[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W108 met ontstekingsprobleem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 jan 2025, 22:50

W108 met ontstekingsprobleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W108 met ontstekingsprobleem

Berichtdoor CeesToes » 20 mei 2014, 23:32

Beste liefhebbers,

Mijn W108 heeft een terugkerend ontstekingsprobleem.
Met regelmaat zijn de contactpunten ingebrand.
Ik heb alles vernieuwd, zoals de bobine (Bosch 12 V), rotor, punten, verdelerkap, kabels, bougies.
Ik denk nu aan een electronische ontsteking als de 123ignition. Nu zit er een mij onbekende electronische ontsteking op, maar die versterkt alleen de vonk. De 123ignition neemt ook alle bewegende delen over, zoals de bij mij niet werkende vervroeger.
Wie heeft goede of slechte ervaringen met de 123 ignition ?

groet

Cees
CeesToes
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: W108 met ontstekingsprobleem

Berichtdoor Tony MB » 21 mei 2014, 07:03

Zit zelf ook te denken om een elektrische ontsteking aan te schaffen, In de W114/115 club zijn er verschillende leden die het in hun /8 hebben ingebouwd, eentje zegt er spijt van te hebben...... dat hij het niet 5jaar eerder heeft gedaan.
Het voordeel zou dus moeten zijn dat de vonk altijd op het juiste moment komt. Doordat en bijna geen overbrengingen meer zijn om de ontsteking bij te stellen bij de hoge toeren.
Vooral beter starten (en de zeker op gas). Het zou ook iets zuiniger moeten zijn maar daarvoor moet je het niet doen denk ik. Bij de 123ignition vervang je alles van de ontsteking behuizing, asjes rotor verdeler kap enz. en is ook alle speling weg die eventueel op het originele systeem zit. Er zijn ook systemen die alleen de contactpunten vervangen en waarbij de rest dus origineel blijft. waarschijnlijk heb jij zoiets en dit zou ook goed moeten werken als er dus niet te veel speling op de mekaniek zit.Als ik het zou plaatsen ga ik wel het geheel vervangen dus ook de bougiekabels, bobijn enz.
Op you tube vind je zat filmpjes over elektronische ontstekingen.
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: W108 met ontstekingsprobleem

Berichtdoor Kwikstaartje » 21 mei 2014, 08:12

Cees,

Jaren geleden heb ik op mijn W123 230 de contactpuntjes vervangen door een electronische ontsteking met magneetjes.
De contactpuntjes eruit en een ring met vier magneetjes om de rotor-as klemmen en een klein voelertje op het schroefgat van de contactpuntjes en afstellen en klaar. Gaat uitstekend en je ziet er dus niks van, want het ontstekingshuis en de rotor blijven gewoon zitten. Motor start iets beter en loopt iets regelmatiger ook. Of dat ie zuiniger wordt weet ik niet, denk t eigenlijk nauwelijks.
Kwikstaartje
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Ja

Keer terug naar Techniek