[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W114 230.6 automaat peilen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 00:38

W114 230.6 automaat peilen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W114 230.6 automaat peilen

Berichtdoor w114wouter » 18 feb 2017, 17:04

Heb een beginnersvraagje ..

Er zitten 2 kronkels op de peilstok van de automaat. Moet ik het peil meten door de peilstok volledig in te duwen, of alleen tot de bovenste kronkel ?

Als ik hem met (warme) draaiende motor in de P er helemaal induw en dan eruit haal staat hij flink boven max peil. Ik heb verder geen problemen met de automaatbak..
w114wouter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 29 dec 2016, 12:08
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W114 230.6 automaat peilen

Berichtdoor Bart200D » 18 feb 2017, 20:33

Hoy. De olie staat best tussen min en max. Auto goed warm rijden, stoppen en 2 min in p laten stationair draaien. Dan stok uithalen, afkuisen, terug in en meteen eruit en dan aflezen. Teveel aan olie kan schade geven zeker als je er lang zou mee rijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W114 230.6 automaat peilen

Berichtdoor w114wouter » 19 feb 2017, 11:52

Tot zover weet ik dat. Mijn vraag is of je de peilstok tot onderin moet duwen of tot de tweede kronkel.
w114wouter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 29 dec 2016, 12:08
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W114 230.6 automaat peilen

Berichtdoor Wietse » 19 feb 2017, 13:29

Helemaal onderin terug duwen.
Een bevriende automaatbakken man geeft het volgende advies. : Met warme motor en bak, na ongeveer 25 km rijden, in zijn D, parkeerrem erop, blokje hout voor je wielen of een 2e persoon in de auto laten zitten , en dan peilen. Dan moet die tussen min en max zitten. Zijn visie en ervaring is als volgt: een bak slipt in de bochten ( met kans op verbranding van de olie en een soort van bakbanden?? ) tijdens het rijden en niet bij stilstand.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W114 230.6 automaat peilen

Berichtdoor Bart200D » 20 feb 2017, 15:56

Hey Wietse,

Weet jij toevallig wat de functie is van die kronkels die je het eerste tegenkomt als je de stok eruithaalt ?
Wat is de reden dat er iemand in de auto moet zitten ? Is dat als veiligheid bedoeld of om het niveau te weten als er effectief mee gereden wordt ?

Groeten,
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W114 230.6 automaat peilen

Berichtdoor Wietse » 21 feb 2017, 09:14

Die kronkels weet ik niet, denk zoiets van dat die er niet te makkelijk uitgaat.

En die tweede persoon is voor de veiligheid, mocht je parkeerrem niet zo goed zijn. :laugh: Maar met een goede rem en 2 blokjes hout moet het ook kunnen.

Peilen zoals het in het boek staat is lastig. Maar met warme motor na een lange rit in zijn D is realistisch. het verschil tussen min/max is slechts 0.2 liter. Slippen hoor je wanneer je uit een bochtje komt en gas geeft en overschakelt. Echt een verbrande bak is zo gebeurt .
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten