door Govert » 28 dec 2012, 12:48
Als je eerste gloeier niet meer werkt, zal het gloeilampje ook niet meer werken. Er zijn ook andere oorzaken voor het kapot gaan van de gloeispiraal, maar het kan ook een niet werkende verstuiver zijn, eentje die nadrupt of straalt. Weet je waarom de gloeier niet meer werkt? Heb je een foto van de kapotte gloeier? Een haarscheur of een bruine of zwart verbrande gloeispiraal wijst op verstuiverproblemen.
Verstuivers heb je zo vervangen:
- Ga op zoek naar een (Bosch) dieselservicebedrijf in de buurt
- koop een hoge dop 27 mm (voor zover je die niet hebt).
- draai de harde verstuiverleidingen los, bij de pomp en de verstuivers
- dek de openingen bij de pomp af met dopjes, zilverfolie of iets dergelijks. Je kan ook de verstuiverleidingen weer terugschroeven maar nu wijzend naar de andere kant.
- draai de verstuivers eruit met de hoge dop 27 mm. Soms heb je daar kracht voor nodig, gebruik dan een stukje pijp of andere verlenging
- Breng de verstuivers naar de dieselservice
- Verwijder de oude brandplaatjes uit de voorkamers (die liggen onder de verstuivers)
- Haal de gereviseerde verstuivers op bij de dieselservice, koop meteen brandplaatjes (minimaal vier, acht is wellicht handig, heb je nog wat reserve voor als het misgaat, brandplaatjes mag je maar één keer gebruiken).
- Plaats nieuwe brandplaatjes, bolle kant naar beneden
- schroef verstuivers terug in de voorkamers met 70–80 Nm
- schroef de verstuiverleidingen weer terug, let op, spanningsvrij monteren. Zonodig even met de handen voorzichtig bijbuigen. Zorg dat de klemmetjes weer vastzitten.
- starten zal iets langer duren, zonodig doorstarten tot één minuut. Daarna de starter even laten rusten voor een nieuwe poging.
Als je het niet aandurft, dan is er nog de Vlaanderen-groep, die komen wel eens sleutelend bij elkaar. Hans230CE kan je daar vast meer over vertellen.