[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 14:46

vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123

Berichtdoor Ruud280e » 12 jul 2021, 21:52

Beste forumleden,

De vaste brandstofleidingen van mijn W123 280E zijn aan vervanging toe. Ik wil ze graag opnieuw vervangen door stalen leidingen die ik op maat wil buigen o.b.v. de oude leidingen. Het is daarom nodig dat de oude leidingen er heelhuids en onverbogen onderuit komen. De leidingen lopen aan de achterzijde van de auto echter overlangs de achterwielophanging en het differentieel naar het pomppakket. Het ziet er aan de allemaal behoorlijk krap uit waar de leidingen tussen het chassis en de achterwielophanging doorlopen.

Ik vroeg me daarom af of het wel/niet mogelijk is de leidingen (heelhuids) eruit te krijgen (en de nieuwe erin) zónder dat daarbij de hele achteras gedemonteerd moet worden. Wellicht zijn er onder jullie enkelen tips/trucs/ervaringen met deze reparatie?

Ik hoor het graag!

Groeten,
Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123

Berichtdoor RD500sec » 13 jul 2021, 18:21

Als je kijkt in het topic van JantjeV8, 230TE opkalefateren, zie je dat hij deze klus met koperen leidingen heeft geklaard.
Wil je stalen leidingen gebruiken, zul je naar mijn idee inderdaad de achteras moeten verwijderen om dit tot een goed einde te brengen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123

Berichtdoor MBreed » 13 jul 2021, 21:06

Bij stalen leidingen inderdaad achteras verwijderen. Staal is de originele manier. Koper is makkelijker, omdat het veel zachter is, maar dus ook veel zwakker. Mocht er een keer iets scherps onder de auto komen, loop je met koperen leidingen een risico.

Wij zijn ook met stalen leidingen voor onze 300D bezig, zie topic: volledige-restauratie-w123-300d-1979-t23220.html#p252737

Ik kan uit ervaring zeggen, dat zelfs met veel ervaring en het juiste gereedschap het heel erg moeilijk werk blijft, zeker als je het netjes wilt doen.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 788
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123

Berichtdoor Ruud280e » 14 jul 2021, 20:42

Richard en Max, bedankt voor jullie antwoorden :handgestures-thumbup:

Ik was al bang dat het geen eenvoudige operatie zou worden. Nu stond revisie van de achteras toch al op het programma, maar ik had gehoopt dat ik de auto deze zomer eerst nog even snel door de apk kon loodsen om wat ritjes te maken voordat het groot onderhoud aan de achteras wordt begonnen. Lijkt erop dat dat niet doorgaat helaas!

Goeie topic trouwens Max over de restauratie van jullie rode 300D. Daar is erg veel van te leren :handgestures-thumbup:
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123

Berichtdoor JantjeV8 » 15 jul 2021, 08:30

Met metalen leidingen over de achteras gaat 'm niet worden zonder die te laten zakken. Ik heb ook al eens gezien dat men het met slangen repareert, en ook al eens gezien met koperleiding onder de achteras door.

Staal of koper.
Staal roest, koper niet.
Staal scheurt eerder bij een vervorming dan koper.
Maar staal vervormt later dan koper, kan eerst wat meer hebben.

Het is gewon een keuze. Het roest argument weegt voor mij het zwaarst. Bij de APK wordt een leiding op roest gecontroleerd. En ben al vaak terug gestuurd vanwege roest op leidingen, met koper ben je daar van af.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vraag m.b.t. vervangen vaste brandstofleidingen W123

Berichtdoor WJ15129 » 15 jul 2021, 15:30

Rond 1985 was er ook een brandstofleiding van mijn W123-200D doorgeroest. Toen ik bij de dealer kwam om nieuwe originele leidingen verklaarden ze me bijna voor gek :-o
Vervolgens kwam de magazijnman aanlopen met twee lengtes kunstofleiding met dezelfde buitendiameter als de originele stalen. Dat was het gene wat zij er zelf in zo'n geval onder zetten.
Dat heb ik toen ook maar gedaan, binnen een uurtje gepiept. Steek je zo over het subframe heen en ziet er prachtig uit in de normale bevestigingen. De leiding was redelijk stug, dus kon mooi strak gemonteerd worden en de rubber slangetjes aan begin en eind konden er op dezelfde manier aan geschroefd worden.

Voor een originaliteitsfreak is dit natuurlijk vreselijk, maar dat is koper dan ook.

Alleen de binnendiameter was wat kleiner, dat merkte je vooral als je het handpompje van de inspuitpomp eens gebruikte, dat ging wat zwaarder.

Als je aan deze leiding zou kunnen komen kun je dit als tussen oplossing gebruiken, ze kostten mij indertijd rond de tien gulden voor de twee.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten