[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
voorschakelweerstand doormeten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 03:47

voorschakelweerstand doormeten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

voorschakelweerstand doormeten

Berichtdoor drieske » 11 sep 2016, 18:19

:?: Hoe meet ik de ohmse waarde van de voorschakelweerstand die voor de bobine zit, aangesloten of met losgenomen aansluiting ?? Ik meet aangesloten 2,3 ohm en het zou 1,8 ohm moeten zijn. Het is een M110 motor met de originele ontsteking van 1977, dus met puntjes.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: voorschakelweerstand doormeten

Berichtdoor WJ15129 » 11 sep 2016, 20:37

Ik zou het meten zonder dat hij aangesloten zit. Dan weet je gewoon de weerstand zonder invloeden van buitenaf.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: voorschakelweerstand doormeten

Berichtdoor Henk Lith » 11 sep 2016, 23:34

Ja los nemen, maar die waarde is zo laag dat je hem niet nauwkeurig kan meten met een normale unimeter.
Wat misschien een optie is om eerst de twee meetpennen tegen elkaar te houden, en die ohmse waarde die je vindt aftrekken van de waarde die vind als je de meetpennen nu op de weerstand zet.
Maar het blijft een zeer onnauwkeurige meting.
misschien heb je een weerstand liggen met een bekende waarde in het lage ohm bereik.
zeg 5 a 15 ohm.
je kan de weerstanden dan in serie zetten, en uit de verhouding van de spanningen die je over de beide weerstanden meet bij aansluiting op een vaste spanning, bv. de accu, de voorschakel weerstand bepalen.
Groet, Henk

NB: Pas op voor te hoge stromen die de weerstanden zouden kunnen vernielen, kort meten is het beste.
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 08 jul 2012, 15:48
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1965
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten