[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:42

Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor Wiebren240D » 09 nov 2009, 00:09

Hallo Fred

nee hoor het is een sleutelclub ja club is dat het gooie woord wel.
maar je mag er met elk merk auto langs komen.
hoe meer zielen hoe meer vreugde.
en volgens mij is er bij 40 leden een stop dan kom je op een wacht lijst en als er dan weer iemand vertrekt dan word de wachtlijst aan gesproken.
maar projekten is volgens mij geen plek weet ik ook niet zeker hoor.
maar voor 10 euro in de mnd is toch niet duur.
ik ben zelf ook lid maar ik kom er alleen als er wat te doen is.
ik heb hier in Sneek een bevriende garage houder waar ik alles aan mijn auto kan en mag doen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Vraagje, misschien monteur Jan....of Wiebren240D

Berichtdoor henklith » 09 nov 2009, 12:56

Hoi Fred, ik bedoelde alleen maar te zeggen dat het volgens mij een "niet" MB dynamo is,
Let niet op mijn spelling, onnodig wellicht te zeggen dat ik net als de meeste techneuten extreem dislectisch ben, Fort is voor mij het zelfde als Ford en Vord om maar is wat te moemen :o))

Maar even over de dynamo, ik zie namelijk bij jouw dynamo een blauw draadje met een dikke rooie samen de dynamo in gaan, en dat heb ik nog nooit gezien bij MB.
Die blauwe is vermoedelijk draad 61!, de andere kant van het laadt controle lampje, en die hoort eigenlij uitte komen op pun D+ van de driepolige connector die naar de externe regelaar gaat.

Overigens niets te kwade van het monteren van een "vreemde" dynamo hoor, het is gewoon een assy, die doet wat hij moet doen, in alle beschijdenheid he.
Maar als ie de geest geeft, zit je het probleem om hem weer op de been te krijgen.

Ik wacht wel even af waar je mee komt Fred, en kan je dan eventueel wel wat info/raad geven.

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Weizengelb » 09 nov 2009, 13:31

Je kunt het beste een dynamo zoeken met aangebouwde spanningsregelaar, zoals die rechtse op de foto van Henk. Dan passen ook de stekkers.
Tussen type 1 en 2 van de /8 zit er ook een verschil in de dynamosteun. Type 1 is nogal gammel waardoor de dynoma vaak scheef gaat staan en de V snaar verslijt. Type 2 (zoals jouw 240D) hheeft een betere steun met 4 bouten aan het motorblok.

Een dynamo laten reviseren is niet zoo duur. Alleen de ringen afdraaien, neiuwe lagers erin en een nieuw setje koolborstels (zitten aan de spanningsregelaar, setje kost geloof ik 20 euro of zo)

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor W115Biker » 09 nov 2009, 20:44

Oh maar Henk, het is zeker niet mijn bedoeling om op jouw spelling te letten,
integendeel. Maar ik was oprecht nieuwsgierig of je in deze dynamo iets van
een ander merk dynamo herkende. Er zijn mensen die zo'n gave hebben, toch?

Als het goed is krijg ik morgen een vervangende dynamo binnen. Deze stuurt de vorige
eigenaar naar mij toe. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!

Groetjes,
Fred.
W115Biker

Berichtdoor W115Biker » 09 nov 2009, 20:46

Hoi Mathieu,
Inderdaad, de dynamo die er nu in de 240D zit heeft een behoorlijk stabiele constructie.
Als het allemaal goed verloopt ontvang ik morgen een vervangende dynamo met inderdaad een ingebouwde spanningregelaar.
Gr. Fred.
W115Biker

Re:Vraagje, misschien voor monteur Jan....

Berichtdoor W115Biker » 09 nov 2009, 20:55

Hoi Wiebren,
Misschien neem ik wel een keer een kijkje bij de sleutelclub. Nee, € 10,- per maand is niet veel geld maar in een jaar is het wel weer eventjes € 120,-.......Je kunt je geld maar één keer uitgeven, nietwaar? Ik beklaag mij verder niet, hoor. Ik heb nog een paar oldtimers die ook nog wat geld kosten, hahahaha. Inderdaad, motorfietsen.
Dat is natuurlijk geweldig, wanneer je bij een vriend terecht kunt in de plaats waarin je woont. Dat buiten sleutelen, op het beton of asfalt, vond ik ooit een uitdaging. Tegenwoordig doe ik dat uitsluitend wanneer het echt niet anders kan. Er is hier in het dorp overigens wel een 'sleutelgarage', dat wil zeggen dat je daar voor € 7,50 per uur een brug kunt huren, inclusief gebruik van het gereedschap. Heb ik nu echt een klus die gedaan moet worden, maak ik daar wel gebruik van.
Wiebren, fijne avond verder.
Groetjes, Frederik.
W115Biker

Berichtdoor W115Biker » 10 nov 2009, 23:35

Beste Henk, Wiebren en andere betrokkenen,

Heb zojuist een andere dynamo gemonteerd. Nu inderdaad eentje met een ingebouwde spanningregelaar. De andere optie, daarvan bewaar ik in ieder geval het snoertje maar voor het geval dat ik in de toekomst toch weer op eentje overga met externe spanningregelaar.

Henk, hij geeft met verlichting en nog wat verbruikers aan zo'n 13,7 V.
Niet onaardig toch? Voorlopig zal het rode lampje wel weer een poosje uitblijven.

Wil jullie nog een keer bedanken voor alle reacties en het meedenken. Het is leuk, een groep enthousiaste mensen te treffen!

Fijne avond verder en tot gauw, in wat voor vorm dan ook, hahahaha.

Gr. Fred.
W115Biker

Berichtdoor Monteur Jan. » 10 nov 2009, 23:49

Bij 13,7 V zal het lampje zich wel rustig houden!

Jij veel rijplezier en een fijne avond.
Groet Jan.
Monteur Jan.

Berichtdoor henklith » 11 nov 2009, 01:09

Ok goed gedaan jochie, zeggen ze hier in utreg :o))
Hou de spanning er in zou ik zeggen, de goeie spanning dan he.
Groet, Henk
henklith

Vorige

Keer terug naar Techniek