van je trek-kabel?
Frankie68
 


Re: Voorgloeiproblemen 200D 1979

Berichtdoor Govert » 27 dec 2012, 00:53

Gaat het helemaal niet meer uit? ook niet als je trekknop los laat? Of gaat het lampje niet meer uit tijdens het voorgloeien? In dat laatste geval is je thermotijdschakelaar kapot. Dat is een sensor die bij je gloeier van de eerste cylinder zit. Die bepaalt op basis van de motortemperatuur hoe lang je gloeilampje blijft branden. Die thermotijdschakelaar is niet meer verkrijgbaar volgens mij/of erg duur, zal niet makkelijk zijn er een te vinden.

Als het gloeilampje ook blijft branden in de rijstand van de trekknop, dan zou ik denken dat de trekknopschakelaar niet helemaal fris meer is.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Voorgloeiproblemen 200D 1979

Berichtdoor Geert14800 » 27 dec 2012, 19:24

Hey,

het lampje gaat niet meer uit bij het voorverwarmen.
Als ik de trekstarter los laat gaat het wel uit.
Dacht ook dat er ergens een thermo element moest zitten.
Als ik de wagen warm start als hij warmer is dan 50 graden gaat dan wel niet aan.
Als dit door hetzelfde thermo element word gestuurd zou ik denken dat deze wel nog werkt?
Heb nu wel ontdekt dat de voorgloeier dichts bij het stuur defect is, deze ga ik zaterdag vervangen.

Geert
Avatar gebruiker
Geert14800
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 22 sep 2012, 19:21
Woonplaats: Aalst België
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Voorgloeiproblemen 200D 1979

Berichtdoor Govert » 28 dec 2012, 01:32

Als het lampje na ca. 45 seconden (bij koude motor) niet uitgaat, dan is je thermotijdschakelaar niet goed meer. Dat het lampje boven de 50ºC niet eens aangaat betekent dat de TTS nog wel een beetje werkt. Overigens wordt het gloeien zelf niet door de TTS bepaald: er wordt gegloeid zolang jij de knop in de gloeistand houdt.

Bij kapotte gloeiers moet je de mogelijkheid van een defecte verstuiver niet uitsluiten.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Voorgloeiproblemen 200D 1979

Berichtdoor Geert14800 » 28 dec 2012, 12:18

Hallo,

naar ik begrijp zou ik dus best de verstuivers vervangen.
Is er hier iemand die dit wil/kan doen samen met mij?
Even laten wat ik waar bestel?
Ik zelf ben van Aalst/België, maar een beetje rijden met de Benz geeft uiteraard niet :-)

Geert
Avatar gebruiker
Geert14800
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 22 sep 2012, 19:21
Woonplaats: Aalst België
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Voorgloeiproblemen 200D 1979

Berichtdoor Govert » 28 dec 2012, 12:48

Als je eerste gloeier niet meer werkt, zal het gloeilampje ook niet meer werken. Er zijn ook andere oorzaken voor het kapot gaan van de gloeispiraal, maar het kan ook een niet werkende verstuiver zijn, eentje die nadrupt of straalt. Weet je waarom de gloeier niet meer werkt? Heb je een foto van de kapotte gloeier? Een haarscheur of een bruine of zwart verbrande gloeispiraal wijst op verstuiverproblemen.

Verstuivers heb je zo vervangen:
- Ga op zoek naar een (Bosch) dieselservicebedrijf in de buurt
- koop een hoge dop 27 mm (voor zover je die niet hebt).
- draai de harde verstuiverleidingen los, bij de pomp en de verstuivers
- dek de openingen bij de pomp af met dopjes, zilverfolie of iets dergelijks. Je kan ook de verstuiverleidingen weer terugschroeven maar nu wijzend naar de andere kant.
- draai de verstuivers eruit met de hoge dop 27 mm. Soms heb je daar kracht voor nodig, gebruik dan een stukje pijp of andere verlenging
- Breng de verstuivers naar de dieselservice
- Verwijder de oude brandplaatjes uit de voorkamers (die liggen onder de verstuivers)
- Haal de gereviseerde verstuivers op bij de dieselservice, koop meteen brandplaatjes (minimaal vier, acht is wellicht handig, heb je nog wat reserve voor als het misgaat, brandplaatjes mag je maar één keer gebruiken).
- Plaats nieuwe brandplaatjes, bolle kant naar beneden
- schroef verstuivers terug in de voorkamers met 70–80 Nm
- schroef de verstuiverleidingen weer terug, let op, spanningsvrij monteren. Zonodig even met de handen voorzichtig bijbuigen. Zorg dat de klemmetjes weer vastzitten.
- starten zal iets langer duren, zonodig doorstarten tot één minuut. Daarna de starter even laten rusten voor een nieuwe poging.

Als je het niet aandurft, dan is er nog de Vlaanderen-groep, die komen wel eens sleutelend bij elkaar. Hans230CE kan je daar vast meer over vertellen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten