door JantjeV8 » 14 nov 2007, 12:04
Hmmmm, mooie theorie van Govert die tot nadenken zet.
In eerste instantie lijkt me je theorie niet bij de praktijk aan te sluiten, immers zonder thermostaat wordt ie niet warmer dan slechts 70 graden, overkoelcapaciteit dus zoals het hoort.
Ik durf niet te zeggen dat de minste weerstand de route via de kortsluitleiding weer de motor in is.
Je hebt ook zonder thermostaat met nog 2 fenomenen te maken, de stuwing van de waterpomp in een bepaalde richting, en de natuurlijke stroom van warme gebieden naar koude gebieden, of andersom. Mijns inziens zal er dus altijd een bepaalde menging plaats vinden.
Even hardop nadenken:
Als de radiateur niet goed zou functioneren en er geen thermostaat aanwezig zou zijn, mis je de overcapaciteit en zal de temperatuur te hoog uitvallen.
Trouwens:
Het verhaal begon met: De bovenste helft van de radiator wordt een beetje lauw, de onderste helft blijft koud.
Daaruit kun je concluderen dat heet water vanuit de motor, via de pomp en de thermostaat niet bij de radiateur terecht komt.
Dan stuit je op 2 delen die dat probleem kunnen veroorzaken: de pomp en/of de thermostaat.
Is de pomp eigenlijk al beoordeeld??
Toch wil ik van gelediesel nog de getallen horen bij de omgedraaide thermostaat. 'Gloeiend heet' is een breed begrip, getallen die spreken.