Laat ik beginnen met mijn zoektocht. Op mijn 17e verjaardag kreeg ik mijn eerste rijles en daarmee begon het verlangen naar een autootje te kriebelen. In eerste instantie ging ik opzoek naar alle merken binnen een bepaalde prijsklasse, het moest wel iets klassieks zijn en kwam ik uit op een Renault 11. Mijn vader, ooit zijn carrière begonnen bij de Renault kreeg al stuiptrekkingen en nachtmerries bij het idee weer een oude Renault op de brug te hebben, terugdenkend aan het feit dat hij nieuwe auto's uit de fabriek al stond te ontroesten omdat ze op de rit van Frankrijk naar Nederland al hadden begonnen te roesten , dus dit werd hem overduidelijk niet. Uiteindelijk kwam ik, achteraf vanzelfsprekend, met mijn achtergrond toch uit bij Mercedes-Benz. Er waren in het begin eigenlijk drie eisen aan de auto. 1: Hij moest belastingvrij zijn. 2: Hij moest zo min mogelijk roest hebben. 3: Hij moest in het budget passen. Eerste auto die we tegenkwamen was een W115 240D, dit was echter meer een restauratieproject dan een rijbetrouwbare auto. Vervolgens kwamen we terecht bij een W123 220D, die ook hier op het forum voorbij is gekomen. Deze had echter geen stuurbekrachtiging en was voor de staat van de auto te duur. Na een tijdje stond er een 200 ergens in Brabant, wezen kijken: De dikke lagen groene aanslag waren nog terug te vinden en de auto had duidelijk heel erg lang buiten gestaan, ook dit werd hem niet. Onderweg terug naar het barre noorden ons lands, zag ik op internet een 230 van 1976 staan in Friesland, we besloten meteen door te rijden. We hadden immers toch niks beters te doen. Eenmaal daar aangekomen vonden we een verwaarloosde auto, maar wel kogelhard. We kregen te horen dat de auto uit Frankrijk kwam en het stel van wie hij was deed hem weg, want ze hadden een zoontje gekregen en de auto had geen gordels achterin . We hebben er vervolgens niet lang over nagedacht en de wagen gekocht.
- Eindelijk thuis met de mooie wagen
- WhatsApp Image 2017-03-21 at 17.57.24.jpeg (260.25 KiB)
Achtergrond bij de wagen:
De wagen is op 4 mei 1976 geleverd in Nancy, Frankrijk, en daarmee een serie 0,5 (bouwnummer 2517). Iets wat we pas later bij toeval ontdekten. Hij is door een handelaar naar Nederland gehaald en vervolgens door de mensen van wie ik de auto kocht, gekocht. Dit maakt mij dus de 4e eigenaar.
Kleur 867 Kaledoniengrün en interieur 006 Moos stof
De auto heeft vanuit de fabriek de volgende opties (vanwege de vroege prijslijst zijn veel van deze opties later standaard):
207 Handleiding en onderhoudsboekje Frans
220 Deurcontacten achter voor achtercompartimentverlichting
233 Mistlampschakeling Frankrijk
248 Achterruit elektrisch verwarmd in gelaagd glas
286 Bagagenet voorstoelen
422 Stuurbekrachtiging
466 Centrale vergrendeling
502 Buitenspiegel rechts
542 Slot voor handschoenenvak
571 Hoogteverstelling en extra lengteverstelling bestuurdersstoel
610 Koplamp, mistlamp geel uitgevoerd
618 Halogeen groot-/dim-/mistlicht
629 Frankrijk uitvoering (o.a. geen gevarendriehoek)
631 Verbanddoos
Vanwege het achterstallige onderhoud moest er veel gebeuren voor ik er mee kon rijden. Er waren diverse problemen:
-Bij constante snelheid schokken (carburateur)
-Benzine slangen in de motorruimte lekten al als je er naar keek
-Lak was zeer dof door de Franse zon net als het interieur
-Koppeling was aan vervanging toe
-Verkeerde koplampen voor het model, de vierkante.
-Brandstofpomp lekt olie
-Remt slecht
-Lekkage via achterraam
-oppervlakkige roest op diverse plekken
-Groot achterstallig onderhoud motor
-Centrale vergrendeling stuk, eigenaar wist niet eens dat het erin zat
We zijn begonnen met het achterstallige onderhoud en het reviseren van de carburateur en achterremmen. De revisie van de carburateur deed wonderen . Daarna besloten we de auto te strippen voor het poetsen, waardoor we nog wat meer roest vonden.
- Roest onder de sierlijst op de C-stijl netjes bijgewerkt. In de het luchtgat zat origineel paardenhaar, dit was vergaan. We moesten iets vinden dat lucht doorliet en tegen water kon en daarnaast dezelfde eigenschappen had. Uiteindelijk hebben we dit opgevuld met plastic draaisel van de draaibank. Dit is een mooie oplossing.
- IMG_3606.JPG (452.14 KiB)
- De linker achterportier had roest bij de waterafvoer van het kleine raampje.
- IMG_3625.JPG (446.36 KiB)
- Ook beide dorpels voor hadden een beetje roest.
- IMG_3653.JPG (424.44 KiB)
- Kale dorpel bestuurderskant.
- IMG_3656.JPG (581.1 KiB)
De lekkage door het achterraam was iets hardnekkiger en bleek ook door de koffer te komen, de Fransen hadden het kofferdekselrubber vervangen en deze er verkeerd om los ingelegd waardoor er water onder het rubber was gekomen en voor een gat had gezorgd. Uit een sloopwagen een stukje voor het achterraam geslepen en erin gelast, koffer Idem dito.
- Voorbereidingen voor het zagen.
- IMG_3394.JPG (455.08 KiB)
Ook nu we erbij konden meteen luidsprekers achterin ingebouwd. De kabelboom voor de fader is niet meer leverbaar voor W123, maar nog wel voor W201 en de eerste serie hiervan gebruikt dezelfde stekker. Dit paste perfect. Ook hebben we extra isolatie aangebracht onder de hoedenplank in de hoop de geluidskwaliteit te verbeteren. Op marktplaats een mooie originele radio op de kop getikt en die gerepareerd in de vrije uurtjes. Een Becker Mexico, de eerste met de zwarte knoppen, dit is de enige radio met de zwarte knoppen die al in 76 werd geleverd. Anders zou het een Becker met nadelstreifen design moeten zijn geweest.
- De rand is helemaal af en opnieuw geverfd, klaar voor het achterraam.
- IMG_3561.JPG (579.12 KiB)
Vervolgens door met poetsen, lekker arbeidsintensief .
- Mijn vader die een nieuw poetsmiddel uitprobeert, de S op de achtergrond wordt schaamteloos als werkbank gebruikt ;)
- IMG_3601.JPG (587.61 KiB)
Diezelfde sloopwagen van 77 waar de stukjes staal vanaf kwamen zaten nog meer leuke spullen aan, de wagen had origineel 36000 km gelopen en was voor de rest van zijn leven buiten gezet en langzaam weggerot. Het interieur was echter nog in nieuwstaat en bleek dezelfde kleur te hebben als mijn interieur alleen was het MB-Tex. Dit hebben we uitgewisseld, net als het getint glas wat de sloopwagen had om nieuwe zonschade te voorkomen. Uiteraard ook de ruggen omgewisseld zodat de leuke bagagenetten behouden bleven.
Ik zou met de auto met vrienden op vakantie gaan als ik 18 jaar werd en er moesten dus gordels achterin. En voilà
- De vorige eigenaar had waarschijnlijk niet gedacht dat alles al voorbereid zat ;)
- IMG_3585.JPG (483.91 KiB)
Aan diverse zaken kwamen we niet toe. Koppeling, brandstofpomp en de remmen voor moeten nog onder handen genomen worden en staan nog op de agenda. Wel heb ik op Ebay.de een set gloednieuwe Franse koplampen gevonden! En een orginele toerentellen voor een 4 cilinder van 1977. En het eindresultaat van de inspanningen zover mag er zijn. zie volgende bericht voor foto's vanwege bijlagelimiet. Een leuk weetje is dat we bij het repareren van de centrale vergrendeling erachter kwamen dat de deuren aan de rechter kant Amerikaanse deuren zijn (met een extra versteviging in de vorm van een stalen pijp horizontaal in de deur), maar ze matchen wel met het chassisnummer. Dit komt waarschijnlijk door de hoge vraag naar de W123 in de beginjaren en een tekort aan deuren en is een mooie illustratie van de inconsequentie waarmee de eerste bouwnummers werden gemaakt.
Toevoegingen en veranderingen, wel allemaal origineel Mercedes en op de originele manier ingebouwd:
006 Moos stof → 106 Moos MB-Tex
435 Veiligheidsgordels achterin
451 Toerenteller
511 Becker Mexico Cassette Vollstereo (MU), inclusief mechanische antenne en luidsprekers voor
599 Warmtewerend glas zijruiten en achterruit
812 Luidsprekers achter
Gewenste opties voor als er weer eens tijd voor sleutelen is:
440 Tempomat
580 Airconditioning
600 Koplampwisserinstallatie
- Vervangen Antenne van voorscherm naar achterscherm. Alleen diesels hadden de antenne in het voorscherm. Foutje van de Fransman die het heeft ingebouwd.
-Eindemper ligt los in huls wat een vervelend geluid creëert